Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Vuit raons per menjar cireres

Un grapat de 10 cireres proporciona multitud d'antioxidants i nutrients, en amb prou feines 24 calories

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 01 de Juny de 2011

El començament de l’estiu brinda l’oportunitat de menjar cireres fresques i sucoses. A l’ésser de les fruites més dolces, sempre les hi ha considerat peces amb moltes calories i el seu consum s’ha evitat en determinades dietes, especialment, en cas de diabetis i obesitat. Però després d’una anàlisi dietètica seriosa, es pot assegurar que les citades són afirmacions sense fonament: el contingut de sucres naturals de les cireres -i, per tant, de calories- no és superior al de fruites tan comunes com a pomes, mandarines o peres. A més, les cireres són beneficioses per a la salut de la pell, milloren el trànsit intestinal i són bones per a la tensió arterial. En aquest article es llisten vuit raons fundades per incloure a les cireres en la dieta… i gaudir-les.


Cireres: riques i sanes

Menjar un grapat de cireres (10 unitats, 50 grams) durant la seva temporada natural és una oportunitat de proveir a l’organisme de més àcid fólico (molt interessant en l’embaràs i la infància), més fibra, fotoquímics antioxidants i minerals com el potassi i el magnesi.

A continuació, es recullen vuit motius pels quals s’anima a degustar les cireres, millor fresques i al natural, encara que també com a ingredient d’amanides, macedònies, sucs, granissats o en forma d’un original i refrescant gaspatxo.

  • 1. Fruita dolça apta per a diabètics. Les cireres, juntament amb el plàtan, els raïms i les figues, han estat durant molts anys bandejades de la dieta de les persones amb diabetis. Avui se sap amb absoluta certesa que totes les fruites tenen cabuda en la dieta d’un diabètic. La clau per gaudir del sabor i les propietats nutricionals de la fruita està a ser moderat amb la quantitat: la ració mitjana de fruita oscil·la entre 150 i 180 g i una mica menys per les més calòriques, de 100 a 120 grams. En el cas particular de les cireres, 100 g proporcionen 10 g de sucres, una quantitat similar a la de multitud de fruites, com el kiwi, la nectarina, la mandarina, la taronja, la poma o la pera.

  • 2. Calories, les justes. Les calories, juntament amb els sucres, són el motiu principal de preocupació d’els qui estan a dieta i es priven de les cireres, alhora que es decanten per altres fruites. Les calories en les fruites tenen el seu origen, en major mesura, en el contingut en sucres. No obstant això, s’ha constatat que les cireres no són més calòriques que moltes altres fruites, per la qual cosa un grapat de 10 cireres (50 grams) aporten tan sol 24 calories i multitud de fitoquímicos antioxidants, varietat de vitamines i de minerals.

  • 3. Antioxidants per a una pell nodrida i cuidada. Les cireres són fruites que destaquen per la seva riquesa en antioxidants, compostos que tenyeixen de vermell la seva polpa i la seva pell. Els antioxidants fan una labor intensa en la cura de la pell: d’una banda, ajuden a mantenir la tersura i nutrició; i, per un altre, contraresten els efectes nocius i d’envelliment prematur dels rajos del sol sobre la dermis. Menjar un grapat de cireres cada dia, en el temps que duri la temporada, és bo per nodrir la pell i preparar-la per al sol de l’estiu.

  • 4. Tiges de cirera: diurético natural. Les tiges de les cireres, presos en infusió o en pols, tenen un efecte diurético, segons han provat diferents recerques. La seva ingesta s’associa a un augment lleu del volum d’orina. No obstant això, els estudis coincideixen a assenyalar que el seu ús atendrà a la recomanació d’un especialista, una vegada que s’hagi demostrat la necessitat d’augmentar la diuresis i no hi hagi situacions que puguin agreujar-se, en cas d’urolitiasis, càlculs o pedres a l’interior dels ronyons o de les vies urinàries (urèters, bufeta).

  • 5. Cireres per combatre el somni. Les cireres contenen melatonina, a més de triptòfan i serotonina, segons informa el grup de recerca en Neuroinmunofisiología i Crononutrición de la Universitat d’Extremadura (UEx). Aquests compostos estan relacionats amb la millora dels cicles de somni i vigília i amb la sensació de relaxació. Aquesta és la raó científica que ha portat a l’equip d’experts de la UEx a avaluar l’efecte en el descans i en el somni del consum de diferents cultius de cireres del Valle del Jerte, a Extremadura. A partir d’aquests coneixements, la UEx ha patentat una beguda elaborada a força de concentrat de cirera. El producte encara està en fase experimental, amb idea de millorar-ho per a la seva futura comercialització com a aliment funcional o nutracéutico.

  • 6. Àcid fólico per a les embarassades. Un grapat de 150 g nets de cireres proporciona uns 50 micrograms d’àcid fólico, la qual cosa contribueix en un 10% a satisfer les necessitats vitamínicas durant els mesos d’embaràs . Un suc, batut o crema de cireres barrejades amb maduixes o gerds i suc de taronja multiplica per tres el contingut d’àcid fólico i pot ser un tentempié refrescant que acompanyi al desdejuni o a l’entrepà de l’esmorzar o del sopar. En macedònia, amb fruites tropicals com el mànec o la papaya, s’aconsegueix una bona dosi de folatos.

  • 7. Cireres per a la hipertensió. El consum de diuréticos, fàrmacs comuns en el tractament de la hipertensió arterial, té com a efecte secundari una major eliminació de potassi, que es perd per l’orina. Si les pèrdues no es compensen amb una adequada ingesta, es corre el risc de sofrir la seva manca. El dèficit de potassi pot provocar debilitat dels músculs, taquicàrdia, sigueu i falta d’apetit. Les cireres són, juntament amb el plàtan, el meló, el raïm i els albercocs, les fruites que més potassi contenen.

  • 8. Cireres per a una ràpida recuperació muscular.
    Les cireres i les guindes, entre altres fruits vermells, per la seva riquesa en antocianinas antioxidants, es proposen com a fruites idònies per accelerar la recuperació muscular dels atletes després d’una dura sessió. Els resultats arriben de la mà d’investigadors de la London South Bank University (Regne Unit), que van publicar l’estudi en Medicine and Science in Sports and Exercise. Els atletes van rebre un complement antioxidant a força de suc de cirera àcida dues vegades al dia, una setmana abans i l’endemà passat d’un intens entrenament. La recuperació dels atletes després de prendre aquest complement va ser significativament més ràpida, en comparació d’els qui van ingerir altres productes sense el mateix contingut de fitoquímicos del suc de cirera. Per això, menjar fruits vermells rics en antioxidants pot disminuir el dany oxidatiu en els músculs i permetre una recuperació més ràpida.

Un grapat per a l'esmorzar i el berenar

El sabor dolç de les cireres en plena estació, el cridaner color vermell, el suc que desprenen en mastegar-les i la facilitat amb que es porten en un táper són raons més que suficients d’aquest novè motiu, que anima a incloure un grapat de cireres en la dieta infantil.

Sense cap dubte, aquesta nutritiva fruita supera en l’aspecte nutricional a qualsevol berenar ensucrat compost per congrets, bescuits, galetes o magdalenes. A més, és el complement idoni per a un entrepà en cas que menjar solament fruita sigui insuficient per calmar l’apetit en l’esmorzar o el berenar.

Etiquetas:

cireres fruta-ca

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions