Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Abans de l'embaràs

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Alimentació abans de l’embaràs: claus per afavorir-ho

Alguns aliments poden contribuir a disminuir els problemes de fecundació, segons recents estudis i recerques

Img dieta sana Imatge: Ksenia8

Es pot reduir el risc d’infertilitat si se segueix una dieta determinada? Diferents estudis i recerques recents apunten que alguns aliments poden contribuir a disminuir els problemes de fecundació, mentre que uns altres poden actuar en el sentit invers i acréixer-los. Per augmentar les probabilitats de quedar embarassada, els especialistes recomanen el consum dels components típics de la dieta mediterrània i de determinades vitamines i minerals i evitar la ingesta excessiva d’altres substàncies com a cafeïna, alcohol o brioixeria industrial.

Img dieta
Imatge: Ksenia8

Nutrició i fertilitat

La infertilitat afecta al nostre país entorn d’un 10% de les parelles. Els trastorns ovulatorios juntament amb algunes deficiències genètiques o hormonals són els responsables principals, en molts casos, d’aquestes dificultats per concebre. En ocasions, no obstant això, en la infertilitat juga també un important paper l’estil de vida de tots dos membres de la parella, sobretot, aquells aspectes que estan relacionats amb la dieta i l’alimentació.

El consum d’oli d’oliva, verdures, peixos, fruites i carns d’au pot tenir una incidència positiva sobre la fertilitat

Per aquest motiu, des del moment en el qual es comença a planificar un embaràs, els especialistes recomanen adoptar determinades pautes alimentoses que, a més de ser saludables i beneficioses per a la dona, ajuden a reduir la infertilitat femenina.

La millor pauta: la dieta mediterrània

Com suggereix un recent estudi realitzat per departament de Medicina Preventiva i Salut Pública i l’Institut Cultura i Societat de la Universitat de Navarra, el consum d’oli d’oliva, verdures, peixos, fruites i carns d’au que caracteritzen a la dieta mediterrània pot tenir una incidència positiva sobre la fertilitat de les dones.

Aquest treball va ser elaborat amb una mostra de 2.000 dones d’entre 20 i 45 anys a les quals se’ls va realitzar un seguiment durant sis anys i mitjà. L’estudi conclou que les dones que opten per un patró de dieta mediterrània (amb un alt consum dels aliments esmentats) presenten un 44% menys de probabilitats de tenir dificultats per quedar embarassades que aquelles que basen la seva alimentació en un patró occidentalizado que inclou un elevat consum, entre uns altres, de: làctics enters, rebosteria industrial, carns vermelles, menjars ràpids, ous, patates, cereals refinats i refrescs ensucrats.

Aliments favorables i desfavorables per a la fertilitat

A més d’inclinar-se per la dieta mediterrània, per aconseguir concebre un bebè i optimitzar la fertilitat, diferents especialistes indiquen incorporar a la dieta determinats aliments i components i evitar o disminuir el consum d’uns altres. Aquestes són algunes de les pautes alimentàries més recomanades per experts en nutrició i fertilitat:

  • Evitar la cafeïna: es recomana reduir el consum de refrescs amb cafeïna i fins i tot evitar-los si la dona s’està sotmetent a un tractament de fecundació in vitro.

  • Optar per aliments rics en àcids grassos omega-3: estan presents de forma natural sobretot en els peixos blaus com el salmó, el bonic i les sardines, en els mariscs i en altres aliments marins com les algues.

  • Incorporar el zinc a la dieta: aquest mineral es concentra en major proporció en alguns aliments com el fetge de vedella, la carn vermella, els mariscs, els ous, alguns làctics com els formatges guarits, el germen de blat, la fruita seca com els pinyons o les pipes de girasol, les llavors de carabassa, els cereals integrals i els llegums.

  • Iniciar el consum d’àcid fólico: ja sigui en forma de suplement o amb la ingesta d’aliments rics en folato entre els quals destaquen els vegetals de fulla fosca, com a espinacs, bledes, enciam o pèsols; les vísceres com el fetge i el ronyó; i fruites com a plàtans, llima o pinya.

  • Reduir el consum de carbohidrats refinats: no es tracta d’eliminar-los de la dieta, però si de moderar la inclusió en el menú diari del pa blanc, pastes i arròs blanc.

Quan el problema és ovulatorio

La modificació adequada de la dieta pot tenir especial efectivitat quan la dificultat per quedar-se embarassada prové d’algun tipus de trastorn ovulatorio en la dona. Així ho suggereixen Jorge Chavarro i Walter Willet, especialistes en nutrició de la Universitat d’Harvard, en la seva obra ‘The fertility diet’ (2008).

Després d’una exhaustiva recerca amb una mostra de 120.000 dones, els autors d’aquest estudi recomanen, per afavorir l’ovulació, mantenir un estil de vida saludable, conservar un pes adequat i incloure un pla d’exercici freqüent però no excessiu.

Així mateix, aquests especialistes apunten, entre unes altres, les següents pautes nutricionals:

  • Evitar els greixos trans presents amb freqüència en aperitius salats, productes precuinats, galetes, margarines i brioixeria industrial.

  • Usar oli vegetal insaturat per cuinar, com l’oli d’oliva.

  • Menjar més proteïnes d’origen vegetal i menys proteïna d’origen animal (carns vermelles).

  • Prendre un got de llet sencera, una copa petita de gelat o un got de iogurt d’aquest tipus de llet, al dia i evitar la llet descremada o els làctics baixos en calories.

  • Ingerir un suplement vitamínico que inclogui ferro, acidifico fólico i altres vitamines del complex B.

  • Reduir el consum de cafè, te i alcohol i eliminar de la dieta les begudes gasoses ensucrades.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions