Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Abans de l'embaràs

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Existeix la dieta de la fertilitat?

Entre les claus que els científics esmenten per augmentar la fertilitat es troben evitar els greixos trans i menjar més proteïnes vegetals que d'origen animal

Diverses publicacions aborden la influència de la dieta sobre la fertilitat. Una de les més conegudes és un llibre escrit per experts de la Universitat d’Harvard (EUA), que assenyala com reduir les probabilitats de patir infertilitat ovulatoria i aporta recomanacions que tenen molts punts en comú amb la dieta mediterrània. A continuació es brinden detalls sobre la dieta i la seva influència sobre la fertilitat, els consells de l’anomenada dieta de la fertilitat i l’alternativa eficient, i saludable, que constitueix la dieta mediterrània.

Imatge: Janusz Gawron

Existeix la dieta de la fertilitat?

‘La dieta de la fertilitat’ és el títol d’un llibre escrit per tres investigadors de la prestigiosa Universitat d’Harvard que, en 2007, quan es va publicar, va tenir molta repercussió. És possible que la dieta ajudés a les dones a quedar embarassades?

Els autors del treball plantejaven que sí, encara que amb limitacions. I és que, com afirma Jokin d’Irala, catedràtic de Medicina Preventiva i Salut Pública de la Universitat de Navarra, en aquest àmbit “tot cal dir-ho amb molta prudència, perquè és realment difícil comprovar amb estudis que una o una altra cosa funcionen”. I això que els científics es van basar en la informació obtinguda en una recerca de gran magnitud, ‘Infermeres: Estudi de Salut‘, que va incloure a unes 18.000 dones.

En tot cas, les pautes ofertes per Jorge Chavarro, Walter Willet i Patrick Skerrett, els creadors del llibre, coincideixen en bona mesura amb les de la dieta mediterrània. “Probablement sí es pot dir amb certa seguretat que la dieta mediterrània és beneficiosa per aconseguir una gestació“, en paraules de Jokin d’Irala, autor també d’un extens treball sobre aquest tema.

La dieta de la fertilitat: recomanacions

Entre aquestes recomanacions que apunten els diferents experts en alimentació i fertilitat es troben les següents:

  • Evitar les grasses trans. Si el 2% del total de calories ingerides correspon a greixos trans, el risc d’infertilitat ovulatoria és un 73% superior al d’una dona que no les presa. Aquestes dades apareixen en un article en el qual van treballar dos dels tres autors del llibre i que va ser publicat en la revista especialitzada The American Journal of Clinical Nutrition.
  • Consumir hidrats de carboni sense refinar. Segons ‘La dieta de la fertilitat’, les dones amb més alta càrrega glucémica tenen un 92% més de probabilitats de patir infertilitat ovulatoria. Per això, el suggeriment és evitar el pa blanc i les pastes, però augmentar el consum de pa i pasta integral, a més d’altres productes com a ordi, jueves, mongetes, verdures i fruites.
  • Obtenir més proteïnes de vegetals. Si ben l’estudi va trobar un 39% més de probabilitats de sofrir infertilitat ovulatoria en dones amb una alta ingesta de proteïnes, en general, tal percentatge va ser menor quan aquestes proteïnes provenien més de vegetals (com a mongetes, fruita seca, soia i pèsols) que d’animals.
  • Ingerir aliments que incloguin àcid fólico. Els experts recomanen un suplement d’àcid fólico -alguna cosa que ja és normal para gairebé tots els embarassos-, però també prendre aliments que continguin aquesta substància de manera natural, com a verdures de fulles verdes, tomàquet, remolatxa, bròcoli, fruites cítriques, cereals, salvat de blat, fetge i llevat.
  • Menjar productes amb ferro. Alguns dels productes inclosos en els punts anteriors també aporten bones quantitats de ferro, com el tomàquet, la remolatxa, la carabassa, les mongetes, els espinacs i el fetge.
  • Prendre àcids grassos monoinsaturados. Entre aquests, el més important -una dels estels de la dieta mediterrània- és l’oli d’oliva. També ho són l’oli de maní i el de canola, a més dels peixos grassos, com la tonyina i el salmó.
  • Llet sencera tots els dies. La dieta de la fertilitat aconsella consumir tots els dies una ració de llet sencera o productes làctics, com a gelats o formatges, elaborats a partir d’aquesta classe de llet. Segons els seus autors, la llet descremada i els productes baixos en greixos contribuirien amb la possibilitat de sofrir infertilitat ovulatoria.

La dieta mediterrània, una alternativa eficient i saludable

L’últim consell -el de prendre llet sencera- apareix com el més frèvol del llibre. Si ben els científics aclareixen que aquesta no seria una pràctica recomanable a llarg termini, sinó solament per a aquesta etapa, també admeten que ho afirmen basats en uns pocs estudis. La dieta mediterrània suggereix el contrari: un consum baix o moderat de productes làctics, sobretot formatge o iogurt, i amb preferència desnatats de forma parcial o total.

En tot cas, el consell més acceptat radica a portar una dieta equilibrada, per a això pot resultar de gran ajuda la guia d’EROSKI CONSUMER destinada a dones que es preparen per a l’embaràs. També cal tenir en compte que es necessiten més estudis per analitzar l’abast de la influència de l’alimentació sobre aquesta qüestió, encara que la dieta mediterrània, segons afirma el catedràtic de la Universitat de Navarra, “semblés ser una alternativa eficient i saludable per augmentar la fertilitat”.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions