Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què els teus fills haurien d’anar caminant al col·le

Caminar a l'escola o institut ajuda a prevenir l'obesitat, augmenta l'autoestima i el rendiment acadèmic i redueix la contaminació atmosfèrica a les ciutats, entre altres beneficis

  • Autor: Per
  • Data de publicació: Dijous, 19 de Setembre de 2019
Imatge: Free-Photos

Els nostres nens i adolescents amb prou feines es mouen. La majoria (gairebé el 64 %) no realitza al dia 60 minuts d’activitat física moderada o vigorosa, com recomana l’Organització Mundial de la Salut (OMS). No obstant això, gairebé el 80 % pansa més de dues hores al dia davant de l’ordinador, mòbil, televisió o altres dispositius digitals. Ho adverteix el ‘Estudi PASSOS’ de la Gasol Foundation, que ha avaluat el nivell d’activitat física i de sedentarisme en aquest grup de població a Espanya. Com augmentar el primer i reduir el segon en els nostres fills? Anar caminant al col·legi és un petit gest per aconseguir-ho. I no solament per prevenir l’obesitat infantil. Aquesta activitat assequible per a la teva butxaca també té altres beneficis que repercuteixen en la salut dels més joves i, de pas, en el medi ambient. Te’ls expliquem tots.

L'OMS defineix l'activitat física com “qualsevol moviment corporal produït pels músculs esquelètics, amb el consegüent consum d'energia”. Entre aquestes activitats s'inclouen les realitzades en treballar, jugar i viatjar, les tasques domèstiques i les activitats recreatives. Caminar, la que aprenem amb tan sol un any d'edat, és la més senzilla de totes i la que ens reporta múltiples beneficis, també des de petits.

Així que per què no practicar-la cada dia? Una forma molt simple de fomentar-la és habituant als nostres fills a anar caminant al seu centre escolar, encara que ens obligui a tots a aixecar-nos una mica abans del llit. “Caminar un quilòmetre d'anada i un altre de tornada al dia —distancia mitjana entre el col·legi i la llar— suposa realitzar fins a 2/3 parts de l'exercici diari recomanat en els menors”, assegura María José Mellado, presidenta de l'Associació Espanyola de Pediatria (AEP).

Però aquest transport actiu (també ho és anar amb bicicleta, patins, patinet o monopatín) no solament incrementa el nivell d'activitat física en un 23 % en els nens i en un 36 % en els adolescents, com apunten els comitès de Salut Mediambiental i de Promoció de la Salut de l'AEP en el document ‘Caminant al col·le: un model per innovar en salut dels nens i medi ambient’. Hi ha moltes més avantatges amb evidència científica, com recullen els experts en pediatria en aquesta revisió amb la intenció de posar-les a la disposició de pediatres d'Atenció Primària i col·legis per crear una xarxa col·laborativa de treball multidisciplinari en salut mediambiental escolar i contribuir així a la creació d'ambients més saludables en aquest entorn.

Prevé i disminueix l'obesitat infantil

Al nostre país, segons l'AEP, un 40 % dels petits té obesitat o sobrepreso; un de cada tres nens (32,1 %) entre 7 i 13 anys, segons un estudi publicat a l'agost en JAMA Pediatrics i liderat pel Centre d'Estudis Sociosanitaris de la Universitat de Castella-la Manxa. Encara que la taxa de prevalença s'estabilitza, com en resta d'Europa, no cal baixar la guàrdia. I amb aquesta activitat física es pot aconseguir.


Imatge: ExplorerBob

I és que anar al col·le caminant suposa un augment de la despesa calòrica, per la qual cosa ajuda a disminuir l'excés de pes i a mantenir un menor índex de massa corporal. A més, prevé l'obesitat abdominal independent d'altres factors demogràfics, dietes grasses, percentatge de greix corporal o minuts dedicats a l'activitat física. “Aquests resultats poden ser especialment prometedors per als joves amb obesitat, ja que caminar al col·legi pot ser una estratègia fàcil d'implementar en l'activitat diària i efectiva per controlar i reduir l'obesitat”, reconeix el doctor Juan Antonio Ortega García, coordinador del Comitè de Salut Mediambiental (CSM) de l'AEP.

Però quant fer? Com a mínim per obtenir beneficis en salut, sempre s'ha recomanat realitzar activitat física 20 minutos entre 3 i 4 vegades a la setmana, però els pediatres afirmen que s'han observat resultats positius amb menys de 15 minuts de caminada al col·legi, la qual cosa vol dir que fins i tot els trajectes curts poden exercir un paper important en la salut.

És bo per al cor del teu fill

“Els nens que caminen o van amb bicicleta a l'escola tenen nivells diaris més alts d'activitat física i millor condició cardiovascular que els nens que no viatgen activament a l'escola”, destaca la publicació de l'AEP. De fet, dedicar 20 minutos al dia durant un curs sencer a anar caminant al col·legi incrementa fins a un 13 % l'aptitud cardiocirculatoria.

Però això no és tot. El doctor Julio Álvarez Pitti, vocal d'activitat física del Comitè de Promoció de la Salut (CPS) de l'AEP, ressalta que “ajuda a disminuir els valors de pressió arterial, millora la capacitat de regulació dels nivells de sucre de la sang millorant la sensibilitat a la insulina, disminueix els valors de triglicèrids, incrementa els valors de colesterol (HDL) i contribueix a millorar la condició física cardiorrespiratòria”.

Els seus músculs, i la seva columna, ho agrairan

Desplaçar-se fins al centre escolar caminant suposa també una millora en la condició física muscular, ja que tonifica els músculs i permet incrementar la massa muscular, sobretot del tren inferior i esquena. “Aquest increment de la massa muscular és fonamental per a un bon to corporal i control postural. A més, es milloren altres components de la condició física com són l'equilibri i la coordinació”, matisa Álvarez Pitti. En concret, en ‘Caminant al col·le’ s'apunta que caminar durant 20 minutos al dia augmenta un 11 % la resistència de la columna vertebral, un 8 % la flexibilitat i un 69 % l'equilibri.


Imatge: samanitvijit

Millora el seu estat emocional i el rendiment acadèmic

L'activitat física també influeix en la plasticitat i flexibilitat cerebral. L'exercici a llarg termini afavoreix el reg sanguini cerebral, la creació de noves connexions neuronals, la transmissió neuronal en l'hipocamp i l'expressió de gens relacionats amb factors de creixement nerviós, s'apunta en el document. Això es tradueix en:

  • Increment de l'autoestima i disminució d'ansietat i depressió en adolescents.
  • Millora de la qualitat de vida familiar i social. Protegeix contra les situacions estresantes a les quals s'enfronten cada dia els escolars: relacions amb els companys, establiment de nous amics, burles o realització del treball de classe o deures. “Afavoreix els moments de trobada entre pares i fills”, comenta Álvarez Pitti.
  • Efectes positius en el rendiment cognitiu i els resultats acadèmics. “Els resultats dels estudis —com el CIVADA— suggereixen que l'activitat física que té lloc immediatament abans del col·legi predisposa a l'aprenentatge efectiu, observant millors habilitats verbals, numèriques i de raonament en els quals duen a terme un transport actiu al centre educatiu”, assegura el doctor Álvarez Pitti. A més, aquesta pràctica pot millorar les habilitats i el raonament espacial dels nens.
  • Millora el comportament i el nivell de participació. L'activitat física té efectes positius en el nivell de concentració i redueix els comportaments hiperactivos o autoestimulatorios.

Incrementa la motivació i el sentit de pertinença al grup

I si anar caminant al col·legi es fa acompanyat, millor, doncs augmenta la motivació. Fins a una recent revisió sistemàtica sosté que quan aquesta pràctica es realitza de forma organitzada i s'implementen amb autobusos escolars o estratègies educatives a l'aula, els resultats poden ser més efectius. Per això s'insisteix que la promoció d'activitat física des de l'entorn escolar és una eina important per augmentar la motivació per la sensació de “alliberament d'energia o tensió” i la pertinença al grup.

A més, ressalten començar a caminar de forma autònoma a edats primerenques disminueix el comportament sedentari en els més petits.

Redueix la contaminació atmosfèrica

En deixar el cotxe a casa i optar per anar caminat al col·le amb el teu fill disminueix la contaminació atmosfèrica tan nociva per als nens, doncs respiren més vegades per minut i inhalen majors volums d'aire per kg de pes que els adults, per la immaduresa anatòmica i funcional del sistema respiratori en creixement i per la seva menor alçada. La pol·lució “s'associa significativament amb una disminució del rendiment acadèmic, memòria de treball, atenció i deterioració de la funció pulmonar en els nens”, afirma el doctor Ortega.

Com fomentar que el teu fill vagi caminant al col·le

Amb sol 7 anys poden anar solos al col·legi. Sols? A aquestes edats les habilitats d’orientació espacial ja estan complementi desenvolupades, diuen els pediatres. Però tot dependrà de la maduresa personal i, sobretot, de la distància de casa a l’escola (0,88 km per a nens de primària i 1,32 km per a estudiants de secundària) i de com de segur sigui elcamí . Què seria necessari? Voreres antilliscants, àmplies i accessibles, tanques en les vies properes al centre escolar, carrers per als vianants i calçades a 30 km/h, guàrdies municipals de creus, incrementar el nombre d’aparcabicis o el desenvolupament de programes o materials promocionals com el Pedibús de Torrelodones, l’Oinbus de Sant Sebastià o altres iniciatives semblants que recull la DGT en Camí Escolar Segur.Però es pot fer més. Des del comitè de Salut Mediambiental de l’AEP, juntament amb altres grups del nostre país, es promou una proposició no de llei per a la conversió dels entorns escolars en àrees de protecció de la salut de la infància.

Etiquetas:

caminar col·legi

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Informació de copyright i avís legal

Visita el nostre canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte