Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Bebès

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Els nens que dormen millor són més felices

Dormir menys del necessari afecta el benestar dels nens, els ocasiona irritabilitat i fins a depressió

Img dormir ninos felices sonrisa felicidad problemas dormir sueno infantil pediatria paternidad listg Imatge: mrgreen09

Els nens necessiten dormir. A més, quant millor dormin, més feliços seran. Les conseqüències negatives que no ho facin afecten al seu benestar i, en última instància, a la seva felicitat. En aquest article s’explica per què dormir per a un nen és una qüestió de qualitat i de quantitat, quins són els perjudicis per als petits de dormir malament o una quantitat insuficient d’hores i consells per aconseguir que els menors dormin bé.

Imatge: mrgreen09

Nens que dormen bé, nens feliços

Dormir és important per a nens, i adults, per diversos motius; entre ells, per ser més feliç. Això és el que opinen diversos científics a partir dels resultats de nombroses proves i comprovacions.

Els nens que no dormen el necessari estan més tristos i redueixen la seva autoestima

Però, què és dormir bé per a un nen? No es tracta solament d’una qüestió de qualitat, sinó també de quantitat. A més de ser important el somni infantil sense trastorns, ho és fer-ho durant el nombre d’hores adequat. Si bé existeixen diferències naturals entre individus (algunes persones necessiten dormir menys que unes altres per sentir-se ben), els experts afirmen que hi ha un temps de somni recomanable per a diferents franges d’edat.

La Fundació del Somni d’Estats Units estableix que, durant el seu primer any de vida, els bebès necessiten dormir entre 12 i 18 hores diàries. Entre l’any i els tres d’edat, el temps de somni recomanable és de 12 a 14 hores. Una hora de somni menys (entre 11 i 13) és l’indicat per als nens d’entre tres i cinc anys, mentre que entre els cinc i els deu anys, el lapse de somni infantil es redueix a unes 10 o 11 hores. Per als adolescents, és d’unes nou hores diàries i, per als adults, prop de vuit.

No dormir causa depressió en nens, a més d’altres efectes negatius

Els trastorns del somni en bebès, o dormir menys hores de les quals el cos necessita, provoca en els petits efectes adversos significatius. En particular, repercuteix en el seu rendiment escolar i el seu estat d’ànim. A més, l’alteració crònica del somni en nens pot tenir “repercussions físiques, “com a problemes de creixement“, apunta Rocío Sánchez-Fuster, de l’Associació Espanyola de Pediatria.

Un de cada cinc nens a Espanya es desperta a la nit i interromp el somni

Però els perjudicis de dormir poc o malament per al menor no acaben aquí. Dormir menys del necessari està associat amb el sobrepès i l’obesitat infantil i augmenta el risc de sofrir depressió, conclouen estudis com el realitzat per l’Acadèmia Nord-americana de Pediatria.

A més, els petits estan de pitjor humor, més irritables i tan inquiets que, en moltes ocasions, els seus símptomes es confonen amb els de el trastorn per dèficit d’atenció amb hiperactivitat en nens. Tots aquests problemes van contra el benestar del menor, que sofrirà més empipaments i més estrès.

Com, a més, el somni afecta la seva capacitat de parar esment i el seu rendiment escolar, els nens que dormen malament tendeixen a rebre més regañinas i cridades d’atenció, i suspenen més exàmens que els que dormen bé. Com a conseqüència immediata, l’autoestima dels petits es veu afectada. I això també atempta contra la seva felicitat.

Consells perquè el nen dormi bé

Img bebe dosmeses normal 01
Imatge: tiarescott

La conclusió sembla clara: s’ha de fer tot el possible per garantir que els nens dormin la quantitat d’hores recomanada per a la seva edat. Això pot ser difícil perquè solen oposar resistència per anar-se a dormir, i més encara a l’estiu, quan els dies són tan llargs que correspon anar al llit quan encara hi ha llum natural.

Per aconseguir-ho, és necessari recordar alguns consells essencials:

  • Establir uns horaris i una rutina (prendre un biberó o una tassa de llet, raspallar-se les dents, llegir un conte, etc.) i respectar-los de forma quotidiana.

  • Donar-los el sopar almenys dues hores abans del moment de ficar-se al llit.

  • Propiciar, en les últimes hores abans d’anar al llit, les activitats relaxants (com la lectura per a nens) i evitar les més frenètiques o que els posin nerviosos (com jugar amb videojocs o usar l’ordinador).

  • Si encara hi ha llum natural, cal tancar bé les finestres per evitar que es filtri a l’interior de l’habitació. És molt més fàcil que es dormin a l’estiu si es reprodueixen les condicions d’il·luminació de la resta de l’any.

Els problemes del somni són freqüents en els nens

L’anomenada “medicina del somni” és relativament nova, i per això sovint no es presta la importància que es mereix en tenir un bon dormir. Aquesta afirmació s’aplica també als nens.

Segons l’Associació Espanyola de Pediatria, els petits a Espanya sofreixen alts nivells d’alteració en el somni. Més de la meitat (el 53%) dels bebès durant el segon semestre de vida pateix interrupcions del somni; als sis anys gairebé un de cada cinc nens (el 18,6%) es desperta i interromp el somni familiar almenys tres vegades a la setmana; i més del 12% dels petits d’aquesta edat no han après a dormir-se per si mateixos.

Més enllà d’aquestes dades, l’important és començar pel bàsic: intentar que a cada casa es donin les condicions perquè cada nen dormi el que necessita i ho faci sense trastorns. És una manera de contribuir a la seva felicitat.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions