Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Vives pendent de la bàscula? Hi ha raons de pes per les quals no hauries de fer-ho

Els experts en nutrició i obesitat aclareixen que els quilos no són el millor indicador de salut i que obsessionar-se amb el pes pot ser contraproduent per aconseguir un benestar real i durador

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dilluns, 12 de Agost de 2019
Imatge: KarepaStock

Si alguna vegada has fet dieta per aprimar, segur que coneixes aquest camí: els quilos marquen la meta i la bàscula mesura el ritme. Quan els objectius són tan específics com “baixar cinc quilos” o “arribar a 70”, els controls de pes es tornen prioritaris perquè la bàscula, d’alguna manera, funciona com un mesurador de l’èxit. No obstant això, les persones no pesem sempre el mateix. El nostre pes augmenta o disminueix d’un dia per a un altre, fins i tot en qüestió d’hores. Té sentit marcar-se un objectiu tan concret com “arribar a 70 quilos” sabent que aquest valor varia? No és com participar en una carrera la meta de la qual canvia de lloc? Consultem amb experts en dietètica, nutrició i obesitat per sortir de dubtes, i això és el que ens diuen: els quilos no són la mesura més adequada, la bàscula està sobrevalorada i portem anys fent-ho malament.

Per a moltes persones, pesar-se és una rutina habitual. No fa falta que estiguin buscant aprimar: tenir certa familiaritat amb la bàscula es considera una bona pràctica de salut i pot resultar útil per detectar canvis significatius i atallar-los a temps. Aquestes persones que es pesen amb freqüència saben que els quilos no són una constant. Per contra, el pes és un valor que varia. Canvia del matí a la nit, d'un dia per al següent o després d'haver fet exercici, per citar solament alguns exemples. "Durant el dia, el pes pot variar un quilo, o quilo i mitjà, sense problema. Una dona, quan està amb la regla, pot arribar a tenir dues i fins a tres quilos més", concreta el dietista Pablo Ojeda.

Aquesta fluctuació, que és normal i li ocorre a totes les persones, xoca frontalment amb el que proposen la major part de les dietes d'adelgazamiento, que presenten el pes corporal com alguna cosa estàtic i fins i tot prometen el 'pes perfecte', encara que no existeixi tal cosa. Com explica el també dietista-nutricionista Julio Basulto en aquest article, el concepte de "pes ideal" procedeix d'un document d'avaluació de riscos que va elaborar una asseguradora nord-americana fa més de 70 anys, i no té sustento científic. El que existeix —i amb matisos— és un rang de pes saludable. Una forqueta, no una xifra concreta.

Boicot, amb B de bàscula

Pes que varia, ideals irreals, rangs en lloc de xifres... Amb un panorama tan dúctil, és bona idea prestar-li tanta atenció a la bàscula? Segons Pablo Ojeda, no. "Tret que es tracti d'alguna cosa molt específic, com en el cas d'un esportista professional, estar pendent de la bàscula pot ser contraproduent. No a tothom se li aconsella que el pes sigui el seu indicador de referència", comenta. Però per què?


Imatge: samwordley@gmail.com

Ojeda, que a més és membre de la Societat Espanyola per a l'Estudi de l'Obesitat (SEEDO), ho explica d'aquesta manera: "Les persones tendeixen a boicotegés, especialment aquelles que s'enfronten a la pèrdua de pes sense estar molt convençudes. És a dir, les que ho fan per la pressió social, perquè senten que la roba no els queda bé o per temes estètics, però no per una qüestió de salut". En opinió de l'especialista, perquè l'adelgazamiento sigui eficaç i durador, primer és necessari prendre consciència de la situació i preparar-se per modificar-la, tal com proposa el psicòleg James Prochaska en el seu model del canvi. "Qui no es prepara per a un canvi d'hàbits simplement va a fer una dieta més", diu Ojeda. I és aquí on comencen els problemes.

"Quan fas una dieta més, tendeixes a mirar molt el pes i a boicotejar els teus objectius. Per exemple, si puges 200 grams, això et serveix d'excusa perfecta per reforçar el teu pensament: 'això no serveix, això no em val, estic perdent el temps, ho deixo'. Però també succeeix quan tens una pèrdua de pes major de la qual esperaves, perquè aquí dius: 'uy, quin ben ho he fet, em mereixo un premi, avui puc sortir i donar-me un capritx'. És a dir, passada el que passi amb el teu pes, tant si guanyes com si perds, el resultat serveix per boicotejar-te. Per tant, els quilos no són la millor referència", descriu.

Els quilos com a indicador de salut

Estar passat de pes s'associa, immediatament, a una sèrie de patologies conegudes (i cada vegada més esteses) en la nostra societat: malalties cardiovasculars, diabetis tipus 2, hipercolesterolemia... A Espanya, el 13,8 % dels adults tenen diabetis tipus 2 i més del 50 % tenen el colesterol elevat. Al seu torn, el 54 % de la població adulta espanyola sofreix sobrepès i el 17 % pateix obesitat. Per això, la relació entre el pes i l'altura constitueix una de les proves més habituals per determinar si estem sans o no. I, per descomptat, l'excés de pes suposa un marcador de salut molt important, però ho és sempre? És correcte establir una relació directa entre els quilos i la salut?

El dietista-nutricionista Juan Revenga sosté que no. I ofereix un exemple molt clar: "Els anomenats de forma col·loquial 'fofisanos'; això és, persones que presenten sobrepès i que, no obstant això, tenen unes analítiques impecables". Aquestes persones, que estan metabólicamente sanes malgrat tenir quilos de més, existeixen i no són poques: representen al voltant del 30 % del col·lectiu, tal com descriu l'investigador Bittor Rodríguez en aquest article. És el que es coneix com "la paradoxa de l'obesitat".

Del costat contrari també podem trobar exemples que qüestionen la idea que el pes és un sinònim indiscutible de salut. Així com estan els 'fofisanos', estan els que podrien cridar-se 'flaquienfermos': individus que es troben dins d'un rang de pes normal i no per això estan sans. Es tracta de persones que, malgrat la seva primesa (o a causa d'ella), presenten analítiques anormals. És saludable tenir un desordre alimentari amb tal de pesar el que se suposa que hem de pesar? És saludable encadenar tot tipus de "dietes miracle" per arribar a aquests 60 quilos somiats? Com es veu, la relació peso-salut admet alguns matisos.

Un ADN que es confon a la ciutat

"Voler tenir per força el pes que dicten els cànons de bellesa o salut és molt complicat", apunta Juan Revenga. Ho és per diverses raons, però ell destaca una en particular: "El nostre pes ve determinat genèticament".

D'una banda, com a espècie, els éssers humans estem 'programats' per fer apilament d'energia i resistir així èpoques de manques i fams. És a dir, per menjar quan hi ha aliments disponibles en previsió que més endavant no els hi haurà. Per aquest motiu tinguem preferència pels aliments calòrics, rics en greixos i hidrats, doncs són els que tenen més energia. El problema és que la nostra programació genètica s'ha quedat obsoleta perquè l'entorn ha canviat de manera radical. Avui, la constant en les societats industrialitzades no són les fams sinó la superabundancia d'aliments calòrics i de mala qualitat nutricional, barats, disponibles a tota hora i en qualsevol lloc. Així, la qual cosa fins a fa 100 anys era una qualitat adaptativa dissenyada per a la supervivència avui és un enorme problema: fem apilament d'energia però mai arriba el moment de gastar-la. El nostre senzill genoma vintage es confon amb les marquesines i les llums de la ciutat.


Imatge: gioiak2

D'altra banda, els éssers humans tenim un programa genètic individual. Així com hi ha persones més altes i més baixes, existeixen persones que, a igual altura, pesen menys i pesen més. En el cas del pes, com explica Juan Revenga, "també influeixen els nostres hàbits de vida, la qual cosa mengem o quant ens movem, per descomptat, però molt poc". En altres paraules: les persones venim amb un 'paquet' de sèrie que admet unes modificacions molt petites quan es tracta d'aprimar. Què ens queda, llavors? Apel·lant a una frase que s'ha posat de moda en els últims temps: ser la millor versió de nosaltres mateixos. I para això fa falta aprendre a cuidar-nos.

Si no miro la bàscula, què miro?

Els nostres gens s'han quedat viejunos, l'entorn no ajuda en absolut, a cadascun li toca el que li toca i el pes no és un indicador de fiar. A més, segons explica Julio Basulto, els estudis no són molt halagüeños: "La possibilitat que una persona amb obesitat aprimi i mantingui la pèrdua de pes amb els anys és rara. La possibilitat que aconsegueixi un pes normal és 'extremadament baixa'", cita el nutricionista. Per això, els especialistes insisteixen que la prevenció és clau: costa molt més aprimar que engreixar.

Què fem davant aquest panorama? Lluny de resignar-nos, descurar la nostra alimentació, culpar solament a l'entorn o lamentar-nos per la 'mala sort' de tenir aquests gens, hem de treure-li el millor partit possible a les cartes que ens han tocat. Així, la qüestió no passa tant per estar pendents de si pesem 70 o 71 quilos, ni frustrar-nos perquè el nostre cos no és 'de revista', ni desesperar-nos perquè fem dieta i no aconseguim aprimar, sinó per mirar altres indicadors de salut i fer un canvi d'hàbits real.

Revenga, que convida a veure aquesta conferència TED de la neurocientífica Sandra Aamodt, destaca aquests quatre hàbits saludables: moure's (estar actius), basar la dieta en aliments d'origen vegetal, oblidar-se de l'alcohol i no fumar. "Aquests quatre hàbits redueixen significativament el risc de defunció relativa en totes les persones, tinguin sobrepès o no", resumeix. Pablo Ojeda, per la seva banda, assenyala que les persones "hem de tendir a buscar altres paràmetres de salut. Per exemple, que ara puc jugar amb els meus fills i abans em cansava, que abans no sortia a fer esport i ara sí, que abans caminava 10 minuts i ara són 20, que li he llevat un altre agujerito al cinturó...".

El perímetre abdominal és, de fet, un indicador molt valuós. "Abans se solia prendre com a referent l'Índex de Massa Corporal (IMC), però s'ha quedat una mica obsolet perquè no estableix diferències entre homes i dones ni té en compte la massa muscular", exposa Ojeda. "Per això és més adequat prendre el perímetre abdominal, que en els homes, com a màxim, hauria d'estar en 102 centímetres, i en les dones, en 88. Tot el que sigui superior a això suposa un risc relatiu de problemes diversos: metabòlics, cardiovasculars, etc.", detalla.

A més, segons aquest coach nutricional, no podem perdre de vista les circumstàncies personals: "Quan tenim obesitat o sobrepès sol haver-hi alguna cosa darrere. Sempre tractem el símptoma, però poques vegades tractem la causa: l'estrès, l'ansietat, la família... És de summa importància aconseguir que les teves debilitats es converteixin en fortaleses. Quan tens identificat que tal cosa et crea estrès, que tal una altra et genera ansietat, que menges quan t'avorreixes... llavors li pots donar la volta la situació. Però si fas una dieta sense parar esment a això, quan acabis la dieta, aquests hàbits seguiran aquí".

En suma, la clau sembla estar a oblidar-se de xifres exactes i cuidar la salut de manera integral, seguint uns bons hàbits que ens ajudin a estar sans i que puguem mantenir en el temps. I si seguim aquestes pautes i les analítiques ens donen malament? "Per a aquests casos, tenim la medicació", contesta Juan Revenga, que la defineix com a "nostra segona línia de defensa". La primera està a les nostres mans i podem engegar-la des d'avui: no és aprimar a qualsevol preu, sinó estar sa costi el que costi.

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte