Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Bebès

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pateix baby lag? La falta de somni en pares recents

Els especialistes vinculen els efectes de la falta d'un somni adequat, a causa de les cures que exigeix el bebè, amb el típic jet lag dels viatges llargs amb avió

Es denomina baby lag a aquest efecte que la falta de somni ocasionada per la necessitat d’atendre al bebè produeix en els pares i mares recents. El terme és una adaptació de jet lag, el desequilibri entre el rellotge intern i els fusos horaris causat pels llargs viatges amb avió. Les seves conseqüències per als nous pares són, entre unes altres, cansament extrem, falta d’atenció i de memòria i major irritabilitat, la qual cosa pot implicar conseqüències més greus. A continuació es descriu el problema i s’ofereixen consells i tècniques per lluitar contra ell.

Imatge: Rolands Lakis

Baby lag, el problema del somni dels pares recents

Els pares recents solen sofrir baby lag, una falta perllongada de somni que provoca irritabilitat

Cansament extrem, sensació de no poder tenir els ulls oberts, dificultat per mantenir l'atenció i irritabilitat. Aquests són alguns problemes derivats de dormir malament. Una causa de trastorns en el somni és l'anomenat jet lag, el desequilibri que es produeix entre el rellotge intern d'una persona i el canvi brusc de fusos horaris originat pels viatges llargs amb avió.

Com tenir un bebè sovint ocasiona efectes similars, fa poc s'ha encunyat un nou terme: el baby lag. Aquest no es deu a canvis de zona horària, sinó a les dificultats per aconseguir un somni adequat (en quantitat i qualitat) que sofreixen les persones que han estat en dates recents pares i mares.

La privació de somni i les seves conseqüències

Un estudi va realitzar una enquesta entre un miler de mares de nens i nenes d'entre zero i quatre anys. Segons els seus resultats, un 77% d'elles va afirmar haver sofert privació de somni en els primers mesos de la seva maternitat. Gairebé la meitat (el 44%) va dormir solament la meitat de les vuit hores recomanades i gairebé un terç (el 31%) es va despertar tres vegades o més durant la nit. El 42% es va manifestar "més cansat del que s'havia sentit mai abans", i el 17% va admetre actuar "en pilot automàtic".

Gairebé la meitat de pares recents afirmen que mai s'han sentit tan cansats com després de l'arribada del bebè

Es parla de privació de somni quan una persona no dorm més de sis hores i mitjana per nit durant un període de temps perllongat, almenys diverses setmanes consecutives. "Quan els pares es desperten diverses vegades a la nit -afirma el científic Dev Banerjee- rares vegades entren en l'etapa final de somni profund, la qual cosa nega als seus cossos la possibilitat de recarregar-se i preparar-se per l'endemà".

L'expert afegeix que, si això succeeix nit després de nit, pot repercutir en temps de reacció més lents, falta de concentració i afectar a la memòria i la capacitat de resolució de problemes. Sovint, el baby lag es fa evident en accions que resulten gracioses (com posar llet en la rentadora, tendir roba que ja està seca, confondre un armari amb el frigorífic o quedar-se dormit durant un bany), però que poden tenir conseqüències perilloses.

Consells per lluitar contra el baby lag

Existeixen diversos trucs i tècniques per procurar-se un millor somni durant aquesta etapa i evitar el baby lag que porta a moltes persones a caminar com a autèntics zombis. A continuació s'enumeren les més importants.

  • Donar al bebè el millor somni possible. Quant millor dormi el nen, millor ho podran fer també els seus pares. Hi ha diferents tècniques per aconseguir-ho. Ajuda molt a creació de rutines, que en general inclouen un bany, un massatge, la lectura d'un conte, etc., tot en un clima de relaxació i serenitat. Això, de totes maneres, és possible a partir de, com molt ràpid, els tres mesos de vida. Abans, el bebè encara no s'adapta als horaris. En aquesta fase, la principal recomanació és tenir paciència.
  • Aprofitar cada moment. Si bé és la nit quan el rellotge intern del cos marca la necessitat de dormir, és millor fer-ho en altres hores que no fer-ho. Per això, convé dormir quan el petit també dorm. És possible que no s'arribi a un estat de somni profund, però proporcionarà una mica de descans i reduirà el baby lag.
  • Dormir per torns. Aquesta és una altra manera d'aprofitar els moments. Un dels membres de la parella pot dormir, mentre l'altre s'encarrega del bebè.
  • Mantenir la calma. És una missió difícil, però no impossible. Durant el primer trimestre, saber que a partir del quart mes els nens normalitzen una mica els seus ritmes de somni brinda una mica de tranquil·litat. D'altra banda, estar relaxats afavoreix agafar el son més ràpid, la qual cosa permet treure el màxim partit al temps disponible. També convé evitar les begudes amb cafeïna i el menjar massa abundant, factors que perjudiquen el bon dormir i poden ser aliats del baby lag.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte