Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació durant la lactància: consells i riscos

Augmentar la ingesta de fruita seca i evitar el consum de greixos saturats són algunes claus per alimentar-se de forma sana mentre s'alleta

Els riscos de no seguir una dieta saludable durant la lactància afecten sobretot a la mare, que pot sentir-se molt cansada o feble si no consumeix els nutrients que necessita. Però també hi ha alguns perills per al bebè, si la dona ingereix substàncies nocives o determinats medicaments. Aquests i altres consells d’alimentació per al període de lactància, com la respectar l’equilibri i la varietat de la dieta, hidratar-se bé i prendre’s un any per recuperar el pes anterior a l’embaràs, es detallen a continuació.

Imatge: Ksenia8

Alimentació saludable durant la lactància materna

Una bona hidratació és fonamental durant la lactància materna, com també oblidar-se de les grasses trans

Una dieta saludable durant la lactància no s’allunya massa dels preceptes de la necessària per a la resta de les etapes de la vida. La importància de la dieta té a veure amb la salut de la pròpia dona, ja que la llet materna té la capacitat de proveir tots els nutrients que el bebè precisa, més enllà de l’alimentació de la mare (tret que aquesta pateixi desnutrició o practiqui un vegetarianismo molt estricte).

Per això, per afavorir la salut i el bon estat físic de la lactant, és convenient que aquesta segueixi una sèrie de consells, com els quals s’enumeren a continuació.

Lactància materna: aliments equilibrats i amb varietat

Igual que abans i després del període de lactància, el requisit bàsic per a una alimentació saludable és mantenir una dieta variada i equilibrada. Respectar alguna cosa tan bàsic com la informació que proporciona la piràmide nutricional és important per gaudir de bona salut en aquesta etapa. EROSKI CONSUMER compta amb un programa de menús per al primer trimestre de la lactància.

Menjar durant la lactància: proveir-se d’energia

Els primers mesos de la maternitat -i de la lactància materna- suposen un esforç de vegades agotador. Per això, a més d’aprofitar cada moment disponible per descansar, és fonamental que la seva dieta la proveeixi d’energies per resistir aquesta exigència. A més dels aliments habituals, s’aconsella augmentar el consum de fruita seca i fruites disecadas, que proporcionen proteïnes, ferro i àcid fólico.

Lactància i vitamines

Per complementar aquests nutrients naturals, en certs casos és convenient continuar amb els suplements vitamínicos que es prenien durant l’embaràs. En tot cas, s’ha de consultar amb l’especialista perquè confirmi si és apropiat i la quantitat en què s’ha d’ingerir.

Lactància materna: hidratar-se

Imatge: CONSUMER EROSKI

Aquest consell és particularment important a l’estiu i en regions d’altes temperatures. En haver de produir llet, el cos de la dona requereix una major hidratació en aquest període. El millor és beure aigua, encara que també els sucs i les infusions (millor, sense cafeïna) ajuden.

A més, cal parar esment al color de l’orina: si és d’un groc més aviat intens, vol dir que el cos està necessitat de major hidratació.

Lactància materna: evitar els tòxics

En el grup dels tòxics es poden incloure molts components: des dels greixos trans, que es traslladen de forma gairebé directa de la mare a la llet materna, fins a l’alcohol i el tabac.

També cal anar amb compte amb els contaminants, en particular els pesticides i insecticides que poden romandre en algunes fruites i verdures. Per això, és essencial rentar bé i pelar, sempre que es pugui, aquests productes i, en el cas de la carn, no menjar ni la pell ni el greix.

Cura amb els medicaments

La majoria dels medicaments són segurs i no generen problema algun, però existeix un reduït grup d’ells que, si es consumeixen, sí passa a la llet materna i podrien originar problemes.

Per això, s’ha de consultar amb l’especialista i, en cas que el fàrmac sigui imprescindible, s’haurà d’optar per deixar la lactància materna.

Perdre pes a poc a poc

Les imatges de dones famoses que apareixen en els mitjans de comunicació, en les quals, pocs dies després del part, es veuen de la mateixa forma que estaven abans d’haver estat embarassades, poden ser perjudicials per a l’ànim i l’autoestima de moltes mares recents. Però existeixen diverses iniciatives que mostren els cossos imperfectes però reals de les dones després del naixement, que procuren evitar aquest malestar.

L’important és no obsessionar-se amb la pròpia figura i perdre pes a poc a poc. Segons l’Institut Nacional d’Excel·lència en Cura i Salut, de Regne Unit, l’aconsellable és que solament un any després del part el pes de la dona sigui el mateix que abans de la gestació.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions