Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Poden anar els adolescents al gimnàs?

No és perjudicial que un adolescent vagi al gimnàs sempre que practiqui exercicis adequats a la seva edat i pes, i sota supervisió d'un adult
Per Blanca Álvarez Barco 11 de març de 2022
Adolescentes en el gimnasio
En l’adolescència és fonamental fer exercici físic , però en Espanya fins un 76% dels nois i noies d’aquesta edat són sedentaris, segons dades de l’Organització Mundial de la Salut (OMS). Hi ha nombroses maneres de baixar aquestes xifres i iniciar als nois en l’esport: bàsquet, futbol, atletisme… Totes aquestes disciplines conten amb l’aquiescència de pares i mestres. Tanmateix, si es parla d’anar al gimnàs, les bondats no els semblen tan clares. Per què? Malgrat la injustificada mala fama d’acudir a aquestes instal·lacions a partir dels 14 o 15 anys, els experts assenyalen que és beneficiós, sempre que es faci bé .

Els beneficis del gimnàs pels adolescents

Tens fills de 14 o 15 anys que volen apuntar al gimnàs? No és problema. Per començar, és normal que a aquesta edat comencin a tractar de trobar millor físicament . A més, l’exercici és beneficiós per tots, i més en una societat tendent al sedentarisme.

I no et preocupis. Els experts assenyalen que en l’adolescència no és perjudicial anar al gimnàs. De fet, “és fonamental fer exercici físic”, diu la doctora Susana García Greciano, especialista en Medicina de l’Educació Física i l’Esport i especialista en medicina hiperbàrica en el Institut Madrileny de Traumatologia. Això sí, matisa que és beneficiós “sempre que es faci bé”. 

Per exemple, es pot fer el pla que proposa l’experta:

  • Un exercici aeròbic dos o tres dies a la setmana .
  • Dos dies d’exercicis d’enfortiment muscular.  

Ull! La doctora adverteix de què ” les càrregues de treball deuen ser adequades al pes i edat “, per que és recomanable que al principi les rutines siguin guiades per un entrenador.

Adolescents i gimnàs
Imatge: valkovav

➡️ Principals beneficis físics i emocionals

I quins beneficis aporta? Són nombrosos, tant a nivell físic com emocional. Entre ells, destaquen els següents:

  • Desenvolupa l’aparell locomotor , ossos, articulacions i musculatura.
  • Afavoreix el sistema cardiovascular , que implica als pulmons i el cor.
  • Ajuda a controlar el sistema neuromuscular . És molt beneficiós per millorar la coordinació i el control dels moviments
  • Permet mantenir un pes corporal saludable. Moure amb intensitat moderada ajuda a cremar calories, a partir de 20-30 minuts.
  • Ajuda al control de l’ansietat i la depressió . Fer esport allibera endorfinas, que et fan sentir bé.
  • Ensenya hàbits i valors saludables. Anar al gimnàs els pot servir per establir hàbits saludables per tota la seva vida. A més d’ensenyar a resistir i sobreposar a moments de cansament, mostra que l’esforç té recompensa.

Quins problemes poden aparèixer?

Mai és bo fer exercici sense control; ni en l’adolescència, ni després. Tanmateix, passar hores en el gimnàs sense certa supervisió en aquesta fase de creixement puberal pot conduir a. lesions per sobreesforç , assenyala la doctora.

Algunes d’aquestes lesions són les següents:

  • Entensitis:  inflamació de la zona on un tendó, lligament, càpsula articular o fàscia muscular s’uneix a l’os.
  • Epifisiolisis: fractura que afecta al cartílag de creixement.
  • Lesions musculars de diversa índole com contractures, trencament de fibres o dolor d’esquena.
  • Problemes emocionals. Si bé fer exercici és sa i fa que ens sentim bé, obsessionar amb l’exercici i l’aspecte físic és altament perjudicial. És essencial que la motivació per anar al gimnàs sigui la salut, sentir bé, divertir… mai cal fer exercici sol per estètica i “per complir uns cànons i requisits que imposa la societat”.

Anar al gimnàs sol o amb amics? 

Cada adolescent és un món, i hi haurà qui prefereixi anar només a exercitar i qui utilitzi el gimnàs com lloc per socialitzar. Per això, elegir l’una o l’altra opció depèn dels gustos i característiques de l’adolescent —assenyala la doctora—, encara que en realitat la majoria d’adolescents que van al gimnàs ho fan en grup.

Triar l’esport com manera de passar junts les estones d’oci és una excel·lent notícia, doncs els allunya de mòbils i ordinadors i és una alternativa a altres maneres de divertir que no sempre són saludables . A més, en fer exercici en grup, “hi ha una competitivitat sana que pot esperonar i ser una motivació pels més mandrosos”.

Els esports d’equip també provoquen lesions
Molts pares prefereixen que els seus fills facin un esport d’equip en lloc d’anar a un gimnàs. “Fer un esport d’equip els pot proporcionar una socialització adequada”, explica la doctora Susana García Greciano. Això sí, “en aquests esports també hi ha riscos”. De fet, segons alguns experts, el risc de lesions per les plaques de creixement pot ser major . Això és pel fet que moltes d’aquestes activitats (bàsquet, futbol…) impliquen salts . I un aterratge incorrecte està en la causa de moltes lesions, doncs les forces de reacció de el sòl són de fins sis vegades el pes corporal.