Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El meu fill entrena a l’excés? Cuidat amb les lesions esportives!

El sobreesfuerzo esportiu pot provocar lesions de diversa gravetat, per la qual cosa es recomana que els nens entrenin entre dues i quatre hores setmanals

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 14 de Novembre de 2019
Imatge: skeeze

Mentre d’una banda s’alerta sobre l’excés de sedentarisme entre els menors, els petits que practiquen esport ho fan, de vegades, de manera exagerada. L’activitat física regular és molt saludable en la infància i l’adolescència, però en ocasions en el nen es fa malament, com assegura la Federació Espanyola de Medicina de l’Esport (SEMED), “en buscar el resultat i no la salut”. L’excés d’entrenament i competitivitat ha provocat un augment de les lesions que, entre altres coses, poden afectar als cartílags de creixement, segons traumatòlegs i fisioterapeutes. No obstant això, hi ha solució: la clau està a dosar els entrenaments dels menors, tant en temps com en càrrega de treball.

Massa entrenament?

En els últims anys traumatòlegs, pediatres i fisioterapeutes observen un augment en el nombre de lesions associades a la pràctica esportiva en nens, i diversos estudis a nivell mundial “també han demostrat que existeix una incidència major de lesions greus de manera més primerenca”, indica el doctor Juan Manuel Blanco Navarro, traumatòleg de l’Hospital Sant Rafael i cap dels serveis mèdics del C.F. Fuenlabrada (Madrid).

Però què es considera un excés d’activitat esportiva? En opinió del doctor Blanco Navarro, per parlar d’excés d’entrenament o de pràctica esportiva és important tenir en compte alguns factors:

  • la maduresa esquelètica de l’esportista.
  • les activitats escolars.
  • la projecció esportiva.


Imatge: Gellinger

Com assenyala aquest traumatòleg, no és el mateix el nen que practica esports com a activitat extraescolar, que el que es troba en progressió dins d’una disciplina esportiva amb aspiracions professionals. Això sí, en tots els casos, l’esport ha de ser dirigit i supervisat per professionals (professors d’educació física, entrenadors, etc.) i ha d’existir un equilibri entre l’activitat esportiva i lectiva. És més important “que el petit desenvolupi el seu esport sota unes pautes adequades d’entrenaments, que les hores que dediqui a aquesta disciplina”, explica Blanco Navarro.

Quines lesions pot produir?

Les lesions més habituals atribuïbles a l’excés d’entrenament són les fractures d’estrès (una fissura prima a causa d’una força repetitiva, normalment causada pel sobreuso), les epifisiolisis (fractures de cartílag), les lesions per sobrecàrrega sobretot de tipus múscul-tendinosas, els esquinços… A més, les osteocondrosis i els trencaments de lligament creuat anterior han experimentat un increment important en els últims anys. De fet, informes d’experts en lesions de lligament creuat anterior en nens i adolescents, com el nord-americà Peter Fabricant, deixen clar que aquestes dolències “en gran part s’han de l’augment d’activitat esportiva competitiva, entrenaments i competicions tot l’any”, apunta Juan Manuel Blanco.

La clau per evitar lesions és dosar els entrenaments, tant en temps com en càrrega de treball

La bona notícia és que les lesions són evitables, en gran mesura. Com? La clau està a dosar els entrenaments, tant en temps com en càrrega de treball. Si existeix un treball de preparació física “adequat i encaminat a la prevenció de lesions” és molt probable que baixi el seu nombre.


Imatge: Jarmoluk

Quanta activitat física és saludable per a un nen?

Formar part de l’equip de futbol, bàsquet o judo del col·legi és molt recomanable per a qualsevol petit, i a la majoria els encanta fer esport. No obstant això, s’ha d’entrenar “en la seva justa mesura”. Quin? Quant temps hauria d’entrenar un nen? L’expert assenyala que “entre dues i quatre hores setmanals estaria entre el recomanable”.

No obstant això, afegeix que més important encara és que no es realitzin entrenaments més físics, de força o de grans impactes fins a l’arribada de l’anomenat “tancament fisario” (la desaparició dels cartílags de creixement). Encara que depèn de la maduració esquelètica de cada adolescent, aquest tancament ocorre per sobre dels 16 i 18 anys, com a regla general.

A més, segons els metges, és fonamental que els entrenadors esportius que treballen amb menors tinguin un coneixement bàsic del creixement i desenvolupament infantil i que apliquin aquesta informació en dissenyar entrenaments per a nens.

Decàleg per reduir les lesions per sobreentrenamiento

Per realitzar esport de manera saludable i aconseguir reduir les lesions entre els nens, l’Associació Americana de Pediatria proposa seguir aquestes pautes:

  1. Tenir temps lliure durant la setmana, sense entrenament. Amb dos o tres dies sense entrenar, el cos pot recuperar-se.
  2. Utilitzar l’equipación adequada per a l’esport en qüestió, amb els protectors que siguin necessaris: botes que cobreixin el turmell en bàsquet, casc en equitació, espinilleras en futbol…
  3. Realitzar escalfament sempre, abans de l’entrenament i durant el mateix, en canviar d’activitat.
  4. Estirar en acabar l’entrenament.
  5. Fer petits descansos durant l’entrenament.
  6. Incrementar de forma gradual la càrrega d’entrenament i reduir-la si es canvia de superfície.
  7. Parar si se sent dolor, ja sigui durant un entrenament o en un partit, prova o competició. Continuar solament empitjora el problema.
  8. Alimentar-se de manera adequada, i especialment abans de fer esport.
  9. Beure abans, durant i després de realitzar una activitat esportiva. Mantenir-se hidratat és essencial.
  10. Parar esment a l’estrès i la càrrega que per a un nen pot suposar entrenar i competir.

Etiquetas:

esport

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions