Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Postures per evitar dolors durant l’embaràs

La gestant ha de conservar la columna alçada i no romandre més d'una hora dempeus sense caminar

img_delgadez embarazo 2

Una postura corporal correcta és fonamental durant l’embaràs, amb la finalitat d’evitar dolors, sobretot a la zona lumbar. Però a més, les males posicions no solament perjudiquen a la mare, sinó que poden danyar al bebè. A continuació s’explica per què és important cuidar les postures corporals durant l’embaràs i s’ofereixen consells per trobar les posicions més idònies.

Img posturas correctas embarazo embarazadas cuidados posiciones ejercicios art
Imatge: mahalie stackpole

Cuidar les postures per viure un embaràs millor

Durant l’embaràs, el cos de la dona experimenta multitud de canvis. El més notori és el creixement de l’abdomen, que ocasiona un desplaçament del centre de gravetat del cos i, amb ell, una alteració en l’equilibri del conjunt.

Com a resposta, la dona embarassada adopta postures anormals, com l’arqueig excessiu de la columna vertebral. En un primer moment, aquestes posicions alleugen el seu cansament, però a mitjà i llarg termini el resultat és dolor a la zona lumbar i altres molèsties.
La columna vertebral ha de romandre en una posició equilibrada, sense corbar-se cap als costats ni flexionar-se cap a enrere

“La postura del cos de l’embarassada ha de ser la que permeti que la seva columna vertebral suporti la menor càrrega possible”, afirma la Conselleria de Salut de la Junta d’Andalusia en l’estudi ‘Embarasso, part i puerperi: recomanacions per a mares i pares‘. És aquella en la qual “la columna roman en una posició equilibrada, és a dir, ni molt corbada a la dreta ni a l’esquerra, ni massa flexionada cap a davant o cap a enrere”.

A mesura que avança la gestació i, amb ella la grandària de la panxa, les precaucions han de ser majors. “Hi haurà activitats i gestos habituals que seran més complicats durant l’embaràs“, apunta, per la seva banda, l’Institut Nacional de Seguretat i Higiene en el Treball, del Ministeri de Treball.

Consells per aconseguir una bona postura durant la gestació

És molt important que les embarassades no estiguin molt temps dempeus i que canviïn de posició amb freqüència La‘ Guia de cures en l’embaràs‘, elaborada per l’Hospital Universitari de Ceuta i editat per l’Institut Nacional de Gestió Sanitària, ofereix diverses recomanacions per aconseguir mantenir una millor postura durant l’embaràs.

  • Evitar romandre dempeus i sense moure’s durant molt temps.

  • Quan es camini, mantenir-se alçada i conservar l’esquena recta. En aquest sentit, convé evitar els talons. Si s’usen, cal optar pels quals no superin els quatre centímetres.

  • Quan s’estigui asseguda, cal recolzar-se sempre en el respatller i, si és possible, amb les cames en alt. Utilitzar coixins si fes mancada per garantir que l’esquena quedi totalment recolzada. Quan l’abdomen ja sigui prominent, asseure’s amb les cames obertes, perquè els malucs puguin relaxar-se i descansar bé.

  • Per aixecar-se, és aconsellable recolzar les mans en els reposabrazos.

  • En ajupir-se, cal flexionar els genolls, i mai inclinar l’esquena.

El perill de passar massa temps dempeus durant l’embaràs

Les males postures durant l’embaràs no solament impliquen dolors i cansament per a l’embarassada, també suposa un risc per al bebè. Problemes com l’avortament espontani, el part prematur i el baix pes del nounat són més freqüents en les dones embarassades que es cansen amb freqüència, per passar més temps del recomanat dempeus, segons un estudi realitzat per l’Institut de Biomecànica de València.

En aquest sentit, l’Institut Sindical de Treball, Ambient i Salut recomana evitar estar dempeus més d’una hora seguida en una posició fixa, sense desplaçar-se. Tampoc és saludable, recorda aquest organisme, romandre més de quatre hores diàries dempeus, encara que aquestes es combinin amb passejos.

Posicions per dormir durant l'embaràs

El somni, igual que el descans, és fonamental durant la gestació. La dona embarassada ha de dormir, almenys, vuit hores diàries. L’idoni és que sigui sobre un matalàs ferm que es deformi el menys possible amb el pes del cos.

La postura més apropiada per dormir és de costat, sobre el costat esquerre, per evitar que el pes de l’úter pressioni la vena cava inferior, el fetge o altres òrgans importants. En cas contrari, es podria perjudicar el flux de sang i sofrir marejos o altres inconvenients.

Un altre suggeriment és usar coixins o coixins per aconseguir major comoditat, ja sigui per recolzar l’abdomen i l’esquena, o col·locada entre les cames perquè descansin millor els malucs.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions