Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Abans de l'embaràs

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Intentes quedar-te embarassada? Aquí van cinc passos que no t’has de saltar

Respectar una dieta saludable i evitar el consum de tabac i l'estrès són claus tant per afavorir la concepció com per a una bona salut durant l'embaràs

img_sexualidad tareas 1

Existeixen una sèrie de consells que convé tenir en compte quan es busca un embaràs. Tals recomanacions valen tant per afavorir la concepció com una condició saludable durant la gestació per a la mare i el bebè. A continuació s’assenyalen cinc claus per preparar l’embaràs: conèixer el calendari d’ovulació, seguir una dieta saludable, evitar els factors que dificulten la concepció, prendre un suplement d’àcid fólico i realitzar una consulta preconcepcional.

Img sexualidad tareas listg
Imatge: Zoe

Les cures de l’embaràs comencen fins i tot abans de la concepció. Existeixen algunes dades i recomanacions que convé conèixer i posar en pràctica des del moment mateix en què es comença a buscar l’embaràs. Amb ells no solament s’afavoreix que la gestació es concreti, sinó que es cuida la salut i el benestar de la futura mamà, així com del bebè, quan arribi.

A continuació s’assenyalen cinc passos fonamentals.

1. Conèixer el calendari d’ovulació

L’ovulació ocorre en general en el dia 14 del període de les dones, la menstruació de les quals compleix un cicle regular de 28 dies. Si el cicle és més curt, l’ovulació s’avança un o dos dies i es retarda la mateixa quantitat, si el cicle és més extens.

El dia d’ovulació és el de màxima fertilitat, però l’etapa fèrtil de la dona no es limita a aquesta jornada. Els espermatozoides són capaços de sobreviure diversos dies a l’interior del cos de la dona i l’òvul pot fecundar-se fins a 48 hores després de desprendre’s de l’ovari i arribar a la trompa de Fal·lopi. Per això, el període fèrtil s’estima des de quatre o cinc dies abans fins a l’endemà passat de l’ovulació.

Existeixen calculadores de fertilitat gratuïtes en Internet i aplicacions amb calendaris gratuïts en el mòbil, que funcionen com a recordatoris i guies per tenir en compte aquest factor i propiciar l’embaràs.

2. Seguir una dieta saludable

Una dieta equilibrada redueix en un 44% els riscos d’infertilitat, segons un estudi recent
Els hàbits alimentosos tenen la seva influència i poden ser claus per afavorir l’embaràs. En concret, respectar la dieta equilibrada propicia la fertilitat, segons un estudi elaborat pel departament de Medicina Preventiva i Salut Pública i l’Institut Cultura i Societat de la Universitat de Navarra.

El treball va analitzar una mostra de 2.000 dones d’entre 20 i 45 anys, durant una mitjana de sis anys i mitjà. La principal conclusió va ser que les dones amb “major adhesió al patró de la dieta mediterrània” van presentar un 44% menys de probabilitats de consultar al metge per tenir dificultats per quedar-se embarassades.

Aquesta dieta inclou entre els seus principals aliments l’oli d’oliva, carns d’au, peix, verdures i fruites.

I no només per a les dones: l’alimentació també és important per al futur pare, ja que una dieta equilibrada, rica en fruites, verdures, peix, pollastre, llegums i grans, i baixa en greixos saturats, afavoreix la salut i la qualitat del semen. A aquestes conclusions van arribar experts de les universitats d’Harvard i Murcia, en sengles estudis.

3. Evitar els factors que dificulten la concepció

Img embarazadas edades listg
Imatge: Trocaire

Existeixen una sèrie d’hàbits i factors que dificulten la concepció. Els més importants són el tabaquisme i els problemes de pes (tant si és massa baix com si hi ha sobrepès o obesitat). De fet, un districte escocès va decidir restringir els tractaments de fertilitat a través del sistema públic a dones fumadores i amb sobrepès. El tabac, per cert, també redueix la qualitat del semen.

Altres factors que perjudiquen la cerca de l’embaràs són l’estrès, el consum de begudes amb cafeïna i l’exercici físic excessiu. A més, tots aquests elements resulten negatius també quan s’ha aconseguit la concepció i es tracta de viure un embaràs saludable.

4. Prendre àcid fólico

La ingesta de suplements d’àcid fólico abans de la concepció i durant les primeres setmanes de l’embaràs ofereix una sèrie de beneficis per al futur bebè, ja que redueix el risc d’espina bífida i altres problemes en el tub neural del fetus, alhora que limita els problemes emocionals, autisme i retards en la parla.

Aquests últims beneficis s’han descobert de manera recent, a través de treballs realitzats per experts holandesos i noruecs, que han confirmat la recomanació d’un consum extra d’aquest nutrient. La dosi mitjana recomanada del suplement és d’un mil·ligram per dia, encara que això l’ha de prescriure el metge especialista, en funció de les característiques de cada persona.

5. Realitzar una consulta preconcepcional

La consulta preconcepcional consisteix en una trobada amb l’especialista que té per objectiu “el coneixement d’aquells factors que poden dificultar (o facilitar) la concepció i el posterior desenvolupament de l’embaràs i la maternitat per poder incidir sobre ells”, afirma un article publicat en la revista especialitzada ‘Medifam’.

La revisió mèdica general recomanada en la consulta preconcepcional estableix sis exàmens mèdics: exploració ginecológica i mamària, citologia (test de Papanicolau), analítica, grup sanguini i factor Rh, serologia i proves de glucèmia.

Només una de cada deu parelles que planifiquen l’embaràs a Espanya acudeixen a una consulta preconcepcional, però els experts recomanen fer-ho, en particular en els casos de dones d’edat avançada, amb malalties greus o cròniques o amb antecedents de gestacions amb complicacions o amb riscos de malalties genètiques.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions