Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Abans de l'embaràs

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

L’alimentació també és important per al futur pare

La dieta equilibrada, rica en fruites i verdures i baixa en greixos saturats, afavoreix la salut i la qualitat del semen en homes, afirmen els experts

img_comiendo 7

Digues-me el que menges i et diré si pots tenir fills. La dieta dels homes influeix de forma directa en la seva salut i, en conseqüència, també en la seva capacitat reproductiva. Mentre les fruites i verdures milloren la qualitat de l’esperma de l’home, els greixos saturats, la carn i els làctics poden deteriorar-la. Recerques recents suggereixen que la ingesta de determinats aliments pot afectar a una major o menor qualitat de l’esperma masculí. A continuació es desvetllen quins són.

Img alimentacion futuros padres art
Imatge: gena

La dieta també és important per al futur pare

Recerques recents destaquen la importància de l’alimentació equilibrada en els homes que planegen ser pares

Una de cada sis parelles té dificultats per tenir un fill i en el 50% dels casos el problema s’associa a factors d’infertilitat masculins, tal com assenyala la” Guia Clínica sobre infertilitat masculina” de la Societat Europea d’Urologia. I és que, encara que la incapacitat per concebre pot localitzar-se en homes i dones, “el factor masculí aconsegueix un rellevant protagonisme en l’esterilitat conjugal”, opina Rocío Núñez, experta en infertilitat i ginecologia.

Les causes de la infertilitat masculina són diverses i “cada dia el nostre model d’hàbits socials sembla que incrementa la probabilitat de veure’s afectat per la impossibilitat de concebre”, apunta aquesta especialista. No obstant això, recerques recents inclouen entre aquests costums les relacionades amb l’alimentació i nutrició dels homes i fins a suggereixen que una dieta equilibrada pot afectar no solament a la salut, sinó també a la qualitat de l’esperma.

Aliments i dieta equilibrada per als futurs pares

Qualitat i quantitat. Són les dues principals característiques del semen dels homes que influeixen de forma notable en la seva capacitat de procreació, i una alimentació adequada pot contribuir a mantenir-les.

En què consisteix una bona dieta per a la fertilitat? Per determinar-la, un equip d’investigadors espanyols ha analitzat durant quatre anys els hàbits dietètics de 61 homes, la meitat d’ells amb problemes reproductius.

La conclusió de l’estudi d’aquests especialistes de la Universitat de Múrcia, la Universitat Miguel Hernández i el Centre de Recerca Biomèdica en Xarxa d’Epidemiologia i Salut Pública és que la millor qualitat seminal està associada a les dietes equilibrades que inclouen un consum elevat de verdures i fruites. La raó és senzilla: aquests aliments proporcionen a l’organisme majors quantitats de vitamines, antioxidants, àcid fólico i fibra, que contribueixen a la formació d’espermatozoides sans.

Però, a més de la fruita i verdura, altres aliments com el peix, el pollastre, els llegums i els grans sencers s’associen també a una bona qualitat espermática. Almenys així ho conclou una recerca del Departament de Nutrició de la Universitat d’Harvard. Els científics nord-americans afirmen que en els joves la dieta dels quals es basa en la ingesta elevada d’aquests aliments la mobilitat de l’esperma és 11,3% superior.

Dieta pobra, dolenta per a la salut i la fertilitat de l’home

Investigadors espanyols assenyalen als greixos saturats com a culpables d’empitjorar la qualitat del semen

No obstant això, no n’hi ha prou amb ingerir aliments més sans per gaudir de bona salut, inclosa la bona salut del semen. També cal reduir el consum d’uns altres menys saludables. En concret, els científics espanyols assenyalen com a “culpables d’empitjorar la qualitat seminal als greixos saturats” (presents en molts productes com la brioixeria industrial i els aliments processats), la carn i els productes làctics enters.

Segons investigadors nord-americans, els joves que abusen dels greixos saturats tenen un 43% menys d’esperma i un 38% menys de concentració d’espermatozoides. Una de les raons és que la ingesta excessiva d’aquest tipus d’aliments pot derivar també en sobrepès i obesitat i alterar així els patrons normals de producció espermática.

El paper dels àcids grassos omega-3 en la fertilitat masculina

Nombrosos estudis científics atribueixen als àcids grassos omega-3 múltiples beneficis i propietats en la prevenció i reducció de diferents problemes de salut, com l’osteoporosis, la depressió o la dermatitis atópica. I, ara també, la infertilitat. Segons les últimes recerques, aquest nutrient, que es troba de forma natural en alguns aliments i de manera artificial en altres productes alimentosos enriquits, contribueix a millorar la qualitat del semen, el principal problema de fertilitat masculina.

L’andróloga Carmen Anarte, de la Unitat de Reproducció Assistida Quirón-Bilbao, va ratificar aquesta propietat dels àcids omega-3 en la presentació del seu treball de recerca en el XXXII Congrés Nacional de la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia SEGO 2013. El seu estudi, en el qual han participat 120 homes durant quatre anys, revela que una aportació suplementària durant 10 setmanes d’una dels greixos del grup omega-3 (àcid docosahexaenoico o DHA) va millorar la qualitat del semen. El DHA es troba en alguns aliments com el peix blau (el salmó, el bonic o el verat), en alguna fruita seca, com la nou o el llevat, i en l’oli de llavors de lli.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions