Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Alimentació

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Xocolata: quins tipus hi ha i quins són les seves característiques?

Existeix una gran varietat de xocolates amb característiques diferents, encara que tots presenten un elevat percentatge de sucres i grasses

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Divendres, 29deMarçde2013

La xocolata és un aliment ric en calories, grasses i sucres. Per aquesta raó, es localitza en el grup d’aliments denominats “superflus”. Això significa que la seva ingesta no és necessària des del punt de vista nutricional, ja que tots els seus nutrients i components (inclosos els que aporten beneficis per a la salut) poden trobar-se en altres aliments. Però, és igual una xocolata que un altre? Tenen tots la mateixa composició? El següent article explica què classes de xocolates hi ha, com es caracteritzen, quin és la seva aportació nutricional i per què s’ha de moderar el seu consum.

Img chocolate tipos 01
Tipus de xocolates i les seves característiques nutricionals

Img fresa choco
Imatge: bhofack2

Segons el Codi Alimentari Español, la xocolata és una barreja homogènia de cacao en pols o pasta de cacao i sucre polvoritzada, a la qual se li pot haver afegit llard de cacao. En qualsevol cas, ha de contenir, com a mínim, el 35% de components del cacao.

El mateix document també distingeix entre diferents tipus de xocolata, com la xocolata amb llet, amb fruita seca o amb cereals i amb fruites.

A més, s’identifiquen derivats especials del cacao, la xocolata i el llard de cacao, com el cacao ensucrat en pols (amb o sense farines), les xocolates especials amb mel, extracte de malt, ous, cafè… les xocolates de règim, les xocolates farcides i els bombons (aquests últims han de tenir un mínim del 10% de xocolata en la seva composició).

En resum, una gran varietat davant la qual resulta molt fàcil confondre’s. És possible agrupar-los d’alguna manera i conèixer de forma senzilla en què es diferencien? Sí. Les principals diferències entre els tipus de xocolates més comunes són les següents:

  • Xocolata negra. Ha de contenir, com a mínim, un 43% de cacao. Com més gran és el contingut de cacao, més amarg resulta el seu sabor, i menor és el percentatge de sucres i greixos.
  • Xocolata amb llet. La definició és senzilla, ja que la xocolata amb llet és, així de simple, el tipus de xocolata al que als característics ingredients d’aquest producte se li ha afegit llet.
  • Xocolata blanca. Es tracta d’un producte elaborat amb llard de cacao, sucre i matèries sòlides de la llet.
  • Xocolata amb fruita seca o amb cereals. Deriva d’una xocolata (solament o amb llet) al que se li ha agregat entre un 8% i un 40% d’avellanes, ametlles, nous, pinyons o cereals torrats, enters o trossejats.
  • Xocolata amb fruites. Procedeix d’una xocolata sola o amb llet al que se li han afegit entre un 5% i un 40% de fruites, senceres o trossejades, dessecades o confitades. En el nostre entorn, la varietat més benvolguda i també més popular és la xocolata amb trossos de taronja.

L’aportació nutricional de la xocolata

La xocolata és un aliment molt energètic, és a dir, aporta una quantitat elevada de calories gràcies al seu contingut en greixos i hidrats de carboni (la majoria dels quals són sucres). Des del punt de vista nutricional, les diferències entre els tres tipus principals de xocolates quant a aportació de nutrients no són transcendentals:

Tipus de xocolataEnergia (kcal/100g)Grasses (g/100g)Greixos saturats (g/100g)Sucres (g/100g)
Xocolata negra52062142
Xocolata amb llet534311854
Xocolata blanca566332056

En aquest sentit, la recomanació d’escollir la xocolata negra, s’explica, més que pel seu perfil nutricional, pel seu major contingut en flavonoides, unes substàncies a les quals s’atribueixen efectes beneficiosos per a la salut cardiovascular i que estan en major concentració en les xocolates amb més percentatge de cacao.

Xocolata: per què moderar el consum

Img 143870g
Imatge: CONSUMER EROSKI

Per als aliments “superflus”, entre els quals s’inclou a la xocolata, no existeixen racions de consum recomanades. El que s’aconsella és que, en cas de consumir-se, es faci amb moderació. La paraula “moderació” és molt subjectiva i té múltiples interpretacions. No obstant això, no existeix una quantitat per sobre de la qual estiguin ben establerts els perjudicis associats a la seva ingesta, per la qual cosa és difícil fixar una quantitat recomanada o uns límits màxims de consum.

En qualsevol cas, convé tenir present que la xocolata és un aliment que aporta una quantitat gens menyspreable de calories a partir de sucres i grasses i que, tret que el nostre estil de vida sigui molt actiu (tant a nivell laboral com en l’oci), és fàcil excedir-se tant en la ingesta energètica, com d’aquests dos nutrients que ja són consumits a l’excés per la majoria de la població.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions