Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com exercitar-se durant la lactància? Tres preguntes amb resposta

L'exercici moderat durant la lactància té nombrosos efectes positius per a la salut física i psíquica de la mare recent

img_mitos dieta deporte hd 1

L’activitat física durant la lactància no solament és possible, sinó també molt beneficiosa per a la mare que acaba de tenir un fill, però sempre que es realitzi segons les pautes que recomanen els especialistes. Sobre la base d’elles, aquest article responen a tres preguntes freqüents sobre l’exercici i la lactància: quan es pot començar?, quins beneficis té en el posparto? i afecta a la producció de llet? També es proporcionen deu consells imprescindibles per fer exercici durant la lactància.

Imatge: Chris Hunkeler

1. Exercici durant la lactància: quan començar?

L’exercici després del part augmenta l’autoestima i el benestar de la mare gràcies a l’alliberament d’endorfinas
La Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO) recomana no començar a realitzar exercicis intensos fins a almenys sis setmanes després del part, vuit si aquest ha estat per cesària.

Fins a aquest moment, la mare pot començar a exercitar-se de forma moderada, amb estiramientos suaus, exercicis per reforçar els músculs del sòl pèlvic o petits passejos. Però sempre a poc a poc, de manera que s’incrementi la intensitat de l’exercici de manera gradual.

En aquest primer període els especialistes aconsellen evitar exercicis que produeixin impactes a les zones que més han sofert durant l’embaràs i part, com els abdominals clàssics, i en aquelles més sensibles durant la lactància, és a dir, els pits.

2. Quins beneficis té l’exercici després del part?

Imatge: Mike Baird

L’exercici regular practicat segons les directrius recomanades per a cada etapa de la dona és sempre beneficiós, i durant la lactància no podia ser menys.

A més de contribuir de manera significativa a perdre el greix acumulat durant la gestació, Marta Díez Gómez, del Comitè de Lactància Materna de l’Associació Espanyola de Pediatria, apunta altres efectes positius: millora de la funció cardiovascular, ajuda a la mineralització òssia i incrementa tant la força com la flexibilitat muscular.

Però els beneficis de l’activitat física van més enllà. Aquesta especialista recalca també que durant el posparto i la lactància l’exercici ajuda a la recent mare a “reduir l’estrès i l’ansietat”, tan freqüents durant aquesta etapa. Així mateix, “augmenta l’autoestima i produeix sensació de benestar a la mare gràcies a l’alliberament d’endorfinas”.

3. Afecta l’exercici a la producció de llet?

L’exercici molt intens sense preparació prèvia podria reduir la producció de llet materna, adverteix una experta

La pràctica d’exercici moderat durant la lactància no afecta ni al volum ni a la composició de la llet materna.

No obstant això, els especialistes subratllen que fer exercicis físics intensos, especialment si la mare lactant no té entrenament previ, sí pot repercutir de forma negativa. Díaz apunta que, en aquests casos, sí “pot produir un descens en el volum de la llet i un augment del seu contingut en àcid làctic”. Aquesta substància té un sabor agre i amarg que contrasta amb el característic sabor dolç de la llet materna, de manera que pot provocar el rebuig per part del bebè.

No obstant això, una recerca realitzada a la Universitat de New Hampshire (EE.UU) per avaluar la reacció dels nens a la llet materna després de la pràctica d’exercici intens i moderat conclou que no existeixen diferències ni en la quantitat de llet que pren el bebè ni en la seva reacció davant la mateixa. Això sí, els científics recomanen que s’ofereixi el pit al petit almenys una hora després d’haver practicat l’exercici, i que aquest, per tant, sigui moderat.

Un altre aspecte que les mares han de considerar a l’hora d’exercitar-se durant la lactància és la sudoració. Tal com assenyala l’Associació Espanyola de Pediatria, la suor, que posseeix un alt contingut en sodi, té un sabor salat. Si queda impregnat en la pell del pit “també pot contribuir al fet que el nen ho rebutgi”. Per evitar-ho, el convenient és que la mare prengui les mesures d’higiene necessàries perquè el pit estigui net i sec durant l’alletament.

Exercici i lactància: deu consells

    1.Evitar la pràctica d’exercicis que puguin causar traumatismes en els pits.

    2.Si és possible, fer exercici després de la presa del bebè: les mames estaran menys plenes i la mare estarà més còmoda.

    3.No iniciar l’activitat sense un escalfament previ. Començar amb una intensitat moderada i incrementar-la de forma gradual.

    4.Utilitzar un sostenidor esportiu que mantingui ferm el pit durant l’exercici, preferiblement de cotó.

    5.Tenir control sobre els propis límits i evitar la sensació de cansament extrem o fatiga.

    6. Beure abundant líquid durant i després de l’activitat per evitar la deshidratació.

    7.No fer natació en el puerperi immediat (primeres sis setmanes després del part) pel perill de sofrir endometritis puerperal, un procés infecciós que pot afectar a les dones en el posparto.

    8.No obsessionar-se amb la pèrdua ràpida de pes durant la lactància. Donar el pit ajuda a aprimar i més encara si es combina amb l’exercici moderat durant aquesta etapa.

    9.Evitar l’aixecament exagerat de peses de la part superior del cos, ja que pot produir dolor en les mames.

    10.Si no es pot deixar al nen al càrrec d’una altra persona, també es pot practicar exercici en la seva companyia, passejar, córrer amb el cotxet adequat i, fins i tot, acudir a un gimnàs per a mares i bebès.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions