Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar dolços durant l’embaràs

El consum de dolços ultraprocesados per part de les embarassades està desaconsellat o, en tot cas, és necessari moderar la seva ingesta
Per Laura Caorsi 25 de novembre de 2022
Dulces y embarazo
Imagen: Andres Ayrton
Durant l’embaràs és habitual sentir apetència pels aliments dolços. Quan això ocorre, el més freqüent és consumir xocolata, gominoles, chuches, rebosteria industrial o refrescos. Però hi ha alternatives més saludables, algunes d’elles casolanes, que resulten igual d’apetitoses. Els dolços, en general, aporten moltes calories i escassos nutrients, per la qual cosa convé evitar-los o substituir-los per aliments amb una escassa quantitat de sucre.

Els antulls de dolç en l’embaràs

Sentir antulls durant l’embaràs és un fet demostrat. Els experts no es posen d’acord en les causes i s’ha atribuït tant a motius psicològics com físics, o a tots dos.

No obstant això, un estudi recent de l’Institut de Recerques Biomèdiques August Pi i Sunyer de Barcelona, va trobar que en els cervells de ratolins embarassades es produïa un canvi en les connexions entre les neurones en l’àrea que s’encarrega de les recompenses.I aquí podria estar la clau dels antulls: en l’embaràs es produeix una reorganització dels circuits neuronals i s’està més predisposada a rebre recompenses o premis.

Però tenir antulls no significa que calgui satisfer-los sempre. És essencial controlar-los i mantenir una dieta saludable i equilibrada.

És dolent menjar dolç? Afecta al bebè?

➡️ Menys sucre en la segona meitat de l’embaràs

Una alimentació equilibrada durant la gestació és crucial per a la bona evolució de l’embaràs; això inclou no ingerir massa sucres, i que siguin de qualitat.

Entre totes les mesures dietètiques que s’han de tenir en compte figura la conveniència de moderar el consum de sucre i dolços, sobretot, en la segona meitat de l’embaràs. A més, cal tenir en compte que les fruites, de les quals s’han de prendre 3 racions al dia, aporten hidrats de carboni senzills (sucre), a part de vitamines, minerals i fibra.

Durant l’embaràs, l’excés de sucre no és beneficiós ni per a la mare ni per al bebè. Tenir índexs de glucèmia alts en l’embaràs eleva el risc de complicacions durant el procés i en el moment del part:

  • Bebès de major grandària
  • Lesions en el canal del part
  • Més possibilitats d’enllumenament per cesària.
  • Els bebès tenen major risc de sofrir hipoglucèmia durant els seus primers dies de vida, entre altres problemes.

➡️ Diabetis gestacional

Si el consum excessiu de sucres en la dieta comporta un augment de pes en el conjunt de la població, durant l’embaràs, a més, els sucres simples (ingredients bàsics dels dolços) causen canvis bruscos en els nivells de glucosa i d’insulina en la sang. Es tracta d’una situació que pot derivar en una diabetis gestacional.

Segons les dades disponibles, entre el 3% i el 6% de les embarassades desenvoluparà aquesta malaltia metabòlica. En qualsevol cas, sigui per l’increment de pes o pel desajustament dels nivells de glucosa i insulina, els dolços en les embarassades estan desaconsellats o, en tot cas, és necessari moderar el seu consum.

Alternatives dolces sense excés de calories

✅ Comprar productes sense sucre afegit

La gamma d’aliments dolços és àmplia. No obstant això, es recomana triar productes amb una aportació baixa en sucres simples. Aquests són, en general, menys energètics, encara que per a constatar-ho caldrà revisar l’etiquetatge.

Les galetes farcides de nata, xocolata o crema es poden substituir per galetes senzilles o pa torrat pintats amb crema de xocolata o formatge fresc i melmelada.

Aquesta última, igual que alguns sucs i iogurts, es pot comprar “sense sucre afegit”.

Els iogurts de sabors o amb trossos de fruites també són alternatives interessants, juntament amb les receptes casolanes de batuts, sucs, gelats, flams o bescuits.

En el cas de les begudes, a més, una altra opció és comptar a casa amb refrescos light, que supleixen la falta de sucre amb edulcorants sense calories, que imiten el sabor dels originals. No obstant això, és important reduir també les begudes gasoses i els sucs de fruita pel seu alt contingut en sucre.

✅ Dolços casolans

Per a disminuir la ingesta de sucre, també es poden menjar dolços fetes a casa. El principal consell en l’elaboració casolana és prescindir del sucre, la mel, la melmelada o altres ingredients similars, encara que si es busca un sabor més dolç, es poden emprar edulcorants sense calories, com la sacarina.

🔹 Rebosteria

La brioixeria casolana utilitza menys quantitat de sucres que la industrial. En l’embaràs, i sobretot a partir de la segona meitat del període de gestació, és necessari consumir 250 calories més, en forma de farináceos (cereals i derivats, pa, arròs, pasta, patates i llegums) i lactis.

Per aquest motiu, és preferible la rebosteria senzilla, amb farines integrals, lactis desnatats i pocs sucres i greixos saturats (nata o crema pastissera). Es poden emprar edulcorants no calòrics com la sacarina o l’aspartam per a elaborar bescuits, pastissos de formatge fresc o pastes fullades.

🔹 Refrescos

Els refrescos light són una oportunitat de substituir les begudes ensucrades durant l’embaràs. Es poden prendre, fins i tot, en cas de diabetis gestacional. Una altra opció són els refrescos casolans, de diferents sabors i sense sucre afegit.

Per a la seva elaboració, tan sols és necessari combinar la quantitat adequada de gasosa amb suc de llimona, taronja, maduixes, meló, síndria, mango, cafè o te. La mateixa recepta serveix per a preparar pols de gel amb sabor de llimona o maduixa. La preparació s’aboca en motlles amb forma allargada, que es deixen en el congelador durant unes hores.

🔹 Fruites i sucs de fruites

Tant les fruites com els sucs calmen l’apetència pel dolç. A l’estiu, les fruites de temporada preferides són el préssec, el meló, la síndria, les cireres o els albercocs. Es poden prendre senceres o en macedònia (maduixes, síndria, meló, kiwi, plàtan). Són refrescants i una bona font de vitamines, minerals i substàncies antioxidants.

Les fruites en almívar, en canvi, contenen una major quantitat de sucre i s’han de consumir amb menor freqüència. Els sucs casolans també aporten un sabor dolç a la dieta. La varietat és àmplia: poma i pastanaga, kiwi i maduixes, poma, pinya i síndria, maduixes amb taronja, taronja, llimona i raïm, pinya i raïm, taronja i préssec o albercocs, síndria, meló i pera, entre altres.

🔹 Batuts

Els batuts preparats amb lactis aporten les calories extres necessàries en la segona meitat de l’embaràs. Es poden utilitzar iogurts líquids o llet, a més de fruites i cacau en pols.

  • I si vols saber més, no dubtis a consultar la nostra Guia del bebè Eroski Consumer, on pots trobar totes les claus per a gaudir de l’embaràs i de cada etapa del teu bebè.