Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Quatre claus per combatre el cansament després del part

Deixar-se ajudar, alimentar-se bé o aprofitar cada moment lliure per dormir són consells imprescindibles durant els primers dies del naixement del bebè

img_madre bebe cansancio

El naixement d’un fill canvia la vida per sempre. És és alguna cosa que se sap per endavant, sense embarbo, la qual cosa moltes vegades no es té tan present és que, després del part, també canvia la vida de la mare. I en ocasions de manera radical. D’una banda, el seu cos ha d’adaptar-se: deixa de portar dins de si una vida «extra» i ha d’adequar novament cada peça de l’organisme a l’estat normal. Per un altre, sorgeix la necessitat d’organitzar-se per combinar les noves exigències, imposades per la presència del bebè, amb la rutina i els hàbits de sempre: dormir, treballar, realitzar tasques a la casa, gaudir d’una estona d’oci…

Img madre bebe cansancio
Imatge: Alan Turkus

Mitigar l’esgotament

Tot això genera que en els primers dies posteriors al part les mares se sentin especialment cansades. No obstant això, aquest no és un escenari irreversible, doncs els efectes de l’esgotament es poden mitigar. Quatre consells basten per evitar que el cansament es faci excessiu i afecti aquests tan importants primers dies de la relació mare-bebè:

1. Rebre ajuda

Sempre que sigui possible, intenta que la teva parella, familiars, amics o qui estigui a prop et tiri una mà amb el que necessites. Especialment, en el relacionat amb les tasques domèstiques, que lleven temps i energia. L’ideal és centrar-se en el bebè, a conèixer-ho i gaudir-ho, de manera que tota col·laboració per a la resta de les coses ha de ser benvinguda.

Que no hi ha ningú a prop? Doncs res: tu, a l’important. I res és més important que el bebè. És a dir: dedica’t a ell o ella com si res més existís, que ja hi haurà temps per a la resta.

2. Menjar bé

Cuidar d’una mateixa és també cuidar del bebè. Per poder donar el màxim, és necessari estar bé. Per això és fonamental seguir parant esment a la dieta, de la mateixa manera que es feia durant l’embaràs.

Com se sol dir: cal desdejunar com una reina. Durant els primers temps del bebè, les nits són dures, no es dorm d’una tirada ni amb tanta placidesa com abans. El cos ja no gaudeix de tot el descans al que estava acostumat? i és fonamental carregar piles amb el primer menjar del dia. L’essencial: que sigui abundant i variada. I si es poden incloure sucs, millor.

Això sí, “abundància i varietat” no són sinònims d’excessiu “i indiscriminat”. Intenta respectar l’esquema de cinc menjars diaris i seguir un règim variat, amb una bona presència de fruites i verdures. És el temps també de la lactància, de manera que el cos reclama vitamines i minerals. L’ideal és menjar cereals integrals i peixos, i evitar els greixos saturats, les begudes gasoses, els sucres excessius, els menjars picantes i (fonamental per al següent consell!) el cafè.

3. Dormir tot el possible

Ho diuen totes les mamàs: les nits, al principi, són dures. És rar que els bebès dormin d’una tirada; i si ells no ho fan, les seves mares tampoc. Els efectes del mal dormir són nefasts, sobretot en una etapa de tanta exigència: a més de tenir menys energia, hi ha tendència al mal humor i no és possible mantenir el mateix nivell d’atenció que una persona ben descansada.

Per això, el millor consell és maximitzar el temps de somni. És a dir, dormir tot el que es pugui. Aquesta cabezadita que en altres èpoques una es donava el luxe de menysprear, pot venir fenomenal ara, quan el temps per descansar és un ben escàs. Amb el córrer dels dies, acostumar-se a aprofitar-ho es tornarà senzill (per no dir inevitable). Així mateix, si el bebè dorm al costat de la mare, és possible aprofitar per donar-li el pit sense aixecar-se i, amb una mica d’experiència… fins a dormint!

En qualsevol cas, no cal atabalar-se, doncs la cosa millora amb el pas del temps. Quan el teu bebè tingui tres mesos, el seu somni ja no serà tan entretallat i podràs tornar a sentir el plaure de dormir unes quantes hores seguides…

4. Dedicar, també, un temps per a una mateixa

Així com s’ha de maximitzar el temps per dormir, també és necessari fer-ho per dedicar-se a la recreació i a l’oci. Posar la música preferida, donar-se un bany sense presses, escriure un diari dels primers dies del bebè? Qualsevol activitat que sigui relaxant, estimulant o entretinguda ajudarà a combatre el cansament inicial.

Aquí el recomanable és que es tracti d’activitats que no exigeixin massa temps. Per exemple, si per gaudir d’una pel·lícula necessitaves veure-la sense interrupcions, des dels crèdits inicials fins al “The”End , llavors és millor ni intentar-ho ara: pot ser que l’única cosa que et generi l’experiència sigui frustració. És preferible provar amb una sèrie… o aventurar-se a veure una pel·lícula “a trossets”. Pot ser divertit.

I, molt important, tampoc t’oblidis de tu. Ser mare recent no significa deixar de ser dona i, com a tal, és necessari rebre bones dosis d’afecte. Demana-li (sí, tu segueix demanant) a la teva parella que et dediqui un massatge o uns arrumacos. L’atenció i l’afecte són tan reparadores com el somni.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions