Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Gimnàstica hipopresiva després del part

La gimnàstica abdominal hipopresiva ajuda a enfortir el sòl pèlvic de la dona al mes i mitjà de néixer el bebè

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 17 de Abril de 2018

Durant l’embaràs i el part, el sòl pèlvic de la dona, que fa de sustentació dels òrgans abdominals, s’afebleix en gran manera. I la menopausa no ajuda. El baix to muscular en aquesta zona es nota quan apareixen problemes com a incontinència urinària o disfunció sexual. Per fortuna, hi ha diferents formes d’enfortir-ho i evitar que es produeixin. El mètode Pilates en la gestació i els exercicis de Kegel, també en aquesta etapa i després de donar a llum, es troben entre els més coneguts. Però hi ha una tècnica que està cada vegada més de moda practicar abans d’una gestació i en el posparto: gimnàstica abdominal hipopresiva. En aquest article s’explica en què consisteix i quins són els seus beneficis.

Al llarg de l'embaràs, el cos de la dona experimenta múltiples canvis: més pes, taques i estries en la pell, inflor de les cames... En general, després del part desapareixen a poc a poc. Donar el pit al bebè ajuda a aprimar, per exemple.

No obstant això, en ocasions, aquests canvis originen modificacions fisiològiques que cal tractar de forma apropiada amb la finalitat de que tot torni a ser com abans. Així ocorre amb la disfunció del sòl pèlvic, el conjunt de músculs profunds i superficials, lligaments i nervis que suporten els òrgans de la cavitat abdominal (úter, vagina, bufeta, uretra i recte) i li donen estabilitat a la columna i a la pelvis.

I és que, si no es manté el to i la força adequada d'aquesta zona, les alteracions que tant l'embaràs com el treball de part han causat en aquesta part del cos poden provocar símptomes molt molests en les dones. És molt freqüent el dolor pèlvic (irradiat cap a l'engonal, la part inferior de l'abdomen i l'esquena) en produir-se contraccions involuntàries i sobtades d'aquest grup de músculs i dels adjacents. I també poden deure's a la debilitat del sòl pèlvic la pèrdua ocasional del control d'esfínters, el prolapse genital (descens de bufeta, úter o recte) o les relacions sexuals doloroses.

Per prevenir aquests problemes, ja en el posparto immediat (primera setmana) es pot començar a actuar. L'Associació Espanyola de Fisioterapeutes aconsella per a aquesta etapa "no realitzar exercicis abdominals tradicionals", i sí decantar-se, tant en aquest període com en el posterior, pels exercicis de Kegel i els anomenats exercicis hipopresivos, que es poden començar sis setmanes després d'un part vaginal o dos mesos després d'un naixement per cesària. L'Associació Espanyola de Matrones, en la seva nova guia 'Els consells de la teva matrona', també els considera "fonamentals" i apunta, a més, la conveniència d'usar cons vaginals una vegada finalitzat el sagnat i cicatritzades les ferides.

Gimnàstica hipopresiva: en què consisteix

La gimnàstica abdominal hipopresiva (GAH) treballa principalment el múscul transverso de l'abdomen, directament relacionat amb el sòl pèlvic. I ho fa a través de la relaxació tònica del diafragma en apnea respiratòria. Però també "treballa el cos de forma més global: exercita els braços i els músculs de les cames i de l'esquena", sosté Francisco Javier Méndez, fisioterapeuta especialista en reeducació uro-ginecológica i instructor oficial d'aquest tipus de gimnàstica creada pel belga Marcel Caufriez en els anys 90.

Aquests exercicis "precisen d'una iniciació donada per un professional sanitari; després es poden realitzar a casa", assenyala en la seva nova guia l'Associació Espanyola de Matrones. I en això precisament incideix Méndez, qui explica al seu centre de Badajoz amb una Unitat de Sòl Pèlvic i Maternitat: "Comporta un control postural important, per la qual cosa és necessari acudir a un fisioterapeuta una o dues hores a la setmana durant dos mesos almenys per perfeccionar les posicions i aprendre a fer bé els exercicis". Però, després, segons aquest expert, "el treball diari a casa és fonamental perquè es notin els resultats", doncs cal ser constant i estar fent-los bé durant 25 minuts tots els dies al llarg de sis mesos.

I perquè s'aprenguin bé, i per tant siguin efectius, els exercicis hipopresivos han d'ensenyar-se en grups reduïts de 4-5 persones o en sessions individuals. D'això s'encarregarà un professional sanitari, preferiblement un fisioterapeuta o una matrona amb formació, en cas de posparto, si hi ha problemes d'incontinència urinària o disfuncions del sòl pèlvic. Per a la resta de la població, on aquests exercicis no tinguin una fi terapeútico sinó més aviat d'entrenament esportiu, amb un llicenciat en Ciències de l'Esport amb formació en GAH és suficient.

Beneficis de la gimnàstica hipopresiva


La gimnàstica abdominal hipopresiva tonifica l'abdomen i redueix cintura, per la qual cosa ajuda a recuperar la figura després de la quarentena. Per descomptat, millora els incontinència urinària i fecal, ja que, en aconseguir un major to muscular, la dona pot efectuar d'una manera més ràpida i efectiva el seu control d'esfínters.

Però això, a més de ser propi de dones que han donat a llum, es pot donar en menopausa o perimenopausia, per la qual cosa també està indicat en aquesta etapa. Així mateix, contribueix a una millora del trànsit intestinal i, com puntualitza Méndez, "està demostrat que millora la qualitat de les relacions sexuals". Fins i tot és recomanable per a pacients amb hèrnies discales, com a exercici terapeútico.

Abans de quedar-se en estat és molt convenient fer gimnàstica hipopresiva. "Aprendre a fer-la un any abans d'intentar buscar el bebè prepara a la futura mare per a la gestació i prevé de possibles complicacions en el part i disfuncions en el posparto", assegura el fisioterapeuta.

És una gimnàstica molt indicada en el cas d'una diástasis abdominal, quan els músculs rectes se separen com a conseqüència d'un dany en el teixit connectiu que, en condicions normals, els manté units. Per això, abans de començar a aprendre'ls, el fisioterapeuta o la matrona fan una valoració prèvia de la pacient, per si tindria aquest problema funcional i estètic. Si fos el cas d'una diástasis
abdominal severa, el cirurgià hauria de confirmar la lesió del teixit i determinar si intervenir o no.

Però no sempre els exercicis hipopresivos són aconsellables. En l'embaràs estan contraindicados. I també hi ha altres contraindicacions relatives que haurien de ser valorades pel fisioterapeuta.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte