Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Hidratació en l’embaràs: quanta aigua s’ha de prendre?

L'aigua alleuja alguns malestars comuns de la gestació i és vital per mantenir la quantitat de líquid amniòtic i un correcte desenvolupament fetal

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 05deJunyde2012

Una correcta hidratació durant l’embaràs, sobretot en els mesos calorosos, alleuja alguns dels malestars més comuns, com el restrenyiment i les infeccions d’orina. L’aigua és fonamental encara que, segons indica la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC), és tan important la quantitat que es beu com la qualitat de la seva composició mineral. En aquest article donem algunes pistes de quins són les necessitats d’hidratació en aquesta etapa de la dona, així com la manera més fàcil de satisfer-les.

Img agua embarazo 01
Imatge: Edwin & Kelly Tofslie

Hidratació i embaràs

Dos litres és la quantitat de líquid que perd l’organisme cada dia. Beure la mateixa quantitat, que equival a vuit gots, ajuda a hidratar l’organisme i fer que funcioni millor. Si la sang està més diluïda, els nutrients es distribueixen d’una manera òptima, augmenta la quantitat d’orina i això ajuda a eliminar toxines. Tot això cobra major importància en la gestació, on no solament importa la quantitat de líquid ingerit, sinó també la qualitat d’allò que es beu.

Les embarassades han de prendre entre 2,5 i 3 litres d’aigua al dia

Així ho explica la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària (SENC), a propòsit de la publicació de la primera monografia “Aigua, hidratació i salut en l’embaràs i lactància”, amb suport de Solán de Cabres.. En ella, els especialistes que han pres part en la seva creació exposen que la gestant ha de prendre entre 2,5 i 3 litres d’aigua, segons el trimestre en el qual estigui. L’aigua en l’embaràs és fonamental per augmentar el volum plasmàtic i mantenir la quantitat de líquid amniòtic i un correcte desenvolupament fetal.

Encara que a Espanya l’aigua de l’aixeta és segura, en l’embaràs, la lactància i la primera infància se suggereix consumir les de mineralització feble (baix nivell de sodi i amb nivells adequats de calci, magnesi i fluor). Els autors del monogràfic assenyalen que, com les embarassades no tenen sensació de set, és important observar el color de l’orina; si aquest fora més fosc de l’habitual i si no hi ha cap patologia que el contraindique, faria falta incrementar la ingesta de líquids.

En el document “Consens Científic sobre Hidratació”, de l’Observatori d’Hidratació i Salut (OHS) es destaca que, a pesar que moltes malalties són multifactoriales, hi ha evidències que apunten que la deshidratació lleu té un paper clau en el desenvolupament de moltes d’elles. Per posar un exemple: la deshidratació lleu aguda pot ser un factor de risc per l’oligohidramnios (poc líquid amniòtic) que alguns especialistes associen a baix pes en néixer, augment de la taxa de mortinatos i defuncions neonatals, major nombre d’ingressos del nounat en unitats de vigilància intensiva i major freqüència de malformacions o malalties congènites, entre unes altres.

Embarassades: pautes per hidratar-se bé

En el document “Pautes d’hidratació amb begudes amb sals minerals per a dones embarassades i en període de lactància” de la Societat Espanyola de Ginecologia i Obstetrícia (SEGO), s’assenyala que:

  • l’aigua facilita el transport de nutrients cap al torrent sanguini del fetus i la seva distribució per tot l’organisme.
  • el restrenyiment, un problema habitual en l’embarassada, pot empitjorar si no es beuen els suficients líquids.
  • ingerir líquids a petits intervals ajuda a prevenir l’acidesa creada pels sucs gàstrics i les nàusees.
  • beure més incrementa la quantitat d’orina i afavoreix la depuració de toxines, redueix la formació de càlculs renals i el desenvolupament d’infeccions de vies urinàries, habituals en les embarassades. Per evitar aquestes últimes és fonamental orinar amb assiduïtat.
  • l’aigua i altres begudes ajuden a evitar la deshidratació, una entitat perillosa en les gestants. Els símptomes són: mal de cap, nàusees i, fins i tot, contraccions.
  • les nàusees, els vòmits o la gastroenteritis aguda provoquen gran pèrdua de sals minerals. Les begudes riques en sals minerals, a més de contribuir a la rehidratación, tenen un efecte beneficiós en aquestes patologies.

Des de l’OHS afegeixen que hi ha molts estudis que demostren que mantenir un estat d’hidratació adequat té també un efecte beneficiós en la disminució del risc de sofrir hipertensió i, fins i tot, malalties dentals.

El paper de la hidratació en la lactància

Durant la lactància es veuen incrementades les necessitats hídriques de les mares. Cal tenir en compte que els bebès beuen una mitjana de 750 ml diaris de llet durant el primer mig any de vida. Per això, les mares lactants han d’augmentar la ingesta de líquids. No obstant això, al contrari del que succeeix durant l’embaràs, sí que les lactants sí tenen sensació de set.

Des de la Societat Espanyola de Nutrició Comunitària recomanen, per salvaguardar la quantitat i composició de la llet, que la ingesta s’incrementi a tres litres d’aigua cada dia. Una deshidratació lleu és difícil que afecti a la qualitat, però si és moderada o greu, pot canviar tant la quantitat de la llet com la seva composició. Quant a l’època de més calor, els especialistes expliquen que excepte aquells dies en els quals les temperatures són més elevades, o si el bebè sofreix algun procés gàstric (com a diarrea o vòmits), la llet materna és suficient per mantenir la seva hidratació.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions