Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com alleujar el restrenyiment en l’embaràs

Per mitigar el restrenyiment durant l'embaràs, és fonamental millorar la dieta, beure més aigua i fer exercici físic

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 08deMaigde2012
Img estrenimiento embarazo listp Imatge: Jason White

La dieta és un factor important tant per prevenir el restrenyiment com per tractar-ho, a més d’alleujar els seus símptomes. Fer exercici físic, beure més aigua i consumir més fibra són els principals aliats. Els moviments dels intestins, molt propers a l’úter, podrien perjudicar el creixement del fetus. Per això, com a mecanisme natural de protecció, el peristaltismo intestinal disminueix durant l’embaràs. A més, els canvis hormonals empitjoren el buidatge intestinal, una situació que accentua el restrenyiment.

Img estrenimiento embarazo
Imatge: Jason White

Característiques del restrenyiment

El restrenyiment es caracteritza per una reducció del nombre i el pes de les deposicions que, sovint, s’acompanya d’un enduriment de la textura de les mateixes. A més, s’associa a símptomes molests com a mal de cap, pesadez d’estómac, flatulències i gasos, dolor en evacuar, hemorroides o fissures anals. Hi ha molts factors que poden causar restrenyiment: escassa ingesta de líquids, inactivitat física, poca aportació de fibra en la dieta, alguns medicaments i, fins i tot, l’ús de laxants.

Moltes persones sofreixen restrenyiment sense ser conscients, ja que és un problema subjectiu influït pels costums de cada persona i els seus hàbits d’alimentació i exercici. En una persona sana, la freqüència normal de les deposicions oscil·la entre tres al dia i tres per setmana, amb una expulsió de la femta sense dificultat en el 75% de les ocasions. El restrenyiment es considera una malaltia quan arriba a alterar la qualitat de vida de la persona.

Embaràs i restrenyiment

L’embaràs és un estat en el qual es registren canvis que afecten a la majoria dels òrgans, entre ells, a l’intestí. Aquestes alteracions tenen com a conseqüència una reducció dels moviments peristálticos intestinals, que són els encarregats de permetre l’avanç del seu contingut. El desenvolupament de restrenyiment durant la gestació pot deure’s a canvis hormonals o a l’augment de la grandària del fetus. Una de les hormones implicades és la progesterona, que provoca un efecte relaxant en els músculs de la part intestinal i trastorns durant la digestió i causa debilitat de la dona embarassada per expulsar la femta.

Els nivells d’una altra hormona, la motilina, que s’encarrega d’estimular el moviment de l’estómac i de l’intestí, també disminueixen durant la gestació. Aquesta escassa motilidad gastrointestinal també pot sorgir com a conseqüència de la pressió de l’úter. Per aquesta raó, els moviments intestinals disminueixen per protegir al fetus, la qual cosa provoca un retard en el buidatge intestinal i causa o accentua el restrenyiment.

La falta de fibra en la dieta, la insuficient ingesta de líquids, la falta d’exercici físic, l’estrès, l’existència d’hemorroides i, fins i tot, els suplements de ferro que han de prendre algunes embarassades per tractar l’anèmia, són uns altres dels factors que afavoreixen el restrenyiment durant l’embaràs.

Com alleujar el restrenyiment: exercici, aigua i fibra

La manera de mantenir a ratlla el restrenyiment és modificar els hàbits de vida, sobretot, en el que a alimentació es refereix. Seguir una dieta equilibrada amb una quantitat suficient de fibra (de 25 a 30 grams al dia) és la manera més natural i eficaç d’aconseguir alleujar els molests símptomes del restrenyiment. Per a això, és aconsellable augmentar de forma progressiva la quantitat i freqüència del consum d’aliments rics en fibra. Cal tenir en compte que l’increment en l’aportació de fibra ha de ser progressiu per afavorir l’adaptació de l’aparell digestiu i evitar altres molèsties intestinals, com a flatulència o inflor.

Per prevenir i alleujar el restrenyiment, cal prendre més fibra, beure més aigua i realitzar 30 minuts d’exercici físic cada dia

També és important augmentar la ingesta de líquids (d’1,5 a 2 litres al dia en forma d’aigua, infusions suaus, brous de verdures o sucs naturals amb polpa). Així mateix, és recomanable fer exercici per estimular el moviment intestinal i enfortir la musculatura que intervé en el reflex de la defecación. Es pot nedar o caminar durant mitja hora al dia, almenys tres dies a la setmana, la qual cosa a més aportarà beneficis al moment del part.

De la mateixa manera, convé crear un bon hàbit intestinal, amb un horari fix per anar al bany, per intentar educar l’intestí. És bé també menjar a poc a poc, mastegar bé els aliments i ser regular amb els horaris dels menjars.

Abans d’utilitzar laxants, cal comentar-ho amb l’especialista. A pesar que les substàncies que augmenten el volum de la femta -com els suplements de fibra- són segures, han d’usar-se amb prudència, ja que el seu ús continuat pot provocar dependència. No obstant això, els agents que contenen oli de ricino, parafina i sals de magnesi estan contraindicados en l’embaràs.

Aliments per mantenir a ratlla el restrenyiment

Entre els aliments rics en fibra figuren les hortalisses i les verdures, les fruites fresques i dessecades, els llegums, els cereals integrals i els seus derivats i la fruita seca. S’aconsella el seu consum, a excepció dels quals provoquen més flatulència, com les carxofes, col, coliflor, cols de Brussel·les, pebrot, cogombre, raves, ceba, porros, o els astringentes com el codony, l’aranja i el plàtan. No obstant això, cal valorar la tolerància de cada embarassada per no fer la dieta més estricta del necessari. És preferible l’opció integral de la pasta, el pa, les galetes i els cereals, i l’arròs -alimento astringente- menjar-ho combinat amb verdures, hortalisses i/o llegums.

També hi ha alguns remeis casolans que poden ser útils:

  • Ingerir kiwi o suc de taronja en dejú.
  • Menjar prunes passes rehidratadas -posades la nit anterior en un got amb aigua- en dejú.
  • Prendre un got d’aigua tèbia en dejú.
  • Menjar compota de poma i prunes passes als matins.
  • Afegir segó de civada o una cullerada de llavors de lli als iogurts.
  • Prendre infusions de camamilla, coriandre o poliol.

El paper de la fibra en el restrenyiment

La fibra és un component que no s’absorbeix ni es digereix. A més d’ajudar a prevenir o alleujar el restrenyiment, regula els nivells de colesterol i glucosa i té un gran efecte saciante. La fibra pot ser de dos tipus:

  • Soluble, que en contacte amb l’aigua augmenta el volum de la femta (com la que contenen fruites i fruita seca).
  • Insoluble, que juntament amb l’aigua produeix un efecte laxant, ja que augmenta la velocitat intestinal (com a cereals i llegums).

L’aportació diària recomanada és de 25 a 30 grams, que equival a entre 2 i 3 peces de fruita fresca. Si no hi ha costum, és recomanable augmentar la quantitat de manera gradual. Tampoc un excés de fibra aporta majors beneficis. Si es prenen més de 50 grams de fibra diaris, pot ser contraproduent, davant el risc d’ocasionar diarrees i impedir l’absorció de nutrients com el ferro, el calci, el magnesi, el zinc o la vitamina B.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions