Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

La dieta saludable per a mares lactants de bebès en vuit passos

Una alimentació saludable i equilibrada garanteix a la mare que dona el pit que el seu cos no recorri a les seves pròpies reserves per produir la llet destinada al bebè

Les mares lactants han de parar esment a la seva dieta, pels seus bebès i per elles mateixes. La raó no és solament la qualitat de la llet materna que han de produir sinó, també, mantenir-se sanes i fortes per a les exigències de la criança. A continuació s’enumeren alguns consells d’alimentació per a les mares que alleta després del part, referits a l’equilibri de la dieta, la importància d’incloure aliments com a fruita seca i greixos saludables, beure aigua, evitar els contaminants i les substàncies tòxiques i no obsessionar-se amb el pes i les calories.

Imatge: hugabub

Una alimentació saludable durant la lactància

La dieta de les dones que donen el pit ha de contenir greixos saludables i fruita seca, que aporten energia

La llet materna, excepte en casos extrems com la desnutrició o dietes vegetarianes estrictes, conté tots els nutrients essencials que el bebè precisa. Per això, les dones que segueixen una alimentació saludable no necessiten canviar aquest hàbit durant el període en el qual alletin als seus fills. En cas contrari, sí han de plantejar-se millorar la dieta durant la lactància. De totes maneres, convé tenir en compte alguns consells per a l’alimentació de la mare després de donar a llum.

1. Alimentació equilibrada

Igual que per a la resta dels moments de la vida, el més important és que la dieta de la mare lactant sigui variada i equilibrada i respecti els preceptes de la piràmide nutricional.

Si no es compleix amb això, és possible que el cos de la dona hagi de recórrer a les seves pròpies reserves per produir la llet, i que això perjudiqui la seva salut o bé la deixi massa cansada per poder atendre a totes les tasques que la criança d’un nounat exigeix.

2. Menjars de diversos sabors

El bebè percep en la llet, de forma molt lleugera, els gustos dels aliments que la mare ingereix. I no li desagraden (ni tan sols els picantes), sinó que a més els acceptarà amb major facilitat quan incorpori a la seva dieta productes sòlids.

En EROSKI CONSUMER hi ha un detallat menú per a les dones que donen el pit, des de la preparació per a l’embaràs, durant la gestació i per a les primeres 14 setmanes després del part.

3. Fruita seca

Imatge: Juan Andrés López

La fruita seca i fruites dessecades durant la lactància proporcionen una bona varietat de nutrients, que permeten compensar l’esforç físic que suposa donar el pit i la resta de les cures que exigeix el nounat.

Nous, festucs, ametlles, nous i panses de fruites, com a figues i prunes, aporten importants dosis de proteïnes, ferro i àcid fólico. I si coincideixen amb l’època d’hivern, també contribueixen a reduir el risc de refredats i altres malestars d’aquesta estació.

4. Greixos saludables

Els greixos que la mare consumeix són un dels pocs nutrients que es traslladen de manera gairebé directa a la llet materna. A causa d’això, és important evitar els greixos saturats i, en canvi, donar preferència als aliments rics en grasses mico i poliinsaturadas: oli d’oliva, olives, llavors, peixos grassos -com el salmó- i la fruita seca.

D’altra banda, les autoritats sanitàries recomanen evitar peixos amb alts nivells de mercuri, com la tonyina, el tauró o el peix espasa.

5. No obsessionar-se amb el pes

Imatge: Mothering Touch

Durant el període de lactància, una dona necessita, en mitjana, unes 500 quilocalories diàries més que abans. Però la quantitat exacta és personal, ja que depèn de molts factors, com el pes corporal, la quantitat d’activitat que es realitza, el propi metabolisme i la freqüència de les preses del bebè.

Per això, el consell és seguir el propi apetit per saber quant menjar i procurar que la pèrdua de pes posterior sigui gradual. Diferents especialistes -com els de l’Institut Nacional d’Excel·lència en Cura i Salut, de Regne Unit- aconsellen tornar al pes anterior a l’embaràs un any després del part.

6. Evitar els contaminants

Encara que es procuri mantenir-se al marge d’ells, sovint els aliments que es consumeixen inclouen diversos contaminants (sobretot pesticides i insecticides) que s’han emprat en la seva producció. Aquestes substàncies podrien afectar a la llet materna i la salut del nen.

Per reduir el seu impacte, se suggereix augmentar la varietat del que es menja, triar productes d’estació i de procedència propera i rentar bé i pelar sempre que es pugui la fruita i la verdura, a més de llevar la pell i el greix de la carn.

7. Suprimir l’alcohol i el tabac

Les mares lactants han d’evitar el consum d’alcohol i tabac, així com limitar el de cafeïna a no més d’un cafè diari
Existeixen hàbits perjudicials per a la lactància natural, i el consum de begudes alcohòliques i de tabac són els dos principals. Per això, en tant que sigui possible, s’han d’evitar. En tot cas, la dona lactant podria prendre no més d’una copa de vi després de les preses. En el cas dels cigarrets, a més del conegut perjudici que el fum causaria sobre el bebè, la nicotina passa a la llet, la qual cosa pot implicar al petit problemes per agafar el son .

També és convenient evitar, per descomptat, substàncies tòxiques com a cocaïna, heroïna o anfetaminas.

8. Beure aigua

Durant la lactància, el cos requereix una mica més d’hidratació, de manera que és important beure aigua. Un senyal de bona hidratació és una orina neta o d’un color groc clar.

D’altra banda, es recomana limitar el consum de productes amb cafeïna: no més que el cafè del matí.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions