Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Benestar familiar: consells per preservar la salut mental dels nostres fills i filles

UNICEF ofereix pautes per a tota la família, amb l'objectiu de reduir l'estrès i l'ansietat provocats pel confinament

familia tarea casa convivencia Imatge: Gjorgji Klinkarov

Després de diverses setmanes de confinament a les nostres cases, a causa de la pandèmia de COVID-19, cada dia és més complicat per a les famílies afrontar aquesta situació. El benestar i la salut mental dels seus membres és molt important; per això, des d’UNICEF oferim alguns consells per reduir l’estrès i l’ansietat provocats pel brot del coronavirus, tant en les persones adultes com en les nenes, nens i adolescents que viuen en les nostres llars.

Quantes vegades us heu preguntat si esteu protegint adequadament als vostres fills i filles durant aquest confinament? Probablement, en més d’una ocasió. Per aquest motiu, UNICEF ha creat una guia que pot resultar molt útil en aquests casos, amb respostes sobretot tipus de qüestions relacionades amb la situació generada pel coronavirus: ‘El que mares, pares i educadors han de saber: com protegir a filles, fills i alumnes’.

Però, a pesar que seguim tots aquests consells, cap pare o mare està lliure de sofrir l’estrès, la por o l’ansietat que provoca que les nenes, nens i adolescents no puguin sortir de casa. Tampoc la resta de persones que tinguin al seu càrrec la cura de nens i nenes, com a germans i germanes majors, avis i àvies o personal cuidador, entre uns altres. Els quadres d’estrès o ansietat adopten diferents formes, la qual cosa pot provocar esgotament físic i mental.

Si aconseguim eliminar o, almenys, reduir aquests factors, aconseguirem grans avantatges: pensar clarament i prendre decisions encertades, fer front a qualsevol situació més fàcilment o tenir més paciència amb la situació i amb els nostres fills i filles que mostrin la seva frustració o tristesa, la qual cosa ajudarà a entendre millor els seus sentiments i comportaments. No hem d’oblidar que totes aquestes millores, ajudaran a mantenir el nostre cos fort i saludable.

És molt important que sapiguem que, fins als 12 anys, el benestar dels nostres fills i filles està directament relacionat amb el nostre. És a dir, reflecteixen les seves accions i respostes d’estrès de la mateixa forma que ho fan les seves mares, pares i persones cuidadores.

ninas unicef
Imatge: Tomislav Georgiev

Consells per al benestar emocional de les persones adultes

Per intentar mantenir la ment saludable en l’edat adulta durant el confinament, des d’UNICEF aportem diversos recursos i consells que poden ser útils per afrontar aquest tipus de situacions sobrevingudes per la pandèmia de coronavirus:

  • Descansa prou, intenta seguir amb la teva rutina normal de somni i no passades més temps de l’habitual en el llit.
  • Pren-te temps per a tu tots els dies, encara que solament siguin cinc minuts.
  • Parla amb amistats, amb el veïnat… Pots fer una videollamada, enviar-los un missatge o trucar-los per telèfon.
  • No és aconsellable estar contínuament pendent de les notícies, fes-ho solament en moments programats i puntuals del dia.
  • Intentar distingir els fets verídics dels rumors i els bulos. Pots comprovar quant saps sobre el virus en el quiz d’UNICEF.
  • Realitzar activitat física tots els dies.

A més de seguir aquestes recomanacions, hem d’acceptar que som éssers humans i els sentiments d’ansietat, por o ira són normals. Una vegada reconeguts i assumits, intentem pensar en coses agradables, parlar d’una forma tranquil·la i respirar amb normalitat.

Pautes per ajudar als menors a sentir-se bé

Aconsellem mantenir rutines com les hores dels menjars, del bany, els temps de joc i l’hora d’anar al llit. Recolza i motiva als teus fills i filles perquè segueixin aprenent i jugant, malgrat no poder assistir al col·legi o sortir al carrer.

adolescente salud mental
Imatge: Tomislav Georgiev

Podeu seguir les següents pautes segons el grup d’edat al que pertanyin els vostres fills i filles per ajudar-los a sentir-se millor:

0-3 anys:

  • Els nens i nenes són sensibles a la nostra presència emocional i proximitat física. Intenta mantenir el major contacte durant el major temps possible, fins i tot si són bebès.

3-6 anys:

  • Demostra-li que estàs aquí per cuidar-li.
  • A aquesta edat solen explorar les coses i els agrada estar ocupats. No limitis aquest comportament.

 6-11 anys:

  • Poden tenir malsons i temors sobre la pèrdua de persones properes. Transmet-los que entens els seus sentiments i normalitza’ls: “fa por pensar que l’àvia està en perill”, per exemple.
  • Pregunta’ls què estan pensant i/o a què li tenen por.
  • Facilita que parlin i expressin les seves pors. Pots usar frases com “alguns nens temen que…”.
  • Parla amb ells sobre els fets. No exageris, però actua amb honestedat, sense fer falses promeses. Si no saps com fer-ho, UNICEF té diverses idees sobre com abordar la situació generada pel coronavirus.
  • Informa’ls que el motiu pel qual hem de quedar-nos a casa és per prevenció, no perquè és perillós sortir, i que aquesta situació no serà per sempre.
  • Recorda’ls que estàs aquí per cuidar-los.
  • Evita parlar sobre el nombre de persones greument malaltes o mortes.

 12 anys o més:

  • Si ens pregunten per missatges alarmistes que generen pànic, hem de mantenir la calma i ajudar-los a entendre la realitat.
  • Depenen emocionalment de les seves amistats. Per això, hem de tenir present el moment difícil pel qual passen, però sense permetre excepcions en les restriccions.
  • A aquesta edat necessiten fets. Són molt sensibles i saben quan se’ls està ocultant la veritat; si això ocorre, perdrem la seva confiança.

L’adolescència és una etapa difícil per a qualsevol jove i la situació es pot complicar encara més estant en confinament. Per això, ens agradaria compartir els consells de professionals de la psicologia per preservar la salut mental de la joventut, que ha recollit en aquest vídeo Priyanka Pruthy, directora executiva d’UNICEF. Però, sobretot, volem deixar clar un missatge: no esteu sols, no esteu soles.

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions