Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

El sucre en els potitos de fruita

L'elaboració de potitos de fruita parteix d'uns límits màxims de sucre perquè un consum excessiu pot comprometre la salut dels petits
Per Maite Zudaire 20 de octubre de 2011
Img potito
Imagen: Alfonso Romero

El bebè, a partir dels sis mesos, requereix més energia que la que aporta solament la llet. Això justifica la necessitat d’introduir de forma gradual nous aliments. Per a molts nens, els purés i compotes de fruites són els seus primers aliments després de la llet. A més de la versió casolana, l’oferta industrial és important. Els dubtes que es puguin tenir sobre aquests productes queden resoltes després de conèixer que tant els seus ingredients com la qualitat nutricional i higiènica estan regulats de forma estricta. Fins i tot s’estableixen límits màxims dels sucres perquè són nutrients l’excés dels quals des d’edats primerenques compromet la salut dels petits.

Límits per als sucres

Els aliments elaborats amb cereals i els infantils per a lactants (nens menors de dotze mesos) i nens de poca edat (entre un i tres anys) estan subjectes a estrictes controls. La legislació estableix normes per a la composició i l’etiquetatge i regula les quantitats màximes dels nutrients més problemàtics. En els potitos de fruita, posa límits màxims als sucres i a les vitamines, minerals i oligoelementos afegits, i fins i tot no admet l’addició de vitamina A ni vitamina D. La norma també prohibeix residus de certs plaguicides o fixa límits màxims que no poden depassar la ingesta diària admissible.

Les fruites són aliments rics en nutrients reguladors, com a fibra, vitamines (àcid fólico, vitamina C, provitamina A), minerals i oligoelementos (potassi, magnesi…). El nen necessita consumir-los per suplir la seva demanda de creixement i desenvolupament a partir dels sis mesos. Les papillas de fruita, casolanes o comercials, són un complement a les preses de llet.

El potito compleix una doble funció: nodreix i ajuda a apreciar el sabor dolç natural de les fruites.

Fa uns anys, alguns potitos de fruites de 250 grams contenien gairebé 40 grams de sucre (sacarosa), equivalent a quatre sobres de sucre, en part procedent de les fruites i en gran mesura afegit durant la seva fabricació. Aquesta quantitat és exagerada si es té en compte que la norma actual proposa que el total de carbohidrats dels plats elaborats solament amb fruita no ha de superar els 20 grams per cada 100 grams, una mesura que permet un millor ajust als requeriments d’energia i nutrients dels més petits.

Ara, el comú és que els fabricants no afegeixin sucre per ajustar-se a la norma. La reducció s’ha fet de manera gradual fins a aconseguir que el sucre de les papillas sigui solament el de la fruita al natural. Amb aquesta mesura s’aconsegueix un doble efecte: no saturar de sucres i calories la dieta infantil i que el paladar dels nens s’acostumi a sabors naturals i no a un gust dolç exagerat.

Per comprovar si el potito conté sucre afegit n’hi ha prou amb llegir la llista d’ingredients. Una dada que ha de tenir-se en compte és la quantitat de fruita que afegeix cada fabricant, per si hi hagués diferències entre unes marques i unes altres. Segons els etiquetatges, la quantitat de fruita en diferents marques oscil·la entre el 66% i el 91%, tal com reflecteix una anàlisi comparativa realitzada per Eroski Consumer.

Identificar els sabors a poc a poc

Les papillas de fruita casolanes poden ajustar-se als gustos del bebè. És possible variar la fruita, usar la de temporada o canviar la barreja i la quantitat afegida de cadascuna perquè el bebè aprengui a identificar els sabors a poc a poc. A l’inici de la incorporació d’aquests aliments s’aconsella provar amb les fruites una a una, en lloc de barrejar vàries. Les suaus i poc alergénicas, com la poma i la pera, són idònies per a les primeres compotes. A mesura que s’acostumi al nou plat, se li pot oferir un batut de fruites fresques amb un toc de suc de taronja, sense endulzantes ni aromatizantes afegits.

Sovint, els potitos de fruita industrials usen taronges o pomes i, segons el cas, el fabricant afegeix altres com a albercoc, préssec, pinya, plàtan o pera. Altres ingredients afegits són aigua o suc, espesantes o gelificantes (farina i midó), vitamina C i sucre. Les calories varien donis les 55 Kcal per 100 grams fins a les 84 Kcal per 100 grams. Seran més energètics els productes amb sucre afegit, midons, farines o una quantitat molt major de fruita que la resta.

Els potitos artificials no aconsegueixen el sabor original de les papillas casolanes, ja que es caracteritzen per l’homogeneïtat, tant del seu sabor com a textura fina i sense grumolls. És fonamental adaptar la textura de les papillas de fruita i els purés cap a una més espessa, on la fruita batuda o en compota es passi a la fruita xafada, amb certs grumolls, perquè els nens aprenguin a mastegar, encara que siguin aliments tous. Els potitos són semisólidos i, a més de complir la funció de nutrició, ajuden al fet que el nen descobreixi sabors nous i aprengui a empassar.

Inconvenients de l’excés de sucre

El sucre conté calories “buides”, és a dir, aporta energia però no nodreix perquè no està proveït de vitamines, minerals ni cap altre nutrient. Si el bebè s’acostuma a prendre aliments de sabor molt dolç, li resultarà més difícil acceptar altres sabors. En el cas de les fruites, serà fàcil que les rebutgi en provar el seu sabor real perquè no li resultaran dolços, sobretot si són les més àcides (taronges, mandarines o maduixes).