Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Bebès > 1-2 anys

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Combatre els dèficits nutritius més comuns entre els 1 i 3 anys

Mantenir una dieta equilibrada és fonamental per al desenvolupament dels nens. La clau: introduir fruites, verdures, fetge i làctics en la seva alimentació.

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 20deOctubrede2011

Una de les majors preocupacions dels pares és, per descomptat, alimentar bé als seus fills. I aquesta preocupació pot derivar en dos errors comuns: caure en excessos i confondre qualitat amb quantitat. L’etapa que va des que el nen compleix un any de vida fins als 3 és fonamental per al seu creixement, i el més important és que rebi els nutrients primordials en quantitats apropiades. Ni de menys ni de més.

Img pure verduras12
Imatge: Valentina Powers

Les causes principals

Es parla dels dèficits nutritius en aquesta etapa, però, quins són les principals causes? Sobretot: una aportació calòrica insuficient, dietes monòtones, repetitives o restrictives, el rebuig de fruites i verdures, el baix consum d’altres aliments bàsics, com a làctics o peixos i, en general, la disminució de l’apetit.

Són aquests els factors, llavors, que cal combatre. Per a això, resultats obtinguts en diferents estudis europeus ressalten que s’ha de prestar especial atenció al fet que els nens incloguin en la seva dieta aliments rics en vitamines A i C i en àcid fólico. Quins són aquests aliments?

Vitamina A

Es tracta d’un component essencial per al creixement, la hidratació de la pell i el desenvolupament saludable de la vista, el pèl, les dents, les ungles, els ossos/ossos, els ronyons, l’aparell digestiu i les vies respiratòries. Existeixen dos grups d’aliments que proporcionen aquesta vitamina.

  • D’una banda estan els primaris, que són fonts de vitamina A sempre: el fetge, el rovell de l’ou, greixos làctics (mantega, nata, etc.) i làctics complets.
  • Per un altre, es troben les fonts alimentàries de beta-caroteno, que inclouen components que, quan l’organisme ho requereix, es transformen en vitamina A. Aquí podem enumerar les verdures de color verd o de coloració vermell-ataronjat-groguenc i certes fruites, com l’albercoc, la cirera, el meló i el préssec.

Vitamina C

Aquest nutrient -un dels més “famosos” quan es parla d’alimentació- intervé en la formació de col·làgen, principal constituent de cartílags i ossos/ossos. També participa activament en la síntesi d’hormones esteroideas i en el metabolisme dels greixos (lípids), i augmenta l’absorció del ferro dels aliments. Té influència, a més, en el sistema immunològic, exerceix una acció antioxidant i intervé en el manteniment de la integritat de genives, ossos/ossos, dents i gots sanguinis.

Quins aliments ens brinden vitamina C? Doncs gairebé exclusivament certes fruites i verdures.

  • Entre les primeres, en particular els cítrics (taronja, llimona, mandarina, aranja, etc.), el meló, les maduixes i totes les fruites tropicals.
  • Entre les segones, les de la família de la col, els pebrots, l’enciam i el tomàquet? Anem, que si d’alguna cosa no es pot acusar a la vitamina C és d’absentar-se de molts dels aliments més comuns en la dieta mediterrània.

Àcid fólico

També és anomenat folacina, àcid pteroil-L-glutámico, vitamina B9 o vitamina M. Posseeix nombroses funcions, entre les quals destaca la participació en la síntesi de material genètic de les cèl·lules (és a dir, en l’ADN) i en la formació i maduració d’eritròcits (glòbuls vermells) i leucòcits en la medul·la espinal. Si ben la seva insuficiència en éssers humans és molt rara, no pot menysprear-se, sobretot en aquesta etapa crucial del creixement del nen, fins als 3 anys.

Les fonts alimentàries riques en àcid fólico són, especialment, els llegums i verdures verdes, les fruites, el fetge i els cereals de desdejuni enriquits.

En resum, si es busca un denominador comú per als aliments esmentats, clarament apareixen les fruites i verdures com a protagonistes rutilants de la dieta ideal. Un pas per darrere apareixen els làctics, el fetge i els cereals? El més important és subministrar-los-hi als petits de la manera més eficaç, per garantir que -almenys en el que de nosaltres depèn- creixin sans i forts.

Etiquetes:

nus-ca

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions