Article traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quant ha de pesar la motxilla escolar i com usar-la per a evitar lesions

Per a evitar lesions d'esquena, cal triar bones motxilles escolars, usar-les de manera correcta i evitar que la càrrega superi el 10% del pes dels nens
Per EROSKI Consumer 27 de agost de 2021
cómo elegir mochila escolar

Les motxilles del col·legi dels nens, carregades de llibres, materials i accessoris de salut, representen un dubte freqüent en els adults. El seu pes els pot lesionar l’esquena? Segons els experts, sí que pot ocasionar problemes, si la càrrega és excessiva i es fa un ús inadequat d’elles. L’Associació Espanyola de Pediatria (AEP) adverteix que “l’ús inadequat de les motxilles pot danyar els músculs i les articulacions i produir dolor de coll, esquena i espatlles”. En aquest article expliquem quant han de pesar aquestes motxilles, com triar-les i utilitzar-les de manera correcta.

🎒 Quant ha de pesar la motxilla escolar?

Els metges i fisioterapeutes estan d’acord: el pes d’una motxilla escolar no hauria de superar el 10-15% del pes de la nena o el nen que la porta. Per exemple:

  • Per a un nen de 20 quilos, una motxilla de, màxim, 2 quilos.
  • Per a un nen de 25 quilos, una motxilla de, màxim, 2,5 quilos.
  • Per a un nen de 35 quilos, una motxilla de, màxim, 3,5 quilos.
  • Per a un nen de 45 quilos, una motxilla de, màxim, 4,5 quilos.

El pes és molt important, encara que dependrà, en gran manera, del que posem dins de la motxilla. Davant la quantitat de llibres i material escolar que han de portar els nens al col·legi, molts pares i mares opten per usar motxilles amb rodes. No obstant això, el més pràctic continua sent la motxilla tradicional (sobretot, perquè permet repartir la càrrega de manera uniforme en lloc de tirar amb un sol costat del cos). Per això és important triar una motxilla lleugera i ben dissenyada, i utilitzar-la de manera adequada.

🎒 Com triar una bona motxilla escolar?

A més dels quilos, és important parar esment al disseny de la motxilla i la seva ergonomia; és a dir, al bé que s’adapti a l’esquena i ajudi a repartir el pes d’una forma equilibrada i adequada. Si comprarem una motxilla, hauríem d’intentar que reuneixi les següents característiques:

  • Una armadura semiblando que sigui anatòmic i modificable.
  • Dos tirants amples per a totes dues espatlles, embuatats i extensibles amb la finalitat de portar-los tibats per a mantenir la motxilla alta i pegada en la seva part superior. Si els tirants són estrets i es claven en les espatlles es pot interferir amb la circulació sanguínia i el sistema nerviós.
  • Un cinturó embuatat que es pugui cordar a l’altura de l’abdomen o el pit (com tenen les motxilles de senderisme). Serveix per a ajudar a distribuir el pes entre la resta dels grups musculars del cos.
  • Múltiples compartiments per a repartir els diferents objectes que pesen i, si és possible, que siguin desmuntables, com les motxilles d’excursionista.
  • Una grandària igual o inferior al del tors del nen, per a no sobrepassar el seu eix de gravetat (segona vèrtebra lumbar).

🎒 Com usar la motxilla de manera correcta?

Un pes i un disseny adequats són claus per a prevenir lesions, però serviran de poc si la motxilla no s’usa de manera adequada. En aquest sentit, els especialistes recomanen tenir en compte aquests punts:

  • Limitar el pes del contingut i evitar transportar càrregues inútils. Si la motxilla és molt pesada, el nen es veu obligat a arquejar cap endavant la columna vertebral o a flexionar cap endavant el cap i el tronc per a compensar el pes.
  • Tenir en compte les particularitats de cada nen, la relació entre la seva talla i el seu pes: si es tracta d’un nen amb obesitat, si posseeix una complexió atlètica, etc. i, sobretot, si presenta prèviament una patologia d’alineació de la columna (escoliosi, cifosi, espondilolistesis..) o altres malalties del raquis, com discitis i calcificacions discals.
  • Col·locar els objectes de més pes al fons i pegats a l’esquena.
  • Utilitzar els dos tirants. Si solament s’empra una ansa, es produeix asimetria en la càrrega, s’aixeca una espatlla i es flexiona lateralment la columna.
  • Usar les dues mans per a agafar la motxilla, doblegar els genolls i inclinar-se per a aixecar-la i deixar-la caure amb els braços cap endarrere.

cómo repartir el peso mochila de los niñosImatge: Vinicius Imbroisi

🚶 Com prevenir el dolor d’esquena?

La lumbàlgia afecta a 8 de cada 10 persones en algun moment de la seva vida i, als països industrialitzats, és la primera causa d’absentisme laboral i incapacitat permanent. Moltes vegades, el seu origen està en la infància, perquè els problemes de l’esquena es produeixen generalment a causa dels nostres costums, per la qual cosa si no modifiquem aquelles que són errònies, podem danyar seriosament la nostra columna vertebral. És important corregir els mals hàbits des de la infantesa, adoptant les postures i moviments adequats en les nostres activitats diàries, fins que resultin espontanis i naturals.

Causes freqüents del dolor lumbar

  • Quan ens mantenim molt temps en la mateixa posició, ja sigui dempeus, asseguts o ficats al llit.
  • Si adoptem prolongadament determinades postures que augmenten les seves corbes fisiològiques.
  • Sempre que realitzem grans esforços, o petits, però molt repetits.
  • Davant moviments bruscos o postures molt forçades.
  • Principalment quan no s’enforteix el to muscular necessari per al seu equilibri.

Recomanacions per a evitar el dolor d’esquena

  • En asseure’ns, hem de fer-ho el més enrere possible en la cadira, mantenint el respatller i l’esquena recta, i amb els braços secundats.
  • Canviar de postura amb freqüència i aixecar-se cada 45-60 minuts.
  • Utilitzar un faristol per a estudiar.
  • Si treballem amb l’ordinador, la pantalla ha de situar-se de front, no als costats, i a l’altura dels ulls.