Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Recuperar el sòl pèlvic després del part

Els especialistes recomanen exercicis de contracció de la musculatura per enfortir aquesta part del cos femení

Img suelo pelvico Imatge: Lexie

El part vaginal és la principal causa de disfuncions en el sòl pèlvic de les dones, un trastorn que pot originar conseqüències tan desagradables com la incontinència urinària, la pèrdua del control en la retenció de la femta, i fins i tot, el prolapse genital. Per enfortir aquesta part del cos femení i evitar la seva deterioració després del part, els especialistes recomanen la pràctica d’exercicis de contracció de la musculatura, tant durant l’embaràs, com en les setmanes posteriors a l’enllumenament.

Img suelo pelvico
Imatge: Lexie

Durant els nou mesos que dura l’embaràs, el cos de la dona experimenta múltiples canvis que, en la majoria dels casos, es mitiguen i desapareixen a poc a poc després del naixement del bebè. No obstant això, en ocasions, aquests canvis provoquen modificacions fisiològiques que és necessari tractar per recuperar-se de forma adequada i tornar a l’estat anterior sense cap seqüela.

Est és el cas de les disfuncions en el sòl pèlvic, el conjunt de músculs, lligaments i nervis encarregats de suportar i controlar l’úter, la vagina, la bufeta, la uretra i el recte. Tant l’embaràs com el treball de part vaginal són dos dels principals factors de risc que poden donar lloc a traumatismes i alteracions d’aquesta part del cos i provocar amb això molests símptomes en les dones.

Causes de la disfunció del sòl pèlvic

En general, les disfuncions del sòl pèlvic s’associen al part vaginal. Tal com afirma Asunción Ferri Morales, fisioterapeuta especialitzada en obstetrícia i ginecologia de la Universitat de Castella-la Manxa, és normal que el treball de part produeixi de forma sistemàtica “lesions perineals i alteracions en les estructures de sustentació de les vísceres pèlviques”, sobretot, en les mares primerizas.

No obstant això, aquesta especialista matisa que l’embaràs per si mateix també té una estreta relació amb aquest problema. En el seu article ‘Prevenció de la disfunció del sòl pèlvic d’origen obstétrico’, Ferri assenyala l’augment dels nivells de progesterona i relaxina, la relaxació dels músculs de la paret abdominal i el creixement de l’úter, amb el conseqüent augment de la pressió intrapélvica com a principals causants de la deterioració del sòl pèlvic durant el període gestacional.

Quins problemes poden desenvolupar-se?

Les disfuncions del sòl pèlvic poden originar principalment tres trastorns en les dones:

  • Incontinència urinària: la pèrdua involuntària d’orina és un dels símptomes més freqüents durant l’embaràs, però si el sòl pèlvic queda danyat després del part, es pot perllongar indefinidament i repercutir de forma significativa en les activitats quotidianes de la dona.
  • Incontinència anus-rectal: en ocasions, també pot detectar-se una pèrdua de control de la retenció de femta i gasos, que afectaria en gran mesura a la qualitat de vida i a la interacció social de la mare.
  • Prolapse genital: el descens dels òrgans genitals a través de la vagina és una de les conseqüències més greus que pot provocar una important distensió en el sòl pèlvic femení.

Tècniques i exercicis d’enfortiment

Durant l’embaràs. En aquesta etapa és important preparar el teixit perineal perquè suporti amb major força el part vaginal i evitar així els esquinçaments i les disfuncions pèlviques en el posparto.

  • Treballar la presa de consciència de la musculatura pèlvica amb sèries repetides de contraccions mantingudes durant poc temps. Un bon exercici és imaginar que es va a orinar i contreure els músculs com si s’anés a tallar la micció.
  • Els fisioterapeutes recomanen com una tècnica molt favorable els estiramientos i massatges de la zona perineal durant el tercer trimestre de gestació. És important realitzar aquest exercici de forma regular almenys durant les 6 o 8 setmanes prèvies al part, durant un mínim de cinc minuts diaris.

Després del part. Per reduir les seqüeles sobre el sòl pèlvic del part, els especialistes aconsellen prendre les següents mesures:

  • Evitar els exercicis abdominals i carregar pes durant el període del puerperi (6-8 setmanes després del part) para no realitzar esforços amb el perineu distès.
  • Realitzar de forma periòdica els exercicis de Kegel, consistents en contraccions mantingudes de la musculatura perineal per tonificar i disminuir la tensió dels lligaments.
  • Si es pateix restrenyiment després del part, per evitar els esforços persistents que poden danyar encara més el perineo, és recomanable adaptar la dieta i adoptar posicions ergonòmiques que facilitin la defecación sense esforç.
  • En general, es recomanen tot tipus d’exercicis corporals destinats a flexibilitzar la columna lumbar i els estiramientos del tren inferior i de la regió lumbar.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions