Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Volta al col·le: els millors sopars per als nens

Consells pràctics per a oferir als petits un menú sa i equilibrat, que complementi el menjar del migdia en el col·legi

Els menús escolars estan dissenyats per dietistes i nutricionistes que garanteixen una correcta alimentació. Però, què passa a les nits? És possible mantenir aquest equilibri nutricional a casa? La Llei 17/2011 estableix que els centres educatius i empreses de restauració col·lectiva deuen ofereixen a les famílies el detall dels menús del migdia, així com orientacions clares perquè els sopars siguin complementaris. No obstant això, no sempre es compleix. El següent reportatge explica per què és important encertar amb els sopars, proposa idees per a planificar-les a partir del menú del col·legi, indica quins aliments han d’utilitzar-se més (i quins menys) i brinda petits trucs per a tenir èxit amb els sopars infantils.

Img cenainf
Imatge: J?escata Mazhora

Idees per a planificar els sopars a partir del menú escolar

L’alimentació infantil és un tema prioritari. Cuinar per als petits un menú equilibrat, reduir la ingesta de productes grassos, mantenir a ratlla les llaminadures o aconseguir que consumeixin més fruita, verdura i peix són objectius primordials per als pares. En aquest sentit, la volta al col·le suposa una ajuda important gràcies als menús escolars, però el treball continua a casa.

Quan les empreses de restauració col·lectiva ofereixen els suggeriments per al sopar, juntament amb el menú del col·legi, els progenitors el tenen més fàcil. Tal vegada en la llar no es compti just amb el peix proposat, però almenys ja se sap que el peix és una bona opció per a aquesta nit i aquesta dada ajuda a encertar amb l’elecció dels plats.

En l’actualitat, moltes empreses que abans lliuraven el menú imprès, ara el pengen en la pàgina web del centre educatiu o l’envien per correu electrònic. En aquest cas, és convenient imprimir-lo a casa i planificar els sopars amb temps o, com a mínim, acostumar-se a consultar el menú escolar per a decidir el sopar cada dia.

  • El primer plat del sopar hauria d’estar compost gairebé sempre per verdures, ja siguin bullides, verdures saltades o amanides. També són vàlides les sopes i els purés, però no el mateix dia que s’han servit en el col·legi.
  • Les carns han de complementar-se sempre amb peix o ou i a l’inrevés, els peixos o ous han de complementar-se amb carns. L’important és que, al final de la setmana, els nens hagin consumit carns, peixos i ous amb una freqüència similar.
  • Les millors postres sempre és la fruita i s’ha de facilitar el seu consum, per la qual cosa convé preparar-la per als petits. Si bé els menors necessiten molts lactis (2 o 3 racions al dia), poden prendre tant la llet com el iogurt en el desdejuni, en el berenar o abans d’anar-se a dormir si han sopat poc.

Quins aliments usar més i quins limitar en els sopars dels nens

Els aliments més recomanats per al sopar són els que complementen els menjars del col·legi. En els menús escolars, hi ha certs aliments que a penes s’introdueixen i, per aquest motiu, és més important incloure’ls en els sopars.

  • Verdures fresques i senceres. Alguns suggeriments útils són: bullit de patates amb fesols tendres, espinacs o bledes, pastanagues, pèsols, col, coliflor i bròquil; també verdures saltades amb ceba o pernil (fesols tendres, carxofes, espinacs), espinacs amb beixamel, verdures rostides a la planxa (carabassons, ceba, pebrots, albergínies), etc.
  • Peix blau i peix petit. No poden incorporar-se en els centres educatius perquè no és possible assegurar l’eliminació total de les espines. No obstant això, a casa es poden preparar i esmollar: aladrocs, maires, arengs, verat, sardines, rogers, galls, llenguados, orada, sorells, llobarro, truita, etc.
  • Ous frescos i enters. En el col·legi posaran ou només una vegada a la setmana, encara que és un aliment complet des del punt de vista nutricional i essencial en el desenvolupament infantil. A més, a l’escola es veuen obligats a utilitzar l’ou pasteuritzat en brik, per la qual cosa només poden preparar truites. A casa es poden fer ous vaig escalfar, ous a la planxa, ous fregits, ous amb tomàquet, etc.
  • Versió casolana dels plats precuinats més habituals. Pizza casolana, peix o carn arrebossada, croquetes… No sols aporten sabors més enriquidors i autèntics, també afavoreixen una fritada adequada i eviten l’excés de farines d’arrebossat, d’additius i de greixos trans.
  • Postres casolanes. El flam, les natilles o el pa de Calatrava són postres senzilles que poden fer-se una vegada per setmana per a sorprendre i que tenen l’encant de ser molt familiars.
  • També hi ha aliments dels quals no s’ha d’abusar en els sopars, no perquè són dolents, sinó perquè els nens ja els consumeixen en el col·legi i no cal acostumar-los a ells. Aquests són:

    • Patates fregides precongeladas, hamburgueses, llonganisses, salsitxes frankfurt, varetes de lluç, figuretes de peix, delícies, sant jacobos, croquetes, crestes per a fregir, calamars a la romana, fingers de gall dindi…
    • D’altra banda, el que menys s’hauria de preparar en els sopars són carns, perquè ja s’usen molt al migdia. Si s’inclouen en el sopar, cal procurar que siguin carns magres (pit de pollastre o de gall dindi fresca, filet de llom de porc, filets de vedella) i evitar l’ocupació freqüent d’hamburgueses, mandonguilles, llonganisses, etc.

    Petits trucs per a tenir èxit en el sopar

    • Intentar que els menors no piquin just abans de sopar.
    • Donar-los el berenar almenys tres hores abans del sopar.
    • Tenir la sopa llista sempre a la mateixa hora.
    • Sopar d’hora perquè no arribin molt cansats i irascibles a la taula.
    • Demanar-los col·laboració a parar taula o a preparar una cosa senzilla del sopar.
    • Si se sap que alguna cosa no els agrada, posar-los poca quantitat i no forçar-los.
    • Menjar sempre nosaltres del que sabem que a ells no els agrada.

    Per què és important encertar amb els sopars infantils?

    El sopar és un moment molt important per als nens per diverses raons:

    • Cada dia cal aconseguir la màxima varietat d’aliments en la dieta. El sopar permet complementar el que no s’ha consumit al migdia. És a dir, si s’ha menjat peix, se soparà carn o ou, i viceversa.
    • Se supleixen les manques pròpies dels menús escolars, perquè és complicat incloure certs aliments en el menjador d’un col·legi. A casa cal aprofitar per a incorporar-los en els sopars i que els petits els provin, els coneguin i es familiaritzin amb ells. En un menú escolar, és poc freqüent trobar verdures senceres i varietat d’aquestes, per la qual cosa s’ha de procurar fer-les en la llar i evitar els purés.
    • El menú escolar és educatiu i formatiu, mentre que el sopar a casa és familiar. Per al nen, el valor en el sopar l’adquireix la possibilitat de parlar i que li escoltin, estar en família i que els seus pares preparin els plats. Pot ser que li agradin o no, però el petit percep que els fan amb afecte i els preparen ells mateixos. És una dieta més afectiva que efectiva i, per tant, nodreix el doble.

    RSS. Sigue informado

    Et pot interessar:

    Infografies | Fotografies | Investigacions