Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Idees per practicar l’autocura de les mares

Les mares necessiten temps i espai per elles en els que fer activitats que els proporcionin salut física, mental i emocional. Mira aquests exemples d'autocura parental
Per EROSKI Consumer 1 de maig de 2022
madre autocuidado
Imagen: Artem Beliaikin
Moltes dones sacrifiquen el seu temps lliure i de descans per poder cuidar als seus fills i exerceixen la doble jornada laboral (en el mercat de treball i en l’esfera domèstica) sense gairebé moments per l’oci personal. És el cost de la conciliació : el 65% de les mares té menys d’una hora lliure al dia i el 20% ni això . Però tampoc es queden enrere els qui no exerceixen una professió. I això té les seves repercussions en elles mateixes i en els qui els envolten. I si fem una cosa per canviar aquesta situació? Et contem l’important que és l’autocura de les mares i algunes idees per practicar-lo.

Per què és important l’autocura en les mares

Durant l’embaràs, la dona rep totes les atencions: la cuiden i es cuida a si mateixa. Descansa més, evita situacions d’estrès, no perd cap cita mèdica, porta una alimentació saludable, fa exercici, cuida la seva pell i la seva boca… 

En canvi, quan fa a llum, aquesta atenció no és tan intensa: el protagonisme es trasllada al bebè i, en molts casos, la mare sol se centra en la nova criatura, descurat a la seva parella i oblidar de si mateixa. Deixa de parar esment a les seves pròpies necessitats, que acaba generant en problemes de salut de tota mena i que alerten de què una cosa no va bé: cansament, falta d’energia, estrès, ansietat, sentir aïllat, mal de cap, complicacions digestives, lumbàlgia, insomni, fallades de memòria

I és que cuidar d’un mateix, l’autocura, és fonamental . Està comprovat que seguir una rutina de cura personal redueix l’estrès i l’ansietat, minimitza la frustració, millora la concentració, fa energia i calma i fins disminueix el risc de patir malalties cardiovasculars o infarts.

I més especialment l’autocura és vital en el cas dels cuidadors i dels qui s’encarreguen de la criança i l’educació dels seus fills. Si tu no estàs bé, com cuidaràs bé! Menys paciència, menys creativitat… els petits —i els no tant— ho noten, ho sofreixen i aprenen —malament— d’això. Ens estan mirant!

Totes les mares (i els pares, per descomptat) necessitem ajuda en aquesta tasca que, encara que gratificant, a vegades pot resultar molt estressant. Són temps difícils per la criança , amb una autoexigència altíssima. I reconèixer que ens fa falta suport no és signe de feblesa, ni d’incapacitat.

Aquesta ajuda pot venir d’altres persones, de la nostra parella, del nostre entorn familiar i social (la nostra tribu) i fins dels serveis socials públics o d’ONG. Però no sempre suposa delegar . A vegades només n’hi ha prou amb fer una passejada, romandre en silenci una estona, llegir un llibre, quedar amb els amics per prendre un cafè o visitar a un familiar .

mare autocura lecturaImatge: LinkedIn Sales Navigator

Les mares necessiten temps i espai per elles . És que s’entén per. autocura parental , aquest temps personal que tots els progenitors requerim per recarregar piles, connectar amb nosaltres mateixos i sentir-nos bé, aquestes activitats que duem a terme per proporcionar-nos salut física, mental i emocional.

Que no tens temps ni pels nens? Mira aquestes idees per dedicar més temps als teus fills . Però apunta en l’agenda aquesta hora (o minuts) per tu mateixa . A vegades, deuràs obligar-te a aquest moment diari, perquè trobar aquest buit no sempre és senzill. Això sí, mai deus sentir-te culpable ni egoista (ni mare tòxica ) per fer-ho, perquè de debò tota mare  necessita la cura personal.

Com practicar l’autocura per mares

Abans de veure com aplicar l’autocura en la vida diària, cal fer una sèrie de preguntes i respondre de manera sincera: com estic? com em sento física i emocionalment? què em fa sentir bé? què necessito?

Cal no oblidar que l’autocura inclou seguir hàbits saludables : descans nocturn, exercici apropiat a l’edat, alimentació saludable, sense tabac ni alcohol, revisions mèdiques, ús adequat de les noves tecnologies… Però hi ha més.

A continuació, exposem alguns exemples senzills d’autocura parental , sense oblidar-te de què, si ho veus necessari i vols aprofundir en això, hi ha professionals en criança i psicologia que ofereixen cursos per pares i mares. Per descomptat, aquestes pràctiques, la majoria gratuïtes, serveixen per tots dos progenitors, però especialment per les “supermamás” que tendeixen a no acordar d’elles mateixes.

❤️ Autocura física

Dorm la migdiada, o tira’t un caparró. Fes estiraments a l’aire lliure. Sal a fer una passejada pel parc. Puja les escales quan et vingui de gust. Cuina’t una cosa especial solo per tu. Per què no vas a què et facin un massatge o una pedicura? Tomba’t una estona a prendre el sol amb protecció. Pren-te un bany relaxant en la banyera d’hidromassatge o passa diversos minuts sota la dutxa. Gaudeix a la nit mirant al cel estavellat o els núvols pel dia. Fes ioga o gimnàstica hipopresiva . Apunta’t a classes de ball.

❤️ Autocura intel·lectual

Llegeix poesia. Pinta mandalas . Escolta música relaxant o un audiollibre. Veu al cinema. Fes sudokus. Apunta’t a piano o cant. Aprèn un ofici. Visita un museu, una església o una galeria d’art. Sent aquest programa de ràdio que tant t’agrada.

❤️ Autocura emocional

Evita l’aïllament i no et distanciïs dels teus sers estimats. Així que pren-te un te amb les teves amigues o visita a aquest familiar. Sal amb la teva parella. Escriu en un diari o una carta. Acosta’t a la platja i observa l’horitzó. Planta flors en la terrassa o conrea un bonsai.

❤️ Autocura espiritual

Fes voluntariat. I per què no meditació o mindfulness abans d’anar a treballar? Resa. Aprèn com respirar bé .