Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Nens > 2-4 anys

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Dorm-te, nen… però en el teu llit!

Sis consells pràctics per aconseguir que els nens dormin sols i a la seva habitació

Les visites nocturnes dels nens al llit dels seus pares plantegen una situació habitual per a moltes famílies. En alguns casos, compartir el jaç es gaudeix i es practica per una decisió pròpia dels pares. En uns altres, és una situació incòmoda que provoca importants alteracions en el descans i el somni dels adults. Si es vol evitar, cal prendre una decisió consensuada i ferma i començar per reeducar els hàbits del somni dels fills.

Img cama ninos dormir 01
Imatge: Ed Wolstenholme

Dormir amb els pares: confort i seguretat per al somni dels nens

Dormir en el llit dels seus pares proporciona als petits confort i seguretat. Però no deixa de ser una pràctica amb la qual també gaudeixen molts adults per la sensació de proximitat i protecció dels seus fills que els aporta. Per a moltes famílies, dormir amb els seus fills no és una pràctica esporàdica, sinó una situació impulsada pels propis pares des del naixement del nen i que forma part d’un procés de criança natural.

No obstant això, quan aquesta situació no es busca i es converteix en un hàbit regular, a molts pares els suposa un trastorn important del somni, una alteració que afecta al seu descans i, per tant, al seu estat físic i mental durant la següent jornada. En aquests casos, és convenient actuar amb determinació per erradicar aquest hàbit i aconseguir que el nen romangui en el seu llit durant tota la nit.

1. Els pares han d’estar segurs i arribar a un acord

Al moment de decidir acabar amb “les visites nocturnes”, cal que tots dos pares estiguin d’acord: això evitarà que la nova rutina fracassi en cas que un d’ells no estigui preparat per assumir-la. També és necessari valorar amb deteniment tots els angles de la decisió. Posar fi a aquesta situació implica acceptar que, amb tota probabilitat i fins que el nen s’adapti a la nova situació, es registraran interrupcions més perllongades del somni. Cal considerar que la situació, al principi, pot arribar a ser fins i tot més incòmoda que tenir al nen en el llit.

2. Esbrinar per què els nens dormen amb els seus pares

Per elaborar un pla d’acció, s’ha d’investigar abans les causes que provoquen que el nen es traslladi a la nit al dormitori dels seus pares. En alguns casos, pot ser tan sol una rutina a la qual s’ha habituat per la permissivitat de la parella, però en uns altres pot respondre a episodis freqüents de malsons o terrors nocturns, por a estar sols o excés d’inclinació a la figura materna o paterna.

3. Reeducar l’hàbit del somni en els nens

El doctor Eduard Estivill, responsable de la Unitat d’Alteracions del Somni de l’Institut Dexeus de Barcelona i Sylvia de Béjar, autors de ‘Dorm-te nen’, afirmen en aquest manual que a partir dels 6 o 7 mesos tots els nens haurien de ser capaços “de dormir entre 11 i 12 hores d’una tirada” i assenyalen que quan això no és així, en el 98% dels casos, es deu a una deficient adquisició de l’hàbit del somni.

Per evitar els hàbits erronis, aquests especialistes proposen reeducar al nen en una rutina del somni adequada que inclou:

  • Mantenir un mateix horari per anar a dormir cada dia.
  • Tenir un moment relaxant (com llegir un llibre o cantar una cançó) abans de ficar-se al llit.
  • Proporcionar-li un element extern que li acompanyi durant la nit (un peluix, una gasa o un ninot).
  • Acomiadar-se i sortir sempre de l’habitació mentre el nen estigui encara despert, per deixar que per si mateix agafi el son.

4. Els pares han d’actuar amb fermesa

Els nous hàbits de somni poden donar resposta a algunes de les causes que provoquen que el nen acudeixi a les nits al llit dels seus pares. No obstant això, si la rutina està molt arrelada, és probable que es repeteixi de nou de forma generalitzada o esporàdica. Quan això ocorri, cal que els pares es mostrin ferms en la seva decisió i, sempre d’una forma tranquil·la i assossegada, acompanyin de nou al nen a la seva cambra i amb paraules tranquil·litzadores li ajudin a agafar el son una altra vegada.

Perquè sigui efectiu, és important evitar dormir-se amb el nen en el seu llit o esperar al fet que es dormi amb el progenitor al costat, ja que si es desperta de nou, el primer que notarà és que li falta la figura materna o paterna. Llavors tornarà a l’habitació en la seva cerca.

5. Establir un sistema de premis i recompenses als nens

Premiar les actituds que desitgem que es repeteixin és, en general, una tàctica que funciona de forma efectiva amb molts nens a partir dels dos o tres anys. Per aconseguir que s’oblidin de les “visites nocturnes”, a més d’elogiar al petit cada vegada que no es desplaci a les nits, es pot idear un sistema de recompenses en el qual es tingui en compte el nombre de dies que el nen aconsegueix mantenir-se en el seu llit durant tota la nit. Aquest sistema es pot mantenir fins que el nen adquireixi l’hàbit de forma contínua.

6. Les excepcions poden confondre als nens

En ocasions, encara que s’hagi pres la decisió de no permetre que el nen dormi en el llit dels seus pares, per diversos motius, es torna de forma esporàdica a aquesta pràctica. Unes vegades, perquè el petit està malalt i resulta més còmode dormir al seu costat per si es desperta. Unes altres, perquè un dels progenitors està de viatge i l’altre no vol dormir solament. O potser perquè és cap de setmana…

Encara que aquestes excepcions poden fer-se, han d’evitar-se durant el període de reeducació de l’hàbit del somni, ja que solament crearan confusió en el petit, que no entendrà per què de vegades sí pot dormir amb els seus pares i unes altres, no.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions