Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar dolços durant l’embaràs

El consum d'aliments dolços en el període de gestació no ha d'implicar una ingesta excessiva de calories

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimecres, 11deGenerde2012
img_tarta3 3

Durant l’embaràs és habitual sentir apetència pels aliments dolços. Quan això ocorre, el més freqüent és consumir xocolata, rebosteria industrial o refrescs. Però hi ha alternatives més saludables, algunes d’elles casolanes, que resulten igual d’apetitoses. Els dolços, en general, aporten moltes calories i escassos nutrients, per la qual cosa convé evitar-los o substituir-los per aliments amb una escassa quantitat de sucre.

Img tarta3 3
Imatge: Rubén García / Consumer Eroski

El consum excessiu de sucres en la dieta comporta un augment de pes en el conjunt de la població. Durant l’embaràs, a més, els sucres simples (ingredients bàsics dels dolços) causen canvis bruscs en els nivells de glucosa i d’insulina en la sang, una situació que pot derivar en una diabetis gestacional. Segons les dades disponibles, entre el 3% i el 6% de les embarassades desenvoluparà aquesta malaltia metabòlica. En qualsevol cas, sigui per l’increment de pes o pel desajustament dels nivells de glucosa i insulina, els dolços en les embarassades estan desaconsellats o, en tot cas, és necessari moderar el seu consum.

Massa sucre per a l’embarassada: conseqüències

Una alimentació equilibrada durant la gestació és crucial per a la bona evolució de l’embaràs; més, si cap, quan la futura mamà és diabètica o desenvolupa aquesta malaltia durant la gestació. Entre totes les mesures dietètiques que s’han de tenir en compte figura la conveniència de moderar el consum de sucre i dolços, sobretot, en la segona meitat de l’embaràs. A més, cal tenir en compte que les fruites, de les quals s’han de prendre 3 racions al dia, aporten hidrats de carboni senzills (sucre), a part de vitamines, minerals i fibra.

Durant l’embaràs, l’excés de sucre no és beneficiós ni per a la mare ni per al bebè. Tenir índexs de glucèmia alts en l’embaràs eleva el risc de complicacions durant el procés i al moment del part: bebès de major grandària, lesions al canal del part i més possibilitats d’enllumenament per cesària. Els bebès tenen major risc de sofrir hipoglucèmia durant els seus primers dies de vida, entre altres problemes.

Alternatives dolces sense excés de calories

Cal triar aliments dolços amb una aportació baixa en sucres simples

La gamma d’aliments dolços és àmplia. No obstant això, es recomana triar productes amb una aportació baixa en sucres simples. Aquests són, en general, menys energètics, encara que per constatar-ho caldrà revisar l’etiquetatge. Les galetes farcides de nata, xocolata o crema es poden substituir per galetes senzilles o pa torrat pintats amb crema de xocolata o formatge fresc i melmelada.

Aquesta última, igual que alguns sucs i iogurts, es pot comprar “sense sucre afegit”. Els iogurts de sabors o amb trossos de fruites també són alternatives interessants, juntament amb les receptes casolanes de batuts, sucs, gelats, flams o bescuits. En el cas de les begudes, a més, una altra opció és explicar a casa amb refrescs light, que supleixen la falta de sucre amb edulcorants sense calories, que imiten el sabor dels originals. No obstant això, és important reduir també les begudes gasoses i els sucs de fruita pel seu alt contingut en sucre.

Dolços casolans

El principal consell en l’elaboració casolana és prescindir del sucre, la mel, la melmelada o altres ingredients similars, encara que si es busca un sabor més dolç, es poden emprar edulcorants sense calories, com la sacarina.

Rebosteria. La brioixeria casolana utilitza menys quantitat de sucres que la industrial. En l’embaràs, i sobretot a partir de la segona meitat del període de gestació, és necessari consumir 250 calories més, en forma de farináceos (cereals i derivats, pa, arròs, pasta, patates i llegums) i làctics. Per aquest motiu, és preferible la rebosteria senzilla, amb farines integrals, làctics descremats i pocs sucres i greixos saturats (nata o crema pastissera). Es poden emprar edulcorants no calòrics com la sacarina o l’aspartamo per elaborar bescuits, pastissos de formatge fresc o pastes fullades.

Refrescs. Els refrescs light són una oportunitat de substituir les begudes ensucrades durant l’embaràs. Es poden prendre, fins i tot, en cas de diabetis gestacional. Una altra opció són els refrescs casolans, de diferents sabors i sense sucre afegit. Per a la seva elaboració, tan sol és necessari combinar la quantitat adequada de gasosa amb suc de llimona, taronja, maduixes, meló, síndria, mànec, cafè o te. La mateixa recepta serveix per preparar pols de gel amb sabor a llimona o maduixa. La preparació s’aboca en motlles amb forma allargada, que es deixen en el congelador durant unes hores.

Fruites i sucs de fruites. Tant les fruites com els sucs calmen l’apetència pel dolç. A l’estiu, les fruites de temporada preferides són el préssec, el meló, la síndria, les cireres o els albercocs. Es poden prendre senceres o en macedònia (maduixes, síndria, meló, kiwi, plàtan). Són refrescants i una bona font de vitamines, minerals i substàncies antioxidants. Les fruites en almívar, en canvi, contenen una major quantitat de sucre i s’han de consumir amb menor freqüència. Els sucs casolans també aporten un sabor dolç a la dieta. La varietat és àmplia: poma i pastanaga, pinya, kiwi i maduixes, poma, pinya i síndria, maduixes amb taronja, taronja, llimona i raïms, pinya i raïms, taronja i préssec o albercocs, síndria, meló i pera, entre uns altres.

Batuts. Els batuts preparats amb làctics aporten les calories extres necessàries en la segona meitat de l’embaràs. Es poden utilitzar iogurts líquids o llet, a més de fruites i cacao en pols.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions