Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Pèrdua de memòria durant l’embaràs: exercicis per millorar la concentració

Fins a un 80% de les embarassades sofreix distraccions i oblits durant la gestació, que poden reduir-se amb activitats per entrenar la ment

“No sé on he deixat les claus”, “Se’m va oblidar acudir a la cita”… La imatge de la dona embarassada alguna cosa desmemoriada i olvidadiza no és un mite. Diferents recerques revelen canvis cerebrals en l’embaràs que poden afectar a la seva capacitat de concentració. Aquest article explica per què l’embarassada sofreix pèrdues de memòria i detallen exercicis i consells per entrenar la ment durant la gestació.

Imatge: tommerton2010

Les distraccions creixen durant l'embaràs

La maternitat implica nombrosos canvis físics en el cos de la dona, però afecta l'embaràs també a la seva ment? Segons els especialistes, sí: la gestació tampoc pansa inadvertida per al cervell.

Els científics de la Unitat de Recerca en Neurociencia Cognitiva de la Universitat Autònoma de Barcelona assenyalen que durant aquest període d'espera es produeixen canvis "en l'estat d'ànim, en la conducta i, fins i tot, en algunes capacitats com la memòria i la concentració de l'embarassada".

La memòria espacial es veu més afectada en l'últim període de l'embaràs

Moltes dones noten com la seva memòria flaqueja durant la gestació. De fet, alguns estudis revelen que fins a un 80% de les futures mares pateixen oblits i falta de memòria. Aquest problema s'accentua en l'últim trimestre, a mesura que s'apropa la data del naixement del bebè.

Un dels problemes de memòria que més assenyalen les embarassades és que no recorden on han deixat les coses. I és que la memòria espacial es veu afectada de forma significativa en l'últim període de la gestació. A més, les distraccions persisteixen durant almenys tres mesos després de donar a llum, conclou un estudi presentat per la Societat Britànica d'Endocrinologia.

Les hormones són responsables de part d'aquests trastorns de memòria en l'embaràs. No obstant això, els especialistes també apunten com a possibles causes els problemes de somni que experimenta la dona durant aquest període, així com l'estrès i ansietat al que s'enfronta en l'última etapa abans de donar a llum.

Cinc exercicis per entrenar la ment durant l'embaràs

1. Relaxació i descans. Dormir bé, estar relaxada i descansada és essencial perquè la ment estigui buidada i en plena activitat durant el dia. A més de procurar dormir bé i en una postura adequada, la dona ha de buscar petits moments de la jornada per donar-se un respir i relaxar-se de l'estrès diari.

2. Exercici mental per a l'embaràs. Els passatemps, com a mots encreuats, sudokus i sopes de lletres, serveixen per exercitar la ment i enfortir la memòria durant l'embaràs. La lectura i els escacs són altres activitats a les quals es pot recórrer per mantenir el cervell en forma.

3. Estimulació cognitiva de la gestant. Per entrenar la ment, les embarassades poden recórrer a alguns exercicis d'estimulació cognitiva que es proposen a la Xarxa. El quadern d'Andrés Sardinero conté 60 exercicis pràctics. El lloc web Exercici cerebral també detalla nombroses activitats que es poden realitzar on line.

4. Les coses, d'una en una. Intentar fer les tasques de forma atropellada i totes alhora pot provocar un gran caos en la ment de l'embarassada. Perquè la memòria no jugui males passades, és millor dur-les a terme d'una en una, sense deixar que les dades es barregin.

5. Tècniques mnemotècniques són un recurs de gran suport per als estudiants i també per a les embarassades. Aquestes tècniques ajuden a fixar en la ment dades que s'obliden amb freqüència o que són difícils de recordar.

Tres consells per pensar millor durant l'embaràs

  • Tenir un lloc fix per a cadacosa : les claus en l'entrada, la bossa en la porta, els rebuts en una carpeta... Si se li assigna un espai concret a cada objecte, i es procura deixar-ho sempre aquí, serà molt més fàcil trobar-ho quan es necessiti.
  • L'agenda, el millor aliat. Una petita agenda on apuntar les cites diàries, els aniversaris i totes les anotacions susceptibles de ser oblidades serà de gran utilitat a la dona durant l'embaràs. Les noves tecnologies permeten utilitzar els organitzadors dels telèfons mòbils o de les tabletas per a aquesta comesa. Les seves alarmes sonores permetran recordar més d'un esdeveniment.

  • Delegar en els altres. Els preparatius i les compres per a l'arribada del bebè ocupen gran part dels pensaments de la futura mare. És hora de delegar algunes tasques en familiars i amics, i buidar la ment. D'aquesta forma, la dona podrà centrar-se en els aspectes de major importància i deixar els detalls menys rellevants pels altres.

Les distraccions no són una deterioració de la ment

Les distraccions normals durant l’embaràs no signifiquen que la ment de la dona es deteriori en aquest temps. De fet, algunes recerques apunten a aquest efecte contrari i revelen que la gestació estimula l’activitat cerebral i augmenta la grandària de les neurones en algunes regions del cervell. A més, els investigadors suggereixen que aquests canvis es mantenen i, fins i tot, s’intensifiquen durant la maternitat.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte