Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Com superar un avortament sense sofrir depressió

Prendre's el temps que cadascun necessiti, així com entendre que no s'és l'únic en aquesta situació, ajuda a afrontar l'embaràs fallit d'una manera més positiva

Cada persona necessita un temps diferent per superar un avortament. Saber que entre el 10 i el 20% dels embarassos són fallits ajuda, almenys en part, a superar la pèrdua del bebè. No obstant això, darrere de cada nombre hi ha una història personal. Els especialistes, com es reflecteix en aquest article, recomanen utilitzar alguns mecanismes i recursos d’ajuda per afrontar l’embaràs fallit sense caure en la temuda depressió, a més de deixar a la parella viure el seu procés de duel sense pressions.

Imatge: sacks08

Conèixer algunes xifres és el primer pas per afrontar un avortament sense caure en una depressió. Segons les dades de la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia, entre el 10 i el 20% dels embarassos acaben en avortament espontani abans de les 22 setmanes de gestació. A aquesta taxa cal afegir la de morts fetals tardanes, que es consideren a partir dels sis o més mesos d'embaràs: tres per cada mil nascuts vius a Espanya, tal com recullen les dades de moviment natural de la població de l'Institut Nacional d'Estadística (INE).

Aquestes xifres no són sol nombres; cadascuna d'elles amaga una història personal, més o menys dolorosa. Però conèixer les dades pot ajudar a qui experimenta un avortament a no sentir-se solament. I, d'aquesta manera, a afrontar el procés de recuperació després de la pèrdua amb un estat d'ànim més positiu.

El temps individual per superar un avortament

Una pèrdua gestacional necessita del pas del temps per poder ser superada

Com en qualsevol duel, una pèrdua gestacional necessita del pas del temps per poder ser superada, encara que és perillós marcar-se un termini específic. La psicòloga de família Mónica Álvarez, especiasta en casos de duel gestacional i perinatal, se serveix de la seva experiència per afirmar que una persona "pot necessitar més o menys temps" per superar l'avortament i, evitar, d'aquesta manera, la depressió.

El termini que cada dona, o cada home, necessita per assumir una gestació fallida dependrà de factors diferents. "El temps individual de superació varia en funció de moltes circumstàncies personals; però també de conjuntures alienes a la parella", detalla Álvarez.

Les pressions de l'entorn, no tenir la possibilitat d'expressar els sentiments de dolor que pateix la persona que experimenta un avortament i, fins i tot, les experiències passades encara no superades, poden fer que el fet d'encarar un embaràs fallit es compliqui. En aquest sentit, l'experta ressalta que és important "que la persona se senti escoltada, que es tinguin en compte les seves necessitats, així com empatizar i respectar els seus temps i ritmes".

Si el duel està ben integrat, "la parella viurà la pèrdua del bebè unes vegades amb tristesa, unes altres amb pau", assenyala la terapeuta. Són emocions que, segons Álvarez, "entren dins de la normalitat". L'important per superar amb èxit un avortament és que se'ls deixi viure el seu procés de duel sense pressions. I "no invalidar els sentiments d'angoixa amb comentaris del tipus 'una altra vegada?', 'has d'oblidar el passat' o 'estàs enganxada a alguna cosa que no va existir'", aconsella la psicòloga.

Quatre recursos que ajuden a afrontar la pèrdua

1. Acudir a un professional qualificat. El primer pas quan es perllonguen els normals sentiments d'ira i tristesa després de l'avortament és acudir a un professional que pugui tirar-nos una mà per afrontar el procés de duel sense depressió. "Pot ser que solament siguin necessàries unes sessions puntuals per assegurar-se que el procés segueix el curs correcte", assenyala Álvarez.

Entre els avantatges de tenir el suport d'un especialista en duel gestacional i perinatal, està que el psicòleg pot trobar "altres falles o necessitats" que puguin ser necessàries tractar per evitar caure en la depressió després d'un embaràs fallit.

2. Comptar amb un entorn empàtic. Per encarar amb fortalesa l'avortament, és important envoltar-se de persones comprensives amb les quals es pugui compartir l'experiència. Disposar d'un grup social en el qual poder expressar-se i sentir-se "una o un més" durant el procés de duel és "un passaport cap a la salut mental", en paraules de la terapeuta.

3. Recursos a la Xarxa. En Internet existeixen fòrums gratuïts interessants i gestionats per professionals. És el cas de Superant un avortament, una comunitat virtual per a dones i homes que han sofert alguna pèrdua gestacional.

4. Informació, informació i més informació. Comptar amb documentació rigorosa, així com conèixer les xifres d'avortament, ajuda a alliberar-se de l'angoixant sensació de "això solament em passa a mi". A la Xarxa també existeixen llocs de referència on trobar informació de qualitat sobre aquest tema, com és el cas del propi Canal Bebè d'EROSKI CONSUMER i de blogs com el qual gestiona la psicòloga Mónica Álvarez, Duel Gestacional i Perinatal.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte