Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Vitamina B2 o Riboflavina

La vitamina B2 juga un paper important en l'obtenció de l'energia que l'organisme necessita

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 24deFebrerde2005

Aquesta vitamina hidrosoluble es troba àmpliament distribuïda en els aliments.
Algunes de les seves fonts més importants són els vegetals de fulla verda,
el fetge, els ous, els làctics i el llevat de cervesa, entri
unes altres.

Quins són les seves funcions?

Al costat d’altres vitamines del grup B, la riboflavina és essencial en l’obtenció
d’energia a partir dels hidrats de carboni, les proteïnes
i els greixos, i juga un paper important en el manteniments del bon estat
de la pell i les mucoses.

A més, la vitamina B2 és necessària per a l’activitat d’altres vitamines
com la B6 o piridoxina, i per a la formació de vitamina B3 o niacina
a partir del triptòfan, un aminoàcid essencial. També
contribueix a la formació d’anticossos i de glòbuls vermells.

Causes i conseqüències de la seva deficiència

La manca de riboflavina en la dieta pot estar causada per diferents factors
com una dieta poc equilibrada, un consum excessiu de dolços i aliments refinats
(durant el refinat s’elimina la pela dels cereals, lloc en
el que està present la vitamina B2 al costat d’altres nutrients), o l’alcoholisme
crònic, entre uns altres. Pel que fa als cereals refinats,
el pa i la pasta contenen vitamines en quantitats inferiors a les de les seves
anàlegs integrals, per la qual cosa abusar del seu consum pot contribuir
a un major risc de dèficit de B2. Quant a l’excés de dolços, aquests
augmenten els requeriments de riboflavina a causa que aquesta vitamina participa
en l’obtenció d’energia a partir dels hidrats de carboni.

La manca de vitamina B2 en la dieta provoca trastorns oculars com fotofobia
(dolor ocular produït per la llum) i lagrimeo, així com alteracions
bucals, entre les quals es troben l’aparició de fissures en la boca
i l’enrogiment dels llavis.

És comú que la deficiència d’aquesta vitamina es present combinada amb
la d’altres vitamines hidrosolubles com la vitamina B1 o tiamina i la B3 o
niacina.

Pot causar toxicitat?

La riboflavina no causa toxicitat perquè no s’emmagatzema en l’organisme. Es
tracta d’una vitamina hidrosoluble, és a dir, soluble en aigua, per la qual cosa la seva
excés s’elimina a través de l’orina.

Quantitats necessàries

Les necessitats de vitamina B2 varien en funció de l’edat i
el sexe. Els nens necessiten en general, de 0,4 a 1,2 mg de riboflavina
al dia, mentre que a partir dels 10 anys els requeriments
augmenten. En l’edat adulta, els homes necessiten una quantitat diària d’1,8
mg de riboflavina, mentre que en el cas de les dones la quantitat és de
1,4 mg.

És important tenir en compte que durant l’embaràs i la lactància, les necessitats
de la dona van a veure’s incrementades, per la qual cosa la quantitat diària recomanada
de riboflavina en aquests casos va a ser d’1,6 i 1,9 mg respectivament.

Dur a terme una alimentació sana i equilibrada que inclogui aliments
rics en riboflavina, resulta suficient per obtenir les quantitats necessàries
d’aquesta vitamina.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions