Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Calci en l’embaràs: quins aliments són bons?

Per cobrir les necessitats de calci durant la gestació, els experts recomanen ingerir entre tres i quatre racions de làctics al

El consum de calci és fonamental durant l’embaràs, sobretot en l’últim trimestre, que és quan es desenvolupen els ossos/ossos del bebè. Els experts aconsellen que, en aquest període, les dones augmentin la ingesta de calci en un 50%, per reduir el risc de preeclampsia i altres problemes vinculats amb la hipertensió en la gestació, així com el de patir osteoporosis en el futur. Com s’explica en el següent article, la principal font de calci recomanada són els làctics, però hi ha molts altres aliments que ho contenen, com les hortalisses de fulla verda, certs peixos, la fruita seca i els llegums.

Imatge: Stephanie Sicore

Calci en l’embaràs: nutrient essencial

El calci és un nutrient essencial de l’embaràs, sobretot durant l’últim trimestre. Això es deu al fet que és un mineral que intervé sobretot en la formació dels ossos/ossos del bebè, procés que té lloc en els últims dos o tres mesos de la gestació. El fetus pren el calci de l’organisme de la seva mare, de manera que una ingesta insuficient de calci no representa (excepte casos extrems) un risc per a la criatura sinó, sobretot, per a la pròpia dona: serà major el risc que en el futur pateixi osteoporosis o altres malalties relacionades amb els ossos/ossos.

Img embarazo calcio leche soja art
Imatge: xuanhuongho

“Per cobrir les necessitats de calci i vitamina D durant l’embaràs serà necessari contemplar una dieta molt variada i equilibrada en la seva estructura, on la presència de làctics es concreti entre tres i quatre racions aldia “, explica la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària. La vitamina D està molt relacionada amb el calci, doncs l’absorció d’aquest últim depèn d’una hormona derivada d’aquesta vitamina. Per aquest motiu, els experts també assenyalen que, per a una bona salut òssia durant la gestació, són importants el manteniment d’un estil de vida actiu i saludable i els passejos a l’aire lliure.

Per a l’embaràs, un 50% més de calci

Els especialistes recomanen “incrementar la ingesta de calci en un 50% durant l’embaràs”, amb la finalitat de que l’os/os matern no es descalcifiqui. La quantitat de calci aconsellada en la gestació ascendeix a 1.200 mil·ligrams diaris. Si no s’aconsegueix aquest requeriment, els especialistes indiquen la necessitat de “completar aquests valors amb suplements minerals“.

La salut òssia futura de la mare no és l’únic motiu pel qual és convenient un augment en la ingesta de calci durant aquest temps. Com indica l’Organització Mundial de la Salut, “existeix una associació inversa entre la ingesta de calci materna i els trastorns d’hipertensió de l’embaràs“. El principal problema relacionat amb la hipertensió durant la gestació és la preeclampsia. El calci també és important en el control d’altres patologies, com la diabetis.

Aliments amb calci durant l’embaràs: làctics i uns altres

En general, s’absorbeix entre el 25% i 40% del calci dels aliments, però en situacions especials, com l’embaràs, aquesta xifra augmenta fins al 60%. La principal font de calci són els làctics, no solament per la quantitat que inclouen d’aquest mineral sinó també pel seu elevat percentatge d’absorció. Però molts altres aliments contenen calci. Els experts destaquen els següents:

  • Hortalisses de fulla verda, com a espinacs, bledes, bròquil, col arrissada, berza comuna, escarola, naps i col xinesa.
  • Peixos com les sardines enllaunades amb les seves espines, el salmó i altres conserves.
  • Fruita seca, com les ametlles, les nous de Brasil i les pipes de girasol.
  • Llegums, com a cigrons, llenties i mongetes.
  • Farina de civada.
  • Soia i els seus derivats, com la beguda, tofu i hamburgueses vegetals.
  • Germinats.
  • Algues.

A més, existeixen aliments que s’enriqueixen amb calci, com alguns tipus de pa, cereals de desdejuni, algunes llets, iogurts especials, preparats làctics infantils, begudes de soia, tofu i alguns sucs.

Consells per prendre calci durant l’embaràs

En les seves “Recomanacions per prevenir l’obesitat i el sobrepès i mantenir un bon estat nutricional durant l’embaràs“, el Ministeri de Sanitat aconsella triar productes descremats o semidesnatados, que aporten la mateixa quantitat de nutrients que els enters amb una menor ingesta de greixos saturats.

El document ofereix tres exemples de dietes que permeten cobrir les necessitats de calci diàries durant la gestació sense excedir-se en calories:

  • Mig litre de llet semi o descremada (l’equivalent a dues tasses grans), més 125 grams (un envàs) de iogurt descremat i 50 grams (una terrina petita) de formatge de Burgos.
  • Mig litre de llet semi o descremada enriquida amb calci i més 50 grams (tres rodanxes) de formatge de barra baix en greix.

  • 400 centilitres (dues tasses mitjanes) de llet semi o descremada enriquida amb calci, més un envàs de iogurt descremat i 100 grams (quatre cullerades soperes) de formatge fresc tipus Quark.

En el cas que no sigui possible aconseguir els valors de calci recomanats per a l’embaràs a través de la dieta, s’aconsella recórrer a suplements minerals. En cada cas, el metge indicarà les dosis apropiades.

Llegeixi més sobre l’embaràs .

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions