Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Menjar sa: pares i fills junts

Els adults poden arrossegar mals hàbits alimentaris que han de corregir per poder ensenyar als nens les claus d'una alimentació saludable

Img restaurante Imatge: Tetra Pak

L’educació alimentària és un hàbit que han d’aprendre adults i nens junts a casa. Per a això, com es recull en aquest article, els pares han de conèixer la regla del deu per introduir nous aliments, així com tenir persistència amb els aliments més complicats per al petit. També han de tenir en compte que en qualsevol cas, ni els premis ni els xantatges amb el menjar funcionen: no s’ha de castigar amb el menjar.

Img restaurante comida art
Imatge: Tetra Pak

Incloure aliments nous en la dieta dels nens és essencial, però difícil. Abans de tirar la tovallola, els experts recomanen fer fins a deu intents amb cada aliment. Però sobretot, és clau no deixar-se guiar pels gustos propis, ja que es corre el risc de contagiar mals hàbits al nen.

La resistència dels més petits a provar sabors i textures noves és normal. No es vol abandonar el conegut i no sempre la primera vegada que es prova un nou aliment agrada. A més, el primer any de vida, quan es comença a ampliar el menú, també és el moment en el qual l’apetit es redueix, ja que els requeriments nutritius són menors. Són mesos delicats però molt importants, l’èxit dels quals dependrà en gran mesura dels progenitors. Als tres anys, s’haurà d’haver exposat al nen a la gran majoria d’aliments.

Ensenyar i aprendre a menjar, els pares i els fills

Ensenyar a menjar és una gran lliçó que s’ofereix als fills. També una manera de prevenir l’obesitat infantil, ja que els aliments rebutjats són, sovint, els més sans. El nen que menja de tot s’alia amb pautes saludables i pot gaudir d’un ampli ventall de possibilitats. L’oportunitat d’educar bons hàbits alimentaris a un nen ho és, també, per a tota la família. El moment d’ensenyar pot ser aprofitat pels adults per reaprender a menjar.

El moment d’ensenyar a menjar saludable pot aprofitar-se per reaprender
Haver de plantejar-se l’alimentació infantil és una ocasió per reflexionar sobre el menú dels adults. Cal estar disposat a qüestionar-se gustos i manies. Conforme es creix, s’adopten hàbits i es reafirmen capritxos. Quan s’és pare, a més, aquestes pautes són exemplificants, per la qual cosa s’ha d’estar atent.

Desdejunar malament, o no fer-ho, és la pitjor lliçó que pot rebre un fill. Per contra, si es comparteix una peça de fruita, es nomena als petits encarregats de fer les torrades i s’afegeix la llet, la mel o cacao al primer menjar del dia, es compleix la teoria dels gots comunicants: el que és bé para mi, ho és per a tu. El mateix ocorre amb el sopar: si el nen veu que els seus pares se sentin en la taula i opten per racions lleugeres, que incloguin les verdures, els cereals, la fruita i, si fes mancada, una porció de proteïna, així actuarà ell mateix.

La regla del deu per introduir nous aliments

La primera vegada que un nen prova unes natilles és difícil que les rebutgi. El sabor dolç és el més primari i des de petit s’ha familiaritzat amb ell: la llet, també la materna, és rica en lactosa, és a dir, en sucre. No obstant això, la primera vegada que ingereix verdures és fàcil que mostri resistència: el sabor és estrany i aliè, a pesar que la lactància materna facilita que el nen hagi provat de manera subtil sabors que la mare ingereix. Conforme s’acostuma el paladar, s’admet el nou i, fins i tot, es recorden sabors lactants. Per això, alguns estudis apunten al fet que l’alimentació de la mare lactant condicionarà els gustos futurs del nen.

S’ha d’intentar fins a deu vegades que el nen admeti un aliment rebutjat

Hi ha una regla senzilla de recordar. Convé intentar fins a deu vegades que un aliment rebutjat s’admeti. De diferents maneres, en diferents moments, mai mitjançant l’obligació, però sí amb insistència i, per descomptat, mai com a substitució d’un plat per un altre que agrada més.

L’acceptació s’ha d’aconseguir amb tots els aliments. Mai cal descartar ni renunciar a cap perquè llavors es qüestionarà la norma que tots són vàlids. Si al nen li costa admetre els espàrrecs, igual que les verdures crues, com el tomàquet o els enciams, es pot endarrerir el moment d’incloure-les, però no oblidar-les. Als tres anys, el nen haurà d’haver provat de tot.

Persistència amb els aliments més complicats

Hi ha fórmules que reforcen l’objectiu d’ensenyar a menjar. Si s’és conscient que els llegums han d’estar presents en la dieta infantil, es pot recórrer a diferents combinacions, però mai renunciar a elles. Els cigrons poden acompanyar a la sopa, les llenties estar barrejades amb arròs, les mongetes vermelles decorades amb pernil i les blanques amb verdures.

Amb les fruites, a més de triar les millors, les més saboroses i de temporada, cal insistir que són saboroses i concebre-les com un aperitiu llaminer. Tampoc convé azucarar el iogurt perquè sàpiga més ric, ja que així solament s’aconsegueix enganyar durant per una estona.

No s'ha de castigar amb el menjar

És possible aconseguir que un nen mengi de tot. Fins i tot és possible reeducar a un mal menjador i convertir-li en bo. Però no és fàcil. És necessari esforçar-se. Requereix temps i tolerància. En ocasions és més eficient no prohibir aliments insans i fer buit als sans.

Si el nen rebutja alguns de manera sistemàtica, de gens serveixen els crits, els empipaments o els càstigs. Cal tenir coherència i els pares han de menjar el mateix que el petit. Si no s’aconsegueix, es retira el plat una vegada finalitzat el temps acordat i se li presenta en el proper menjar.

No té sentit fer xantatge o castigar al nen per aconseguir que coma. Els nens que mengen menys en un menjar, sovint, ho compensen, en menjar més en la següent. Així es convencen que alimentar-se com s’ha d’és una obligació, agradi o no agradi.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions