Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Nens > 2-4 anys

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Des de quan li puc donar xocolata al meu bebè?

Com la xocolata conté sucre, els especialistes aconsellen empezan a donar al nen racions molt petites entorn del primer any de vida

La xocolata és un dels aliments que més agraden a la majoria de les persones, i en particular als nens. Però des de quan ho poden menjar? Els experts apunten que s’han de prendre precaucions davant el seu consum durant la primera infància, en particular pel sucre que s’afegeix al cacao per a la seva elaboració. Aquest article ofereix detalls sobre la relació que hi ha entre la xocolata, els dolços, el sucre i els bebès, la possibilitat de prendre-ho amb moderació a partir de l’any de vida i els efectes positius de la xocolata. També tracta sobre si cal restringir el consum de xocolata durant l’embaràs.

La xocolata, els dolços, el sucre i els bebès

Imatge: IvanikovaT

Els nens senten, per naturalesa, una espècie de fascinació cap a la xocolata. Aquesta atracció -no solament cap a la xocolata, sinó també cap a tots els dolços- té una explicació evolutiva: la llet materna i els aliments més calòrics, els que el bebè més necessita per al seu desenvolupament en els seus primers mesos de vida, són dolces. Per contra, senten rebuig cap als aliments amargs (com les verdures) per evitar així ingerir substàncies tòxiques que puguin contenir i que responen a aquest sabor. Així ho explica una recerca publicada en 2015 per científiques d’Estats Units.

La recomanació de l’Organització Mundial de la Salut (OMS), l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) i altres organismes més reconeguts és que, sempre que sigui possible, la lactància materna constitueixi l’alimentació exclusiva del petit durant els seus primers sis mesos de vida. A partir d’aquest moment, suggereixen mantenir-la almenys fins a l’any combinada amb alguns aliments sòlids. Però hi ha alguns aliments que no convé donar a un bebè menor d’un any, i el sucre és un d’ells. Com explica NHS Choices, el portal web del sistema nacional de salut del Regne Unit, evitar el sucre ajuda a prevenir la càries i altres malalties dentals.

Això vol dir que el nen no pot menjar xocolata abans de l’any de vida? Sí, tret que sigui xocolata sense sucre afegit. En aquest cas sí se li poden donar, a partir dels nou mesos de vida, molt petites quantitats. Però aquesta xocolata és amarga i, en general, no resulta del gust del bebè.

A partir de l’any de vida, amb moderació

A partir de l’any de vida, els nens poden menjar xocolata i altres dolços, encara que sempre en petites quantitats, no de manera habitual i mai més de 50 grams al dia fins que tinguin cinc anys d’edat. I això no solament pel sucre, sinó també per la presència de substàncies estimulants en la composició de la xocolata, com la cafeïna i la teobromina.

Un estudi de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària i Nutrició (EFSA) va determinar que la presència d’aquestes dues substàncies és molt baixa, per la qual cosa un nen de 20 quilos de pes hauria d’ingerir entre 250 grams i un quilo de xocolata -segons el seu percentatge de cacao i la seva procedència- per patir els seus efectes.

De totes maneres, l’AEP, en la seva ‘Guia pràctica per a pares des del naixement fins als 3 anys‘, recomana no donar als nens xocolata (ni begudes excitants com els refrescs) prop de l’hora d’anar-se a dormir, ja que podrien produir trastorns en el somni.

El Comitè de Lactància Materna de l’AEP aconsella fins i tot a les mares que alleten evitar el consum excessiu de xocolata, igual que el de cafè, te i begudes amb cua. “I en tot cas -especifica- consumir-los just després de la presa del pit”, ja que podria arribar al bebè a través de la llet i causar-li “irritabilitat i falta de somni”.

Efectes positius de la xocolata

Més enllà de tots aquests components negatius, la xocolata també posseeix els seus beneficis. Gràcies al seu alt contingut de fibra i flavonoles, té efectes positius sobre la salut cardiovascular, així com antitumorals i antiinflamatorios; i tots ells proporcionats per l’estimulant teobromina. Així ho van demostrar dos estudis científics realitzats a Espanya, un d’ells per investigadors de Madrid i l’altre per experts de Navarra, Sant Sebastià i Barcelona.

Per això no és dolent incorporar, molt poc a poc, la xocolata en la vida del nen després de l’any de vida. En el seu llibre ‘El Receptari Màgic‘, Desiree Arancibia dona una idea per fer-ho. Proposa l’elaboració de “piruletas de xocolata”, com a part de la seva iniciativa de realitzar “chuches saludables“. Aquestes piruletas són fruites tallades en rodanxes i punxades amb un palito de gelat o broqueta, les quals, després de deixar-se durant mitja hora en el congelador, s’unten en xocolata que prèviament s’ha fos al bany María. Aquesta és una manera amb la qual els nens poden gaudir de la xocolata, en quantitats petites, al mateix temps que, des de petits, incorporen el gust i aprenen a gaudir de les fruites fresques.

Cal restringir el consum de xocolata durant l'embaràs?

Durant l’embaràs, moltes dones noten que el seu desig de menjar dolços es dispara. Si ben el consum de xocolata en aquest temps no està contraindicado, sí cal ingerir-ho amb moderació, sobretot per dos motius.

En primer lloc, pel risc del sobrepès: agafar un pes excessiu durant la gestació és perillós tant per a la salut de la mare com per la del bebè.

En segon terme, per la cafeïna. Així com durant la lactància es desaconsella el seu consum excessiu perquè pot arribar al nen a través de la llet, durant l’embaràs ho pot fer a través de la placenta. A més de possibles alteracions en el somni, el bebè podria sofrir en el futur problemes relacionats amb la freqüència cardíaca i la tensió arterial.

De manera que, sense prohibir-se petites dosis de xocolata, és convenient tractar de substituir-ho per dolços més saludables, si és possible sense sucre afegit.

Etiquetas:

Dieta embaràs xocolata

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions