Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Claus per reprendre les rutines de somni en la volta al col·le

El convenient és ajudar als nens al fet que tornin als seus horaris habituals de somni de manera progressiva, així com evitar que dormin prop de telèfons mòbils i tabletas

En vacances s’alteren els horaris habituals per dormir-se i aixecar-se del llit i, sovint, això ho sofreixen els nens quan es reprèn el període escolar. D’aquí la importància d’anar a poc a poc acostumant-los a les rutines del somni. Aquest article ressenya què ocorre amb els hàbits del somni durant les vacances i en la volta al col·le i quines conseqüències ha dels petits dormin mal o menys del que deuen. El text enumera algunes claus per ajudar a reprendre les rutines del somni saludable i es refereix, a més, a les motxilles, un altre element de gran importància en el retorn a les aules.

Vacances, volta al col·le i hàbits del somni

Img nino durmiendo arti
Imatge: CONSUMER EROSKI

Durant les vacances, molts hàbits i rutines es modifiquen, tant per als nens com per als adults. El del somni és un cas típic: al no existir l’obligació de complir amb horaris estrictes, és comú ficar-se al llit i aixecar-se més tard que durant la resta de l’any. I succeeix que, al moment de tornar al col·legi, de nou els petits han d’adaptar els seus costums a les hores establertes. Com aconseguir-ho perquè sigui el menys traumàtic possible?

El principal consell dels experts de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) és que els menors comencin a ficar-se al llit aviat des d’uns dies abans que comencin les classes, per evitar que el canvi sigui massa brusc. “Cal acostumar als nens a la rutina del somni escolar al més aviat possible”, assenyala Gerardo Rodríguez Martínez, coordinador del Comitè d’Activitat Física de l’AEP.

El més apropiat és començar amb aquesta pràctica fins a dues setmanes abans de l’inici del curs. I és que al més aviat possible s’iniciï aquest període de canvi d’hàbits, més progressiu podrà ser. Si l’horari d’aixecar-se es retarda en dues hores durant les vacances, i hi ha dues setmanes per corregir-ho, bastarà amb despertar-se i ficar-se al llit deu minuts més primerenc cada dia perquè la rutina “torni al seu lloc” d’una manera gairebé imperceptible. Si es comença amb el procés quatre dies abans, en cada jornada el petit hauria d’aixecar-se mitja hora més ràpid que en l’anterior.

Conseqüències que els nens dormin poc o malament

I què passa si arriba el dia de la volta al col·le sense haver passat per aquesta etapa de preparació? És probable que el nen no pugui agafar el son fins a tarda. I com l’endemà no té una altra opció que matinar, dormirà menys de les 10 o 11 hores recomanades per als escolars tant per part de l’AEP com per part de la Fundació del Somni d’Estats Units.

Les conseqüències negatives de dormir menys del corresponent van molt més allà del disgust, la irritació i el mal humor que el petit sofrirà durant el dia. Una mala qualitat del somni afecta al seu rendiment escolar. Diversos estudis han demostrat, a més, que dormir poc o malament en la infància està associat amb el sobrepès, l’obesitat i un major risc de sofrir depressió. Si les alteracions es fan cròniques, poden causar fins i tot alteracions físiques com a problemes de creixement, segons apunta un article de Rocío Sánchez-Fuster, neuropediatra de la Universitat de Navarra.

Claus per reprendre les rutines del bon dormir

Una clau per ajudar al fet que els nens agafin el son més primerenc radica en l’activitat física. En general, la recomanació és que els petits realitzin activitat física de moderada a intensa almenys durant una hora aldia . En èpoques en què fa falta ajustar els horaris de somni, es poden promoure algunes activitats més, perquè l’esforç demani després un descans reparador. Gerardo Rodríguez Martínez, qui també és pediatre de l’Hospital Clínic Universitari Lozano Blesa (Saragossa), apunta que l’exercici físic es relaciona amb un millor rendiment escolar i millor estat anímic en els menors.

Img nino duerme arti
Imatge: woodleywonderworks

D’altra banda, és fonamental atendre a les rutines del somni: el sopar, el bany i altres activitats típiques que indiquen que s’apropa l’hora d’anar-se a dormir. Si encara hi ha molta llum natural, convé baixar les persianes en aquests moments i, per contra, aixecar-les al matí una estona abans que el nen es desperti.

També cal parar esment a les pantalles, que són enemigues del somni. Segons un estudi realitzat per investigadors d’Estats Units i Alemanya, els menors que tenen prop del seu llit un telèfon mòbil o una tableta dormen una mitjana de 20 minutos menys que qui ho fa lluny d’aquests dispositius. Com s’apuntava en el treball científic, l’endemà, els de el primer grup també tenien la sensació de no haver dormit prou. El consell de no permetre’ls utilitzar aquests aparells en les últimes hores del dia val para tot l’any, però és encara més vital en els primers dies després de la volta a les classes.

Un element més és el desdejuni, i no solament per tractar-se del menjar més important del dia, sinó també pel que significa com a ritual en els primers matins del curs. Si es prepara un desdejuni saborós i nutritiu i es dedica el temps suficient per gaudir-ho en família i sense presses, el madrugón serà menys costós i el nen ha d’afrontar el dia més animat i amb millor humor.

Les motxilles, un altre element d'importància en la volta a les classes

Un consell important per destacar amb motiu de la tornada a les aules és l’ús correcte de les motxilles infantils. Un informe de l’AEP assenyala que la seva ocupació inadequada “pot danyar els músculs i les articulacions i produir dolor de coll, esquena i espatlles”. Apunta que el pes de la motxilla no ha d’excedir el 15% del pes corporal del nen. Això vol dir que un noi de 30 quilos de pes mai hauria de portar una cartera que pesi més de 4,5 quilos.

Una recerca publicada en la revista especialitzada ‘Fisioteràpia’ apunta que un nen d’entre vuit i deu anys que porti tots els dies una motxilla d’entre tres i sis quilos podria sofrir diversos problemes de salut: entre ells, una modificació de les línies fisiològiques de la columna vertebral, contractures, sobrecàrregues musculars i trastorns múscul-esquelètics.

Són millors els carrets, llavors? Els experts no es posen d’acord. Els autors de l’estudi, titulat ‘Carrets o motxilles en l’edat escolar‘, l’hi van preguntar a nombrosos especialistes, però la meitat va donar una resposta i l’altra meitat, la contrària. En qualsevol cas, cal evitar que els nens carreguin pes innecessari i s’ha de procurar l’ús de motxilles amb corretges amples i embuatades.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions