Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Vitamina I, un potent antioxidant

Neutralitza els radicals lliures i ajuda a prevenir malalties degeneratives, cardiovasculars o càncer

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Diumenge, 13deMaigde2007
Img almendras Imatge: Dan McKay

La vitamina I pertany al grup de les liposolubles, que per les seves característiques químiques són solubles en greixos. El seu consum és essencial, però l’excés pot resultar contraproduent perquè s’emmagatzema en l’organisme. A més, és antioxidant. Protegeix les membranes cel·lulars i evita l’oxidació de cèl·lules, proteïnes, lípids i material genètic.

La vitamina I s’acumula en el teixit adipós o gras, el fetge i el múscul i, en menor proporció, en els òrgans sexuals femenins i masculins, i en certes cèl·lules sanguínies com els glòbuls vermells (eritròcits) o els blancs (plaquetes).
Es distingeixen fins a vuit compostos (isòmers) diferents dins de la denominació vitamina I: quatre tocoferoles i quatre tocotrienoles. El terme isòmer significa que són composts amb la mateixa fórmula molecular (quant a nombre i tipus d’àtoms), però diferent fórmula estructural i, per tant, diferents propietats. L’alfa-tocoferol és la denominació que s’ha assignat a la vitamina I, l’isòmer més comú en la naturalesa i el de major acció vitamínica.

Dos en un: vitamina i antioxidant

Destaca per la seva dualitat, a part de ser vitamina és antioxidant. Entre les seves funcions, protegeix de l’oxidació a les membranes cel·lulars de tot l’organisme, especialment, de les cèl·lules del sistema nerviós, del sistema cardiovascular, els glòbuls vermells i les cèl·lules musculars. Per la seva acció antioxidant, en neutralitzar els radicals lliures generats durant el procés de respiració i evitar l’oxidació de cèl·lules, proteïnes, lípids i material genètic (ADN, ARN), és important el seu paper preventiu en la gènesi i desenvolupament de malalties degeneratives, cardiovasculars o càncer.

La falta de vitamina I pot provocar degeneració muscular, anèmies i trastorns neurològics o de la reproducció

Una aportació adequada de vitamina I, per complexos mecanismes metabòlics, redueix la necessitat de vitamina A i afavoreix l’acció antioxidant dels beta-carotenos i la vitamina C. També impedeix la formació de peròxids (radicals lliures) durant el metabolisme dels àcids grassos poliinsaturados. Una altra de les seves qualitats excel·lents és l’augment de la resistència del sistema immunològic, com han constatat diversos assajos clínics després d’administrar els seus suplements.

També s’estudia la ingesta de dosis elevades pel seu possible benefici en la fertilitat. Les recerques es basen en la hipòtesi que una aportació adequada d’antioxidants pot millorar la capacitat reproductora de la dona, en contrarestar l’estrès oxidatiu dels radicals lliures, que seria beneficiós abans de l’embaràs i durant el mateix.

En el cas dels homes, una aportació adequada s’associa a una major activitat dels espermatozoides i millor qualitat del semen, si ben els resultats en humans no són encara concloents. Es venen productes amb vitamina I com a complement antioxidant per al manteniment i el reforç de la pell enfront de l’acció nociva dels rajos raïm, encara que el seu paper com a protector solar no és segur i encara està en estudi.

Aliments per evitar la deficiència

Les necessitats diàries de vitamina I en els adults oscil·len de 10 a 12 mg. Aquesta quantitat es calcula en unes deu cullerades d’oli d’oliva, en dues d’oli de girasol o en dos grapats (50 grams) d’ametlles o avellanes. El risc de dèficit és major en nens prematurs o amb baix pes corporal i en els qui sofreixen fibrosis quística o pateixen obstrucció en els conductes biliars. Quan hi ha una mala absorció de greixos, també s’origina una manca d’aquesta vitamina.

Encara que la seva falta no és comuna, els casos d’avitaminosis s’associen amb destrucció dels glòbuls vermells, degeneració muscular, trastorns de la reproducció i trastorns neurològics deguts a una mala conducció dels impulsos nerviosos. La selecció dels següents aliments garanteix el consum segur de la vitamina en la quantitat recomanada: olis d’oliva de primera pressió en fred, oli de soia, vegetals de fulla verda i fruita seca, a més de germen de blat o el seu oli com a complement de la dieta.

Necessitat de suplementación

Es recomana l’aportació extra de vitamina I per als esportistes, ja que la seva acció antioxidant minimitza el risc de lesions. En funció dels hàbits alimentosos, pot ser preferible com a suplement en persones amb mala absorció de greixos i altres alteracions digestives associades. També pot ser precís augmentar el seu consum entre les persones fumadores.

El fum del tabac, una dieta massa rica en greixos poliinsaturadas (fruita seca, olis de llavors o peix), així com la deficiència de vitamina C, incrementen els requeriments d’aquesta vitamina com a font antioxidant.

PRECAUCIONS DE CONSUM

En cas de necessitar una aportació extra i simultani de ferro i vitamina I, cal separar la ingesta de tots dos, almenys, en vuit hores. La presa conjunta afecta a l’absorció i aprofitament dels dos compostos. Les dosis elevades de vitamina I poden augmentar la pressió arterial en persones que sofreixen hipertensió. Abans de prendre qualsevol suplement s’ha de consultar amb un especialista.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions