Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc berenars sans per a nens, i molt riques!

Els petits han d'evitar en el berenar la brioixeria, els sucs envasats i els làctics molt grassos i optar per altres aliments més saludables i nutritius

Cura amb les galetes calòriques, la crema de cacao, els congrets… El berenar dels nens sol ser el menjar preferit dels més petits, encara que no sempre és la més sana. Sense prendre precaucions, és fàcil que els greixos saturats acabin per imposar-se sobre altres aliments més nutritius i saludables. En aquest article s’explica la importància del berenar saludable en el menú dels menors, es detallen els aliments no recomanats en aquest menjar infantil i s’ofereixen cinc propostes de berenars sans per als nens: des de iogurts i peces de fruites, fins a bescuits casolans amb fruita seca.

Imatge: Bruce Tuten

Nens, per què és important el berenar?

El berenar dels nens ha de contenir el 15% de les calories del dia, ser nutritiva i equilibrada

Cinc menjars aldia . Est és el repartiment que proposa l'Associació Espanyola de Pediatria (AEP) per a l'alimentació quotidiana dels nens d'entre 1 i 12 anys. És a dir, que a més dels tres menjars principals (desdejuni, menjar i sopar), els menors no poden oblidar l'aportació energètica i nutricional de l'esmorzar a mitjan matí i, com no, del berenar, potser un dels moments preferits pels més petits.

Imatge: eyeliam

L'AEP assenyala que, en la distribució dietètica infantil del dia, el berenar ha de representar un 15% del valor calòric total. El seu paper és primordial, ja que els aporta l'energia necessària per passar la tarda de forma activa fins al sopar.

Però els pares no solament han d'assegurar l'aportació calòrica adequada d'aquest menjar. A més, és important crear un bon hàbit en els petits i procurar que el berenar sigui nutritiu i equilibrada.

I és que, com recorda el catedràtic de Pediatria Manuel Hernández, autor de 'Alimentació Infantil' (Díaz de Santos, 2001), un dels objectius nutricionals fonamentals en l'etapa infantil és "consolidar bons hàbits alimentaris en els menors".

Cinc berenars saludables i riques per a nens

La guia 'L'alimentació dels teus nens i nenes', elaborada per l'Agència espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició, ens proposa als pares i cuidadors diversos berenars saludables per als petits.

  • Iogurt i pera. Un làctic sa i una fruita són la combinació perfecta per al berenar. L'Associació Espanyola de Pediatria d'Atenció Primària recomana que els nens fins a tres anys consumen làctics enters i, a partir dels tres anys o si el petit té sobrepès, optar pels semidesnatados o descremats. La fruita poden prendre-la amb pell o sense pell (sempre que es renti de forma adequada), en funció del gust del menor.
  • Entrepà de formatge. Un entrepà elaborat amb pa tradicional sol ser més nutritiu que un amb pa de motlle. A més, el pa integral és una opció encara més saludable, que ajudarà als nens a acostumar-se al seu sabor des de primerenca edat. Quant als formatges, són aconsellables els que siguin més baixos en greix (mató o formatge fresc) i amb sabor més suau.
  • Bescuit casolà i poma. Un ric bescuit casolà és una alternativa més saludable per als petits que una peça de brioixeria industrial (aporta la meitat de calories i conté menys grassa i sucres). La poma, a més de rica en fòsfor i vitamina B, ajuda a mantenir les dents netes i sans, ja que protegeixen de les càries.
  • Fruita seca i plàtan. L'AEP recomana el consum de la fruita seca, mai salats, per als nens, encara que aconsella donar-los molts als menors de tres anys, pel risc d'atragantamiento. Són rics en fibra vitamines i minerals i contenen greixos saludables. El plàtan sol agradar-los pel seu sabor dolç i intens i, encara que el seu valor calòric és superior a altres fruites, és molt adequat si realitza exercici a continuació.
  • Entrepà de pernil i pera. Entre els embotits i productes de xarcuteria, el pernil de york natural o el serrà són les opcions més saludables, ja que contenen menys aditivitos i substàncies afegides.

Berenar per a nens: aliments no recomanats

Un recent estudi sobre els hàbits de berenar delata no solament que molts menors (el 25%) se salten en ocasions aquest menjar, sinó que, a més, un important grup d'ells berena malament, és a dir, que consumeixen productes poc saludables. Els autors d'aquest informe, pediatres de l'Hospital Rei Juan Carlos, de Madrid, apunten que, a pesar que el berenar és un menjar fonamental per als nens, "també és la gran oblidada", ja que es dedica menys temps a la seva preparació.

Entre els aliments menys recomanables per al berenar dels petits destaquen:

  • Brioixeria industrial. Un 34% dels nens de 6 anys i un 46% dels de 12 anys prenen aquests productes. Encara que és una de les opcions més còmodes per als pares, és també la menys recomanable.
  • Làctics amb alt percentatge gras. Encara que un 94% dels menors ingereix làctics en el berenar, el 76% ho fa en forma de flams, natilles o batuts industrials, productes que contenen un alt percentatge de greix i que, per tant, són desaconsellables en la dieta infantil.
  • Begudes ensucrades. Els sucs de fruites envasats i les begudes gasoses formen part del berenar de molts nens. Aquest tipus de productes poden posseir gran quantitat de sucres i "contribueixen de manera important al desenvolupament d'obesitat", expliquen aquests experts.

Quatre consells per al berenar dels nens

  • El pa tradicional (millor l’integral) és preferible al pa de motlle processat.
  • És millor triar embotits baixos en greixos o pernil serrà que fiambres altament processats.
  • El consum de fruites fresques senceres i crues és més saludable que els sucs envasats no peribles.
  • La ingesta de làctics (de dos a quatre al dia) ha de ser en forma de llet o iogurt. Millor evitar làctics rics en greixos saturats, com els flams, batuts o natilles.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte