Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Per què l’activitat física és tan important per als nens

La pràctica d'activitat física moderada o intensa durant almenys una hora al dia afavoreix un desenvolupament saludable tant físic com a psicològic en els menors

img_actividad fisica ninos hd

L’oci sedentari és el principal responsable que molts nens no realitzin l’activitat física recomanada pels especialistes, que és d’almenys una hora aldia . La importància que els petits facin aquest exercici, en forma de jocs i esports, es deu a múltiples motius, com s’explica en aquest article: des del necessari estímul per al seu desenvolupament físic i la prevenció de malalties, fins als beneficis per a la seva autoestima, la seva consciència social, capacitat de concentració i rendiment escolar.

L’activitat física i el canvi d’hàbits

Img actividad fisica ninos arti
Imatge: .xoc

Img ninos
Imatge: First Baptist Nashville

L’activitat física és de summa importància per als nens i els adolescents. Així ho assenyalen els especialistes dels organismes de salut més importants, els qui a més alerten sobre la reducció del temps que es dedica a aquesta pràctica. “Potser l’hàbit que més ha canviat en els últims anys és la falta d’exercici físic”, apunta un document del Grup de Treball sobre Activitat Física de l’Associació Espanyola de Pediatria (AEP). El text afegeix que aquest exercici “ha estat reemplaçat per un excés d’oci sedentari, vinculat a les noves tecnologies i a condicionants socioculturals“.

No obstant això, podria semblar que per als petits sans no és necessari realitzar aquest tipus d’activitat. Es podria pensar: a la seva edat, per què pot ser tan important que facin, com aconsellen els especialistes, almenys una hora al dia d’exercicis físics d’una intensitat entre moderada i alta? Per respondre a aquesta pregunta, n’hi ha prou amb enumerar els beneficis d’aquesta activitat.

Beneficis de l’activitat física en els nens

Els beneficis i efectes positius de l’activitat física en nens, i també en adolescents, són els següents:

  • Segons l’Organització Mundial de la Salut (OMS), la realització d’activitat física adequada ajuda a nens i joves a desenvolupar un aparell locomotor (ossos/ossos, músculs, articulacions) i un sistema cardiovascular (cor i pulmons) sans.
  • Els ajuda també a aprendre a controlar el sistema neuromuscular, és a dir, el mecanisme de coordinació i control dels moviments.
  • L’exercici físic contribueix a crear afició per l’esport i hàbits de vida saludable i al fet que ja des de petits mantinguin un pes corporal saludable. D’acord amb dades del Ministeri de Sanitat, quatre de cada cinc adults obesos han estat menors obesos.
  • El mateix Ministeri de Sanitat va engegar, en 2005, l’Estratègia NAOS (Nutrició, Activitat Física i Prevenció de l’Obesitat). Les pautes d’aquest programa assenyalen també que l’activitat física “ajuda als nens a respectar el seu propi cos i el dels altres“, així com “a enfortir en els petits l’autoestima i el respecte per si mateixos”.
  • Els jocs i esports, a més, desenvolupen en els menors la” consciència social“, ja que són situacions de competició que els preparen per enfrontar-se a victòries i derrotes, així com per a la col·laboració i l’esperit de companyerisme.
  • Altres beneficis per als nens i adolescents, que també van més enllà de la pura qüestió física, van ser destacats en el Cim Mundial sobre l’Educació Física, realitzada a Berlín en 1999: increment de l’autoestima i reducció de la tendència als comportaments perillosos, millora del rendiment escolar, estímul per al desenvolupament del pensament abstracte (a través de nocions com a velocitat, profunditat, força, etc.) i la capacitat de concentració.
  • La pràctica regular d’exercici físic en petits i adolescents “prevé l’aparició d’obesitat, malalties cardiovasculars, alteracions psicològiques, desmineralització òssia i alguns càncers”, detalla Gerardo Rodríguez, coordinador del Comitè d’Activitat Física de l’AEP. “Per alguna d’aquestes malalties -afegeix l’expert- és el factor de protecció modificable més important, ajudant notablement en el seu tractament una vegada que han aparegut”.

El sedentarisme, el gran enemic

El gran enemic de l’activitat física és, per descomptat, el sedentarisme. “L’entorn ambiental i social ens convida al sedentarisme i ens allunya de les activitats aeròbiques en espais oberts -explica l’AEP-. Existeixen poques àrees de joc a les ciutats i falta de facilitats als centres escolars per a la pràctica d’activitat física”.

Segons dades de l’última Enquesta Nacional de Salut, elaborada en conjunt pel Ministeri de Sanitat i l’Institut Nacional d’Estadística, el 12% dels nens espanyols d’entre 5 i 14 anys no realitza cap activitat física, amb la particularitat que aquest percentatge és molt major entre les nenes (16%, contra el 8% dels homes). Entre els 15 i 24 anys, els joves l’activitat dels quals és molt escassa o nul·la aconsegueix una xifra molt alta: el 45%.

Per combatre aquest sedentarisme i les seves conseqüències negatives, l’AEP va editar un ‘Decàleg per a pares sobre l’activitat física dels seus fills‘. Entre els consells inclosos allí, es destaquen la importància que els adults donin exemple i planifiquin activitats en família, que assegurin una alimentació equilibrada i una correcta hidratació, i que situïn l’exercici físic com una tasca prioritària en la rutina dels menors, i no com una mera pràctica “per a les estones lliures”.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions