Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Postures per dormir durant l’embaràs

La gestant ha d'adaptar les seves posicions en el llit als nous volums del seu cos i dormir de costat, sobre el costat esquerre

Dormir bé durant l’embaràs pot ser un repte per a moltes dones. Els dolors lumbars, l’acidesa, els moviments del bebè i la grandària del budell són algunes de les causes que provoquen que la majoria de les gestants sofreixin trastorns del somni durant l’embaràs. Per aconseguir dormir millor és recomanable, com s’aconsella a continuació, adoptar postures que afavoreixin el somni de l’embarassada i usar el coixí com a aliada amb la finalitat de reduir les molèsties.

Imatge: cscott2006

Postures que afavoreixen el somni de l’embarassada
La dona embarassada necessita adaptar la seva postura en el llit als canvis que experimenta el seu cos
De costat, de cap per amunt, de cap per avall. Cada persona té la seva particular forma de dormir, però en el cas de les dones embarassades, triar la postura per agafar el son no és una qüestió de gustos, sinó més aviat d’adaptació a les seves “noves formes”.

El 78% de les dones presenta més disturbis del somni durant el seu embaràs que en qualsevol altra època de la seva vida, segons una enquesta realitzada en EE. UU. per la Fundació Nacional del Somni (NSF, per les seves sigles en anglès), en 1998. A Espanya, la recerca ‘Trastorns del somni durant l’embaràs’, duta a terme per un equip de matrones de l’Hospital Verge de la Llum, de Conca, revela que més del 86% de les gestants espanyoles sofreix canvis en la qualitat del seu somni des que s’inicia el seu embaràs.

A més, els especialistes assenyalen que cada etapa de l’embaràs té una postura per dormir apropiada; en ocasions, hi ha posicions que poden perjudicar a la dona o al fetus, segons en quin moment de la gestació es trobi la futura mare.

  • Dormir de cap per avall: aquesta postura no implica cap risc per a la mamà ni per al bebè. Però pot resultar bastant incòmoda per a la dona quan el seu embaràs està ja avançat; per això és probable que ella mateixa decideixi, de forma natural, adoptar una altra posició.

  • Dormir de cap per amunt: aquesta posició tampoc està contraindicada en la gestació, però és recomanable evitar-la durant l’últim període de l’embaràs, per evitar que tot el pes de l’úter recaigui sobre la vena cava inferior, que és la que transporta la sang des de les extremitats inferiors al cor. Si es comprimeix aquesta vena amb freqüència, la dona pot experimentar marejos, problemes respiratoris i digestius i desenvolupar el que es denomina síndrome d’hipotensió supina.

  • Dormir de costat: aquesta postura manté l’úter allunyat de la vena cava inferior i facilita la circulació de la sang; per tant, és la més recomanable per a les gestants. Els especialistes aconsellen, a més, dormir sobre el costat esquerre perquè així s’evita, també, que el pes de l’úter recaigui sobre el fetge.

El coixí com a aliada de la gestant
L’embarassada pot usar coixins per fer el somni més reparador

A mesura que avança l’embaràs , l’increment del pes de l’úter sol provocar dolors en l’esquena i la pelvis de la futura mamà. Per estar més còmoda durant el somni i evitar l’excessiva pressió sobre aquestes zones, és recomanable dormir de costat. Però a més, es pot recórrer a els coixins per fer que el somni de l’embarassada sigui encara més reparador.

L’opció més econòmica és optar per un coixí normal, que sobre a casa, i col·locar-la entre les cames (amb els genolls doblegats), sota la panxa per suportar el seu pes; o darrere, en l’esquena, perquè actuï com a suport.

L’alternativa és adquirir algunes dels denominats coixins de maternitat. Aquests coixins especials tenen diferents formes i grandàries, en funció de la molèstia que es pretengui mitigar.

Per què l'embarassada sofreix trastorns del somni?

L’Institut de Recerques del Somni apunta que els freqüents problemes per dormir que sofreixen les dones embarassades són deguts a alguns dels canvis hormonals i físics que es produeixen durant la gestació, com l’augment de la freqüència urinària, l’acidesa estomacal, les molèsties musculars i els moviments fetals.

Però a més, els trastorns per dormir s’incrementen a mesura que avança la gestació. L’augment del volum del budell i els canvis que succeeixen en el cos fan cada vegada més difícil trobar una postura còmoda que ajudi a agafar el son .

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions