Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Bebès > 6 mesos-1 any

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Gimnasos per a bebès: un espai per créixer fort i coordinat

Els centres de gimnàstica infantil realitzen activitats físiques que ells perceben com a jocs però que estimulen el seu desenvolupament i prevenen el sobrepès

En els gimnasos infantils els bebès no aixequen peses ni practiquen “spinning”. Els també anomenats centres d’activitat física estan preparats perquè els nens realitzin jocs que estimulin el seu desenvolupament, amb la finalitat de que adquireixin hàbits d’oci actiu. En aquestes instal·lacions, com s’explica a continuació, es practiquen exercicis que desenvolupen les seves habilitats i tècniques de coordinació i es treballa per prevenir l’obesitat infantil.

Imatge: Anissa Thompson

Exercicis per desenvolupar habilitats en el bebè

No és solament cosa d’adults. També hi ha gimnasos per a nens, fins i tot per a bebès. Per descomptat, no cal pensar en un gimnàs com el dels adults, ni que els petits vagin a aixecar peses a les seves sales. És, en realitat, un lloc on els menors, dividits en grups segons la seva edat, realitzen diferents activitats físiques que estimulen el seu desenvolupament muscular i les seves habilitats motrius, mentre que alhora prevenen el sobrepès i l’obesitat.

Els nens perceben les activitats com a jocs amb els quals desenvolupen les seves habilitats motores

Aquestes activitats estan pensades per a bebès a partir de les sis setmanes de vida. Com és natural, els nens les perceben com a jocs, però és una manera de millorar les habilitats motores, l’equilibri i la coordinació i, a més, que des de molt petits adquireixin hàbits de joc i oci actiu, alguna cosa fonamental en una època en la qual tot sembla estar organitzat perquè els nens (i adults) passin gairebé tot el dia asseguts enfront de la televisió, la consola de videojocs o l’ordinador.

“Estudis recents han demostrat que moltes de les habilitats motores es desenvolupen abans que el nen compleixi els vuit anys”, assenyala Isabel Yanguas, una de les responsables del gimnàs infantil My Gym, a Madrid. Yanguas compara l’aprenentatge esportiu amb l’estudi d’un idioma: “Al més aviat possible comencis a practicar-ho, millor”.

Col·locar bocabajo als bebès de dos i tres mesos, durant uns minuts al dia, pot aconseguir que els petits enforteixin alguns músculs. “És alguna cosa molt simple, però avui tots els bebès dormen bocarriba i no enforteixen els músculs del coll i de l’esquena. Això retarda el gatejo”, apunta Yanguas.

Tècniques de coordinació, no de força

Els gimnasos infantils compten amb monitors que guien l’activitat del petit

Aquests gimnasos o centres d’activitat física infantils inclouen, en general, equipaments amb els quals els nens poden gaudir, com a parcs de boles, tirolinas, barres perquè es pengin d’elles i tobogans. L’interessant és que els nens no fan el que volen o el que els seus pares els indiquen, sinó que hi ha instructors que assenyalen les activitats a realitzar i la manera en què s’han de fer.

Totes les activitats dels gimnasos infantils se centren en el treball de moviment i coordinació, no en treballs de força. Santiago Fiorini, amb formació en educació física, puntualitza que els “exercicis de força solament convenen a partir dels 13 anys, en la pubertat”. És a dir, quan la infància ha quedat enrere.

En qualsevol cas, Fiorini assegura que també s’usen tècniques que provenen de l’halterofília (l’aixecament de peses) per treballar la coordinació en nens. L’exemple més típic és el de “exercicis que consisteixen a aixecar una barra des del sòl fins a damunt dels seus caps”. Encara que aquí solament aixequen la barra, sense cap pes. L’objectiu és aprendre a coordinar els moviments.

La importància de prevenir l'obesitat infantil

Un dels principals objectius dels gimnasos infantils és combatre el sobrepès i l’obesitat infantil. Segons l’estudi Idefics (‘Identificació i prevenció dels efectes de l’alimentació i de l’estil de vida sobre la salut de nens i bebès’), coordinat per la Universitat de Bremen (Alemanya), un de cada cinc nens europeus pateix sobrepès o obesitat. L’excés de quilos té major incidència als països del sud del continent, entre ells Espanya.

De totes maneres, els especialistes en educació física i salut emfatitzen que no n’hi ha prou amb fer exercici, sinó que aquesta activitat s’ha de complementar amb una vida sana a nivell integral. L’informe Idefics ho resumeix en sis missatges claus:

1. Estimular el consum diari d’aigua en el petit i reduir el de begudes refrescants que sumen sucres i calories.

2. Estimular el consum diari de fruites i verdures.

3. Reduir la quantitat de temps dedicat a veure televisió, jugar als videojocs o estar davant l’ordinador. Això no solament està relacionat amb el sedentarisme que les pantalles generen; segons l’estudi, els nens que passen més temps davant el televisor s’alimenten pitjor.

4. Procurar que el menor no s’estressi. Una clau en aquest sentit radica que passi més temps amb els seus pares. Les activitats compartides entre el petit, la seva mare i el seu pare contribueixen amb el seu equilibri emocional.

5. Assegurar un descans adequat per al menor: que dormi ben i moltes hores durant la nit i, de ser possible, també la migdiada.

6. I per descomptat, l’activitat física diària, que és la que els gimnasos per a nens conreen i estimulen.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions