Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Obesitat en l’embaràs: riscos i cures

L'excés de pes en l'embarassada és un factor de risc per a la mare, el fetus i el nounat

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dimarts, 21deFebrerde2012
img_embarazada obesa 3 listp

A Espanya, l’obesitat és una patologia cada vegada més prevalente en tots els grups d’edat i les dones embarassades no estan exemptes de patir-la. Segons el grau de sobrepès que tingui la dona en començar la gestació, el professional sanitari establirà quants quilos són recomanables guanyar, ja que l’increment ha de ser menor que el d’una dona amb pes normal. L’excés de pes, previ a l’embaràs o adquirit durant el mateix, és sempre un factor de risc que pot presentar complicacions en la gestació, en el part i posparto.

Img embarazada obesa 3
Imatge: fonticulus

A una dona que té un pes normal a l’inici de l’embaràs, se li recomana augmentar de 7 a 11 quilos durant tota la gestació. Són els necessaris per contribuir al guany ponderal del fetus i als teixits de suport de la mare. Els augments menors es relacionen amb el risc de retard del creixement intrauterino. No obstant això, davant l’embaràs d’una dona obesa, les recomanacions són diferents.

Si bé la gestació no és una època per sotmetre’s a un règim de pèrdua de pes, no cal allunyar-se de les metes nutricionals que aconsellen els especialistes: ressaltar la importància de seleccionar aliments de gran qualitat nutricional i evitar els que són rics en calories i que resulten innecessaris. En cas que la gestant sofreixi un augment molt brusc de pes, sobretot en els primers cinc mesos de gestació, la revisió ginecológica descartarà una possible diabetis gestacional.

La disminució d’ingesta calòrica provoca una aportació insuficient de nutrients essencials i pot causar trastorns en el desenvolupament del fetus

Així mateix, després de 20 setmanes d’embaràs, també cal estar atenta a un augment sobtat de pes, ja que si s’acompanya d’inflor en peus, mans i rostre, pot ser símptoma de preeclampsia. Aquesta situació es caracteritza, a més dels signes citats, per hipertensió arterial, increment de proteïnes en l’orina i mal de cap. Afecta a un 10% de les gestants i, fins ara, el tractament es basa en el repòs total per als casos més lleus i en la inducció del part, en els més greus.

Riscos de l’obesitat en l’embaràs

Les dones obeses que busquen quedar-se embarassades haurien de conèixer els riscos que la seva situació implica per al futur de la seva gestació. Entre ells figuren:

  • En la primera gestació (primíparas), una major possibilitat de parts molt prematurs (previs a les 32 setmanes) i morts fetals primerenques o tardanes.
  • En les dones multíparas, és més elevat el risc de mort fetal tardana, a les 28 setmanes o posterior.
  • Augmenta la freqüència de preeclampsia, relacionada de manera directa amb l’increment de l’índex de massa corporal (IMC).
  • Major risc de donar a llum un lactant amb un defecte del tub neural (com l’espina bífida), més enllà de la ingesta d’àcid fólico. Pel que sembla, el consum adequat de folato no sembla conferir protecció a aquestes dones, en comparació a les embarassades de pes normal.
  • Són més nombroses i freqüents les complicacions obstétricas, com un part perllongat, la qual cosa augmenta el risc de cesària (i la prolongació del temps de recuperació) i el de tenir un nen prematur.
  • Major risc de patir diabetis gestacional, quan es detecten alts nivells de glucosa per primera vegada durant l’embaràs en dones no diabètiques. Les conseqüències d’un mal control d’aquesta malaltia metabòlica són moltes.
    • Per a la gestant: 1 de cada 4 afectades desenvolupa diabetis mellitus tipus 2 al cap de 5 o 10 anys.
    • Per al futur bebè: sofrir hipoglicemia neonatal i lesions durant el part; major risc de mort; retard en el desenvolupament pulmonar; major risc de diabetis mellitus tipus 2 en l’adolescència i en l’adultesa, entre unes altres.

El risc de les dietes d’adelgazamiento durant l’embaràs

La gestació no és un moment idoni per començar a fer un règim d’adelgazamiento. Fins al moment, no hi ha evidències científiques que permetin assegurar que les dietes hipocalóricas administrades durant l’embaràs resultin beneficioses per a la futura mare o el bebè. Al contrari, està demostrat que la disminució d’ingesta calòrica provoca una aportació insuficient de nutrients essencials i pot causar trastorns en el desenvolupament del fetus.

Un dèficit de nutrients provoca l’ocupació de proteïnes i grasses com a font d’energia, amb la producció de cossos cetónicos que alteren el desenvolupament neurològic fetal. Per tant, és recomanable que les embarassades obeses no se sotmetin a una restricció de calories, sinó que han de seguir el mateix criteri nutricional que una embarassada no obesa.

Pla d'alimentació de l'embarassada

Se sap amb certesa que el descens sostingut de pes previ a la gestació prevé moltes de les complicacions associades a l’obesitat. Per tant, és important, per aconseguir el terme de la gestació sense problemes, un adequat maneig dietètic i amb controls prenatals específics. Per a això, els aliments bàsics que no han de faltar en la dieta de la dona embarassada són els següents:

  • Làctics. Millor descremats, tan rics en quantitat de calci i proteïnes com els seus homòlegs enters, però amb la meitat de greix i de calories.
  • Cereals i derivats. Pa, arròs, pasta, en quantitat i freqüència moderada, d’acord a les indicacions de la pauta dietètica establerta per l’especialista. El pa, les galetes i els cereals de desdejuni, sempre convé que siguin integrals per augmentar el valor de sacietat i contribuir a l’aportació de fibra.
  • Llegums. Combinades amb ingredients vegetals, en la quantitat i freqüència establerta en la pauta dietètica.
  • Fruites. Sobretot, que siguin fresques i de temporada, amb pell i molt bé rentades.
  • Verdures i hortalisses. S’ha de menjar, almenys, una amanida al dia. Incloure verdures com a ingredient de primers i segons plats, cuinades amb poc greix.
  • Carnes, peixos i ous. Triar els talls magres de les carns i eliminar el greix visible. Elaborar-los amb tècniques culinàries que requereixin poc greix, al forn, a la planxa, a la graella, al vapor o estofats amb poca quantitat d’oli.
  • Greixos i olis (d’oliva i llavors). Cal utilitzar amb prudència l’oli, ja sigui d’oliva o de llavors, i s’aconsella limitar al màxim la resta d’aliments grassos, com a mantega o margarina, maionesa, nata, llard, seu, embotits, fruita seca grassa, olives o alvocats, entre uns altres.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions