Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Puc beure llet durant la lactància?

Els experts recomanen eliminar els làctics de la dieta materna, solament si el bebè presenta símptomes d'intolerància a la proteïna de la llet de vaca

Mentre algunes recomanacions populars insten a les mares a incrementar el consum de llet i els seus derivats durant la lactància, unes altres adverteixen de possibles riscos per al bebè si s’inclouen els làctics en la dieta materna mentre donen el pit. Ni tant, ni tan poc. Els especialistes coincideixen que el consum de llet quan s’alleta ha de ser l’habitual, encara que aconsellen la seva eliminació si es detecten en el nen símptomes d’al·lèrgia a la proteïna de la llet de vaca. A continuació s’explica per què sí es pot prendre llet durant la lactància materna, però sense exagerar, quan eliminar la llet de la dieta i quins són els aliments substitutius.

Imatge: Tetra Pak

Llet durant la lactància? Sí, però sense exagerar

La lactància materna està envoltada de mites i recomanacions populars que, lluny de facilitar la labor a les mares recents, els confonen i els porten a prendre decisions errònies. Un d'aquests falsos consells és el suggeriment d'incrementar el consum de llet i els seus derivats mentre s'alleta "per produir una llet materna més rica i completa" per al bebè.

Imatge: hugabub

Aquesta recomanació, tal com apunta el Comitè de Lactància Materna de l'Associació Espanyola de Pediatria, no té "cap base científica". Jesús Martín-Calama, pediatre expert en lactància, explica que aquest consell "es basa en la falsa suposició que la millor forma de reposar els nutrients que perd la mare en fabricar llet és prendre també llet". Aquests experts recorden que en cap espècie de mamífers les mares consumeixen llet mentre alleten i que, per tant, "no té cap justificació forçar a una mare lactant a prendre llet si no li agrada".

Lactància, quan eliminar la llet?

Alguns estudis han suggerit que el consum de llet de vaca durant la lactància està associat en alguns casos al denominat còlic del lactant. No obstant això, no sempre existeix correlació entre tots dos factors i les recerques realitzades són contradictòries: eliminar la llet de la dieta materna pel còlic del lactant no és una causa justificada.

No obstant això, la supressió dels làctics d'entre els aliments que consumeix la mare sí es justifica en els casos en els quals el bebè presenta símptomes d'al·lèrgia a la proteïna de la llet de vaca. Encara que, tal com recull un informe de la Societat Colombiana de Pediatria, la incidència d'aquesta al·lèrgia en lactants alimentats solament amb llet materna és mínima: un 0,5%. El motiu és que la quantitat d'aquesta proteïna en la llet materna "és 100.000 vegades menor que en la llet bovina".

Al·lèrgia a la llet en bebès

Els símptomes més freqüents de l'al·lèrgia en els petits que consumeixen solament llet materna solen ser gastrointestinals (diarrea, vòmits o regurgitación freqüent), però també dermatológicos (èczemes o inflamació de llavis i parpelles).

Imatge: Tetra Pak

La recomanació dels especialistes quan el nen presenta aquests símptomes és que es continuï amb la lactància pel seu efecte protector i que la mare intenti eliminar la llet de la seva dieta.

Aliments substitutius de la llet en mares

El nutrient per excel·lència que aporta la llet a la dieta és el calci. Per tant, la mare lactant que hagi hagut de suprimir aquest aliment del seu menú diari haurà de buscar altres fonts de calci alternativa. Aquestes són les principals:

  • Vegetals. Nombroses verdures i hortalisses proporcionen la mateixa o més quantitat de calci que la llet. Entre elles, els espinacs, les mongetes blanques, la col, les llenties, la ceba i els créixens.
  • El peix és una altra important font de calci, sobretot en el qual es pot menjar les seves espines, com les sardines. També destaquen pel seu alt contingut en calci el llenguado, el salmó i les anxoves i alguns mariscs, com a gambes i llagostins.
  • Fruita seca. Les nous, els festucs i les avellanes són alguns de la fruita seca que més calci poden aportar a la dieta materna.

  • RSS. Sigue informado

    Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions
Fundació EROSKI

Validacions d’aquesta pàgina

  • : Conformitat amb el Nivell Triple-A, de les Directrius d’accessibilitat per al contingut web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validació del W3C indicant que aquest document és XHTML 1.1 correcte
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validació de feedvalidator.org indicant que els nostres titulars RSS tenen un format correcte