Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Cinc trucs per allunyar la depressió posparto

Les mares recents poden seguir algunes pautes per reduir la freqüent malenconia de la maternitat i prevenir la depressió posparto

Img posparto feliz depresion Imatge: martinak15

La depressió posparto és un problema les causes del qual encara no han pogut ser determinades amb exactitud pels científics, però que afecta al 13% de les mares recents. Un problema més lleu i molt més freqüent és l’anomenada tristesa posparto, que afligeix a quatre de cada cinc dones però que desapareix amb naturalitat. Aquest article recull consells per reduir aquesta tristesa també anomenada malenconia de la maternitat i prevenir la depressió posparto: procurar un bon descans i una bona alimentació, acceptar l’ajuda dels altres, buscar temps per a la distracció i la diversió i cuidar la intimitat amb la parella.

Img posparto feliz depresion listg
Imatge: martinak15

La tristesa i la depressió posparto

La depressió posparto és un fenomen que afecta a un 13% de les mares espanyoles, segons un informe de l’Hospital Universitari Vall d’Hebron, de Barcelona. Les causes per les quals es produeix encara no estan del tot clares, però sí existeixen factors que contribueixen al seu desenvolupament. Entre els més comuns, es troben un part traumàtic, els problemes de salut en el bebè i els canvis en la vida de la mare.

Però és important distingir la depressió de la tristesa posparto, també coneguda com a malenconia de la maternitat o, en anglès, baby blues. Est és un trastorn lleu que afecta a quatre de cada cinc mares durant les dues primeres setmanes posteriors al part. Les seves principals causes són els canvis hormonals, el cansament i la falta de somni normals en aquests dies. En general, se supera de forma natural una vegada transcorregut aquest temps.

A continuació s’ofereixen cinc consells per reduir la tristesa posparto i que ajuden també a prevenir la depressió. De totes maneres, com aquesta última depèn d’altres factors -en certs casos, fins i tot genètics-, quan es reconeixen els seus símptomes (tristesa profunda, ansietat, insomni greu, crisi de pànic, incapacitat per cuidar del nen, etc.), es recomana acudir a un professional.

1. Contra la depressió posparto: descans

El somni és un dels aspectes que més s’alteren amb l’arribada d’un bebè. El petit no té horaris fixos i, encara que dorm moltes hores al dia, exigeix una atenció permanent. Un informe del Servei de Salut d’Irlanda recomana “aprofitar qualsevol ocasió per descansar” i, fins i tot, que la parella alimenti al nen a la nit amb llet materna extreta amb anterioritat, per facilitar la continuïtat del somni de la dona.

A més, per descartar possibles aclaparaments, l’Associació Psicològica d’Estats Units aconsella no preocupar-se per tasques domèstiques que no siguin de molta importància. El fet que una casa amb un nounat estigui desordenada no solament és normal, sinó que pot resultar fins a saludable.

2. Alimentar-se bé

L’alimentació és un altre àmbit fonamental per a la cura de la dona després de donar a llum, sobretot si dona de mamar al seu bebè. Algunes de les claus per a una bona alimentació en aquest període són practicar una dieta equilibrada, amb aliments nutritius (com la fruita seca), greixos saludables i molta aigua, que eviti el risc de deshidratació. Per descomptat, alimentar-se ben no vol dir menjar molt. De fet, menjar més del normal pot ser un dels símptomes de la depressió posparto.

3. Acceptar l’ajuda

Un dels principals consells dels experts durant els primers dies del nen a casa consisteix a demanar ajuda a familiars i amics per a la seva cura i, si fa falta, també per gaudir de més i millor temps de descans. Per això, sempre que altres persones ofereixin la seva ajuda, la recomanació és acceptar-la. El cos i la ment ho agraeixen.

4. Buscar temps per a la distracció i diversió

Encara que sigui per poc temps, és aconsellable que la mare tingui estones no solament per al descans, sinó també per a la distracció i l’entreteniment. Un estudi de la Universitat de Maryland suggereix “sortir de casa sempre que sigui possible”. La dona també pot procurar veure programes de televisió breus o portar amb si algun llibre per aprofitar moments en què el bebè estigui tranquil.

Img adelgazar embarazos posparto art
Imatge: daveynin

D’altra banda, anima a caminar i fer exercicis físics moderats des del moment en què pugui. És una altra manera de buidar la ment i carregar energies per a l’àrdua tasca de ser mare d’un nounat.

5. Cuidar la intimitat amb la parella

No són pocs els casos de parelles que entren en crisis després del naixement d’un bebè. El conflicte pot ser per partida doble: d’una banda, els problemes amb la parella en si mateixos i, per l’altre, la falta del suport i la contenció que constitueixen el rol que, en teoria, la parella ha de representar.

Per això, els especialistes recomanen no perdre la intimitat amb la parella. Algunes claus per aconseguir-ho són dialogar molt, tractar de mantenir la calma a tot moment, pensar en la parella com un equip o expressar l’afecte. Un petó o una carícia es donen en un moment i poden ser de gran valor.

Llegeixi més sobre el part.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions