Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Bebès > 1-2 anys

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els beneficis de la llet de vaca per als nens

Els metges destaquen que tant la llet de vaca com la resta dels productes làctics constitueixen un grup d'aliments complet i equilibrat per als petits

La llet de vaca va constituir durant dècades un dels productes més valorats per a l’alimentació dels nens. No obstant això, en els últims anys s’han alçat moltes veus per assenyalar suposats riscos i problemes derivats del seu consum. Aquest article es refereix a la relació entre la llet de vaca i els menors, quins són els beneficis de la seva ingesta, quines quantitats es recomanen per a les diferents etapes del desenvolupament i si es pot associar la seva presa amb diferents riscos o dificultats.

La llet de vaca i els nens

Imatge: colorvsbw

La llet de vaca proporciona nombrosos beneficis als nens. Està contraindicada durant els primers 12 mesos de vida, però, a partir de que compleixen un any, tal com informa el Comitè de Lactància Materna de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP), els menors sans poden prendre llet de vaca sense cap problema i, d’aquesta manera, aprofitar els seus nutrients.

Tant l’AEP com l’Organització Mundial de la Salut i altres organismes recomanen que, si és possible, la lactància materna sigui l’alimentació exclusiva del bebè durant el seu primer semestre de vida i, després, estendre-la almenys fins a l’any. Durant el segon semestre, si ben els petits encara no han de prendre llet de vaca, sí poden començar a ingerir derivats làctics i productes que incloguin proteïnes de la llet de vaca, sempre que el risc al·lèrgic sigui baix.

Els metges fins i tot aconsellen donar als nens llet de vaca abans que les fórmules anomenades de creixement, junior o tipus 3, que les empreses comercialitzen com a especials per a aquesta etapa. Un informe de l’Autoritat Europea de Seguretat Alimentària (EFSA), publicat en 2013, va destacar que tals preparats no aporten cap nutrient que els petits no puguin obtenir a través d’una alimentació saludable i natural. Fins a podria tenir efectes nocius, ja que podrien produir-se ingestes excessives, arran de la introducció d’algun component sense el degut control.

Quins beneficis té la llet de vaca per als nens?

La llet és una de les principals fonts de calci, el mineral més abundant en el cos humà, fonamental en la formació dels ossos/ossos i les dents. I no solament això. “El consum de llet i derivats làctics millora la qualitat global de la dieta, especialment de calci, potassi, magnesi, zinc, vitamines A i D, riboflavina i folato”, expliquen en un article José Manuel Moreno Villares i María José Galiano Segòvia, pediatres de l’Hospital 12 d’Octubre i del Centre de Salut Montessori, tots dos de Madrid.

Imatge: tan4ikk

Per això, aquests experts assenyalen que “la llet i la resta de productes làctics constitueixen un grup d’aliments complet i equilibrat“, ja que -afegeixen- “les seves proteïnes (caseïna i proteïnes del sèrum) són d’alt valor biològic, aporten hidrats de carboni (lactosa), grasses i vitamines liposolubles”.

L’AEP detalla que la llet de vaca i els seus derivats no són les úniques fonts possibles de calci. També el peix, els rovells d’ou, verdures com l’espinac i les mongetes verdes, els llegums, els cereals i la fruita seca fan importants aportacions en aquest sentit. Però pocs d’aquests aliments superen als làctics, a causa que aquests ofereixen “un elevat contingut de nutrients en relació amb el contingut calòric”, com apunten Moreno Villares i Galiano Segòvia. I, a més, els altres aliments en general són bastant més difícils de donar als nens petits que la llet.

Entre els beneficis a llarg termini del consum de llet de vaca, aquests experts refereixen que “redueix el risc d’osteoporosis, en augmentar l’adquisició de massa òssia durant el creixement, disminuint la pèrdua òssia amb l’edat i reduint les fractures osteoporósicas”. I, d’altra banda, la ingesta adequada d’aquests productes “sembla tenir un efecte protector enfront del desenvolupament d’hipertensió arterial”.

Quanta llet de vaca han de prendre els nens?

Com descriuen Moreno Villares i Galiano Segòvia en el seu text, publicat per la Societat Espanyola de Pediatria Extrahospitalaria i Atenció Primària (SEPEAP), es recomana una presa de dues racions diàries de llet i productes làctics durant la primera infància; entre dos i tres, per a nens en edat escolar; i entre tres i quatre, per als adolescents. Quant és una ració diària? Equival a entre 200 i 250 mil·lilitres (ml) de llet o 125 ml de iogurt o un tros d’entre 40 i 50 grams de formatge guarit.

D’altra banda, tal com informa la Biblioteca Nacional de Medicina d’Estats Units, la llet de vaca aconsellada entre l’any i els dos anys de vida del petit és la sencera, ja que el greix que conté contribueix amb el desenvolupament del cervell. I, des dels dos anys, “els nens poden prendre llet baixa en greix o fins i tot descremada, si estan amb sobrepès”, indica el document.

El consum de llet de vaca, implica algun risc?

En els últims anys, “per raons no del tot conegudes, hem assistit a una campanya de desprestigio de la llet de vaca, atribuint-li efectes nocius per a la salut”, afirmen els pediatres Moreno Villares i Galiano Segòvia. Aquests suposats efectes nocius van des de l’al·lèrgia a la lactosa o les proteïnes de la llet fins a major risc de contreure asma, trastorns de l’espectre autista, malalties cardiovasculars i càncer. El risc d’aquestes al·lèrgies està demostrat que existeix, però els experts consideren “poc probable” trobar una associació entre el consum de llet i els altres problemes i malalties.

Pel que fa a les al·lèrgies, existeixen diverses recomanacions per prevenir-les, enunciades per la Societat Europea de Gastroenterología, Hepatología i Nutrició Pediàtrica (ESPGHAN), la Secció de Pediatria de l’Acadèmia Europea d’Alergología i Immunologia Clínica (EAACI) i altres organismes. Les més importants són:

  • Sempre que sigui possible, fer de la lactància materna l’alimentació exclusiva del bebè durant el primer semestre i perllongar-la, almenys, fins a l’any de vida.
  • Incloure làctics en la dieta de la mare durant l’embaràs i la lactància, així com altres productes considerats alergénicos (peix, ous, etc.), a més de procurar que la seva alimentació sigui natural, saludable i equilibrada.
  • Si es necessita un suplement per a la lactància materna, recórrer a fórmules adaptades de llet de vaca, tret que els antecedents familiars determinin un alt risc d’al·lèrgia a les proteïnes de la llet de vaca.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions