Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Puc prendre cafeïna durant l’embaràs?

La cafeïna no està contraindicada durant la gestació, encara que els experts sí recomanen reduir el consum de cafè, te, refrescs de cua i xocolata

La conveniència de consumir o evitar la cafeïna és un dubte que sol sorgir en les dones embarassades, sobretot perquè a Espanya és característica l’addicció al cafè: nou de cada deu adults consumeixen cafeïna i el 60% de les gestants ho fa, malgrat les creences que podria causar deformacions congènites i baix pes del bebè en néixer. No obstant això, no cal alarmar-se, ja que, com a continuació s’explica, es pot prendre cafeïna durant l’embaràs, encara que amb moderació. Els experts asseguren que fins a dues tasses diàries de cafè no ocasionen, en general, efectes nocius. En l’article també es detalla si ingerir o no cafeïna davant problemes digestius i durant la lactància.

Imatge: Marcelo Cantarela Junior

Puc prendre cafeïna durant l’embaràs?

La cafeïna és la substància psicoactiva més consumida al món. La ingesta promedia en la població adulta europea és d’uns 200 mil·ligrams (mg) diaris, i a Espanya la prenen al voltant del 60% de les embarassades. La principal font de cafeïna segueix sent el cafè, encara que, en proporció, en els últims anys ha augmentat la presa d’altres begudes amb cafeïna, com a refrescs de cua i te.

Sis de cada deu embarassades prenen cafeïna a Espanya

En general, totes les recomanacions sobre alimentació durant la gestació assenyalen la conveniència d’evitar o reduir el seu consum. Però quins són els efectes reals d’aquesta substància en l’organisme de la dona en estat i sobre el bebè en formació?

Al llarg dels anys, s’han manejat hipòtesis associades a conseqüències tals com a anomalies congènites en el fetus o baix pes en néixer. No obstant això, les últimes recerques refutan aquestes creences. El‘ Estudi Col·laboratiu Español de Malformacions Congènites‘, integrat per experts de l’Institut de Salut Carlos III de Madrid, va arribar a la conclusió que “no s’observa una relació de la cafeïna durant l’embaràs ni amb deformacions congènites ni amb el pes del nounat.

De totes maneres, el mateix text sí adverteix que la cafeïna, “per ser una substància psicoactiva amb múltiples efectes farmacològics (alteració de la freqüència cardíaca, de la tensió arterial, del somni, etc.) que travessa la placenta i arriba al compartiment fetal”, ha de ser presa durant la gestació “amb moderació”.

Cafè durant l’embaràs? No més de dues tasses diàries

Els experts admeten la dificultat de comprovar els efectes exactes del consum de cafeïna, a causa que aquest molt sovint ve acompanyat d’altres factors que s’han d’evitar durant l’embaràs, tals com l’exposició al tabac, la ingesta de begudes alcohòliques, les infeccions i la presa d’antibiòtics. Així ho afirmava ja una àmplia revisió, publicada en 2002, de les recerques realitzades fins llavors.

Imatge: Wilhelm Lappe

La recomanació dels científics (“que coincideix amb la gran majoria dels autors”, destaquen) és que la dona restringeixi el màxim possible el consum de cafeïna i, en qualsevol cas, ho mantingui per sota dels 200 mg per dia. Aquest consell no s’aplicaria solament durant la gestació, sinó també abans, és a dir, quan es planifica l’embaràs.

La quantitat de 200 mg per dia és la recomanada també pel Comitè de Pràctica Obstétrica del Col·legi Americà d’Obstetras i Ginecòlegs. Com a referència, una tassa de 150 mil·lilitres (ml) de cafè conté uns 85 mg de cafeïna, si és de cafè torrat molt (per la qual cosa una gestant no hauria de prendre més de dues tasses diàries de cafè), 60 mg si es tracta de cafè soluble i 3 mg quan és descafeïnat.
Una tassa de la mateixa grandària de te en fulles o en borsa inclou 30 mg, mentre que el cacao o xocolata calenta, uns 4 mg, i un refresc amb cafeïna, entre 20 i 50 mg. Són dades proporcionades pel Consell Europeu d’Informació sobre l’Alimentació.

Prendre o no cafeïna davant problemes digestius i durant la lactància

La recomanació de suprimir o reduir el més possible el consum de cafeïna és més enèrgica quan l’embarassada pateix acidesa, pesadez estomacal, nàusees i vòmits. Això tendeix a ocórrer en el primer trimestre de la gestació, a causa dels canvis hormonals que la dona experimenta, i en les últimes setmanes abans del part, a causa de la pressió que el fetus exerceix sobre l’estómac. En tals casos es pot recórrer a substituts del cafè, com a infusions de camamilla, hierbabuena o xicoira.

I no solament durant l’embaràs: una dieta saludable per a mares lactants també limita la cafeïna. El Comitè de Lactància Materna de l’Associació Espanyola de Pediatria indica que s’ha d’evitar la ingesta a l’excés de cafè, begudes amb cua, te i xocolata durant la lactància. “En tot cas -recomana- es poden consumir just després de la presa del pit”, en cas contrari, el contingut de cafeïna en la llet podria ocasionar irritabilitat i falta de somni en el bebè.

RSS. Sigue informado

Quan publiques un comentari acceptes la Llei orgànica de protecció de dades (LOPD)

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions