Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Abans de l'embaràs

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Embaràs saludable: set hàbits que ho afavoreixen

Canviar alguns hàbits abans de la concepció ajuda a aconseguir un embaràs més saludable i amb menys riscos

Quan una dona comprova que està embarassada, o quan tria la lactància natural, una de les principals pautes que es marca és cuidar de la seva salut i evitar hàbits perjudicials per prevenir possibles complicacions. Però, per què no començar abans? Cada vegada més ginecòlegs i especialistes en reproducció recomanen a les dones que han decidit tenir un fill que iniciïn les seves cures en els mesos previs a la gestació i, fins i tot, que duguin a terme una avaluació preconcepcional per situar-se en les condicions més optimas que li ajudin a desenvolupar un embaràs saludable.

Imatge: DrJimiGlide

Una visita al ginecòleg abans de quedar embarassada

Encara que no és obligatòria, una visita a la consulta del ginecòleg abans de quedar embarassada és una mesura de prevenció cada vegada més estesa. L’objectiu del control preconcepcional és doble. D’una banda, permet avaluar els possibles factors de risc que poden incidir en la concepció o el desenvolupament d’un embaràs sense complicacions. Per una altra, proporciona a la dona tota la informació necessària sobre les estratègies i pautes que serveixen per eliminar o reduir aquests possibles riscos.

Aquesta visita prèvia a la gestació és recomanable, sobretot, per a dones que es trobin en algunes situacions específiques, com patir una malaltia crònica com a diabetis, hipertensió o obesitat mórbida, haver tingut abans embarassos problemàtics o avortaments previs, o tenir problemes perllongats per aconseguir la concepció. L’especialista indicarà a cadascun d’aquests grups quins són les mesures i controls determinats que han de seguir per abordar el moment de l’embaràs amb menors riscos.

Preparar-se per a l’embaràs saludable

A més d’aquest control previ, els especialistes recomanen a totes les dones que hagin decidit quedar-se embarassades adoptar determinades pautes i hàbits que resultaran beneficiosos per superar sense contratemps i en bon estat de salut els nou mesos d’embaràs:

1. Començar amb l’àcid fólico

L’àcid fólico és un dels suplements més habituals que es prescriuen a la dona quan es coneix el seu embaràs. No obstant això, si la gestació serà planificada, els especialistes recomanen començar al més aviat possible (entre tres mesos i un mes previ) amb la ingesta de folatos, ja que les recerques i assajos clínics demostren que prendre àcid fólico almenys un mes abans de l’embaràs redueix de forma significativa el risc de naixement de bebès amb defectes en el tub neuronal, de parts prematurs o de bebès amb baix pes en néixer.

2. Abandonar o reduir el consum de tabac

El consum excessiu de tabac, tant per part de l’home com de la dona, a més de ser un factor important que dificulta la concepció, té un efecte perjudicial sobre el bebè una vegada que s’ha aconseguit l’embaràs. Diferents estudis i recerques evidencien que el tabaquisme està associat a un menor creixement fetal, a l’augment del risc d’avortament espontani, i fins i tot, a problemes de salut després del naixement, com a asma o mort sobtada.

Per aquest motiu, abans de concebre, la dona i la seva parella han de plantejar-se abandonar el consum del tabac i començar a disminuir de forma gradual la quantitat de cigarrets que fumen cada dia, perquè quan arribi l’embaràs sigui més fàcil deixar l’hàbit per complet.

3. No ingerir alcohol

El consum de begudes alcohòliques està totalment contraindicado durant l’embaràs. La seva ingesta està relacionada amb un increment del risc de malformacions congènites greus, disminució del quocient intel·lectual, i fins i tot, problemes de llenguatge, de coordinació i d’adaptació.

Tal com recomana el Ministeri de Sanitat, el millor seria deixar d’ingerir les begudes alcohòliques abans de la concepció, “perquè quan la dona confirma que està embarassada, ja portarà algunes setmanes d’embaràs”. Així mateix, si la dona té creat ja un hàbit regular de consum d’alcohol, és millor abandonar-ho amb antelació perquè la supressió no sigui tan traumàtica una vegada que s’estigui embarassada.

4. Controlar el pes

És recomanable que les dones amb sobrepès iniciïn una dieta per aprimar abans de quedar embarassades. A més de que un pes saludable incrementa la facilitat per concebre, d’aquesta forma evitaran que el seu pes aconsegueixi cotes molt més elevades durant la gestació i s’incrementin els possibles riscos sobre la salut que això pot implicar, com a retenció de líquids, hipertensió o diabetis.

5. Vigilar la dieta

Tal com proposa la guia pràctica d’EROSKI CONSUMER ‘Com alimentar-nos segons la nostra edat i tipus de treball’, “el millor moment per començar a seguir una dieta saludable és abans de quedar embarassada”. Aquesta completa guia suggereix parar esment als aliments que constitueixen la dieta diària, evitar els aliments que poden ser perjudicials o no recomanables durant l’embaràs i introduir a poc a poc els nutrients que es necessitaran en major mesura en el transcurs del període gestacional.

6. Fer exercici

Afrontar l’embaràs amb un bon estat físic ajuda a la dona a superar aquesta etapa i el part en millors condicions que les gestants amb un estil de vida sedentària. Per això, quan es planifiqui l’embaràs, es pot incloure entre els nous hàbits la realització d’exercicis destinats a enfortir la musculatura, incrementar la flexibilitat i, en general, a millorar la motricitat. Aquesta activitat es pot mantenir durant l’embaràs, sempre que s’atengui a les recomanacions sobre intensitat i varietat dels exercicis que proposi l’especialista.

7. Abandonar els mètodes anticonceptius

Un dels primers passos que cal donar quan es desitja planificar un embaràs és abandonar els mètodes anticonceptius que s’utilitzessin de forma prèvia. Els mètodes denominats de barrera, com el preservatiu, el diafragma o el DIU, no requereixen retirar-se amb antelació, doncs el seu ús no afecta a l’organisme de la dona o a la seva ovulació i, per tant, quan deixen d’usar-se pot produir-se la concepció.

No obstant això, tal com apunten des de la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO), altres mètodes com la píndola o les injeccions anticonceptives requereixen en general que s’abandonin un parell de mesos abans de quedar-se embarassada perquè els cicles d’ovulació de la dona es normalitzin. Encara que la fertilitat es recupera de forma immediata una vegada que es deixen d’aplicar, és recomanable suprimir-los amb antelació per poder determinar amb major precisió i exactitud les dates d’ovulació.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions