Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Vitamines i minerals, claus per cuidar les defenses

A més de la dieta, són molts els factors que influeixen en el sistema immune: l'estil de vida, l'estrès, la higiene i fins a les hores que prenem el sol

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 02deSetembrede2020
dieta defensas Imatge: iStock

Que el sistema immune estigui fort depèn d’un treball en equip. Incorporar a la nostra dieta tots els nutrients que contribueixen activament al bon funcionament d’aquest escut és una garantia: són aquells capaços d’influir en la capacitat de resposta de l’organisme davant l’arribada d’agents invasors (bacteris, virus o cèl·lules canceroses…). Però més no significa millor. Una quantitat de vitamines i minerals superior a la recomanada no garanteix una millor resposta immunitària, com expliquem en el següent article.

El sistema de defensa de l’organisme, com qualsevol altre exèrcit, ha d’estar sempre fort i preparat per a l’atac. Quan el rival a batre ho formen multitud de patògens que no donen treva, no queda més opció que dotar al sistema immune d’unes bones armes perquè sigui capaç de fer-los front i expulsar-los. Els nostres gens ens fan estar més predisposats a sofrir una determinada infecció o a respondre millor davant ella; però també afecten l’edat , el nombre de patògens als quals hem estat exposats i les vacunes.

Són molts els factors que van a influir en el sistema immune, com l’estil de vida (no fumar ni beure, fer exercici, dormir ben), l’estrès , la higiene i fins a les hores que ens exposem al sol. Però sí, fins i tot amb la sort d’haver estat beneïts pels gens i de viure una vida tranquil·la, sense preocupacions ni excessos, tot pugues no haver servit per res si ens alimentem malament.

I què és alimentar-se malament? Portar una dieta composta en la seva majoria per greixos insans (o de baixa qualitat nutricional), sucres lliures, sal, cereals refinats, un excés de carns vermelles i processades, a més de, entre altres pautes, no prendre suficients aliments vegetals i de no utilitzar tècniques culinàries adequades; és a dir, la qual cosa els experts estan d’acord a definir com una dieta inflamatoria, oxidant i poc nutritiva. Cal fugir d’aquest patró, ja que s’ha demostrat que una mala dieta està relacionada amb un pitjor funcionament del sistema immunitari, igual que s’associa a una pitjor resposta a hormones o a una pitjor microbiota intestinal, per exemple.

Prendre excés de vitamines i minerals

Per tenir les nostres defenses en plena forma es necessita una dieta basada en fonts alimentàries saludables, que aportin carbohidrats, proteïnes, grasses, fibra, vitamines, minerals, fitoquímicos, etcètera, que siguin de qualitat i a bastament, encara que sempre en la seva justa mesura, ja que, igual que un dèficit pot provocar un mal funcionament del sistema immunitari, una quantitat de nutrients superior a la recomanada no garanteix una millor resposta immunitària: l’excés no genera superdefensas.

El que veritablement fa fort al nostre sistema immune no és ingerir un excés de nutrients, sinó consumir de tot i en la seva justa mesura. La clau està en l’equilibri. “Més”, en aquest cas, no és el millor. L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) reconeix que el coure, l’àcid fólico, el ferro, el seleni, el zinc i les vitamines A, B12, B6, C i D participen en la bona marxa del nostre sistema immune, però no per augmentar la seva ingesta (tant en la dieta com amb suplements) més enllà de les dosis recomanades anem a tenir cap avantatge, ja que solament són útils quan les prenem conjuntament amb la resta dels nutrients.

Per exemple, de gens servirà si solament ens alimentem de kiwis i taronges, per molta vitamina C que tinguin, ja que al nostre organisme li faltaran moltes altres, per exemple, aquelles que solament ens les pot donar una font animal i que també són essencials. A més, el nostre intestí no absorbirà més de les quals necessitem: les vitamines que no s’acumulen acabaran eliminant-se per l’orina i les que s’acumulen, davant un excés, faran que el cos respongui davant aquesta toxicitat amb símptomes que poden anar des de diarrees, vòmits, fatiga, pèrdua de pèl i sequedat en la pell fins a danys en el fetge.

En la seva justa mesura, els diferents nutrients compleixen un paper rellevant en el funcionament de la nostra immunitat, en estar “especialitzats” en una sèrie de funcions que afavoreixen de manera decisiva la resposta immunitària del nostre organisme. Pel seu poder antioxidant, la seva capacitat per estimular la producció d’anticossos, detenir la inflamació cel·lular i controlar el desenvolupament i l’actuació dels limfòcits T (els glòbuls blancs especialitzats a destruir cèl·lules tumorals infectades per virus), les vitamines i minerals són els micronutrientes clau que hem d’incloure en el menú diari.

Per accedir a més continguts, consulta la revista impresa.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions