Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sis claus de la gimnàstica prenatal

La gimnàstica prenatal inclou exercicis que ajuden a l'embarassa dona gestant a mantenir-se àgil i disminuir les molèsties de la gestació

La gimnàstica prenatal forma part de l’entrenament físic que s’inclou als programes de preparació al part. Aquests exercicis, que es poden iniciar a partir del segon trimestre de l’embaràs, no solament ajuden a la dona gestant al fet que es mantingui àgil i al fet que disminueixin les molèsties pròpies del seu estat. També són una pràctica eficaç per preparar el cos per al moment del part; i per facilitar la seva recuperació després del mateix. Aquí s’exposen les claus per conèixer en què consisteix la gimnàstica prenatal i quin tipus d’exercicis comprèn, així com consells sobre quan practicar-la i altres recomanacions importants.

Img delgadez embarazo
Imatge: mahalie stackpole

1. En què consisteix la gimnàstica per embarassades?

La gimnàstica és un programa d’entrenament que inclou exercicis i activitats físiques dissenyades per a la dona embarassada. Tal amb recull la guia ‘Exercicis Gimnàstics Maternals’, elaborada per l’Associació Nacional de Matrones, la seva pràctica durant la gestació està orientada a proporcionar un embaràs saludable, un part satisfactori i una ràpida recuperació després del naixement del bebè. Els objectius d’un programa de gimnàstica prenatal són millorar el benestar físic, augmentar l’elasticitat muscular, estimular la circulació sanguínia i flexibilitzar les articulacions que intervenen en el part.

2. Tipus d’exercicis de la gimnàstica prenatal

  • Circulatoris. Estan dirigits a estimular la circulació sanguínia i reforçar el to muscular de les cames de la gestant, que han de suportar l’excés de pes durant l’embaràs.

  • Perineals. Tenen una doble funció: d’una banda, enforteixen i tonifican els músculs i les articulacions que intervenen en el part per facilitar l’expulsió; i per una altra, reforcen el sòl pèlvic per evitar les possibles disfuncions que es poden produir després de l’enllumenament.

  • Pectorals. L’objectiu és enfortir els músculs pectorals durant l’embaràs, amb la finalitat de prevenir la caiguda dels sins després del període de gestació.

  • Posturals i dorsals. Serveixen per alleujar les molèsties que l’excés de pes al llarg de l’embaràs produeix en l’esquena de les gestants.

  • De relaxació. Es proposen per ensenyar a la dona embarassada les tècniques de respiració i relaxació més eficaces amb la finalitat de que pugui afrontar el moment del part amb tranquil·litat i seguretat.

3. On es realitza l’entrenament per al part

La gimnàstica prenatal s’inclou, normalment, al programa dels cursos de preparació al part que diferents institucions públiques o privades ofereixen a les dones gestants. En molts casos, no obstant això, també s’ofereixen classes específiques de gimnàstica per embarassades com a cursos independents. Una vegada apresos els tipus d’exercicis i la forma adequada de realitzar-los, l’embarassada pot practicar-los, a més, a la seva pròpia casa.

4. Quan s’ha de començar la gimnàstica prenatal

Encara que els exercicis que formen part dels programes de gimnàstica prenatal són necessàriament moderats i no impliquen un sobreesfuerzo per a la gestant, els especialistes recomanen no començar fins al segon trimestre de l’embaràs, per així afavorir el repòs durant la primera fase de la gestació. A partir d’aquest moment, la futura mare pot començar a realitzar els seus exercicis físics i incrementar la freqüència de forma progressiva, fins a l’última etapa de la gestació.

5. Recomanacions per practicar els exercicis previs al part

Si la gimnàstica prenatal es practica en un curs específic, els monitors especialitzats s’encarreguen de dirigir els exercicis i marcar les pautes per a la seva correcta execució. No obstant això, tal com s’assenyala en la guia ‘Consells per a la salut de l’embarassada’, editada pel Govern de Castella-la Manxa, quan l’embarassada vulgui practicar en la seva llar, ha de tenir en compte diferents consideracions generals:

  • realitzar la gimnàstica de forma lenta i suau i no forçar; el límit està en l’aparició de qualsevol dolor o molèstia.

  • els nous exercicis s’han d’incloure de forma progressiva. Es recomana incorporar entre un o dos en cada sessió.

  • s’ha de començar amb sessions curtes, de pocs minuts al dia, i incrementar de forma gradual fins a arribar als 15 o 20 minutos per sessió.

  • finalitzar la gimnàstica amb deu minuts de relaxació.

6. Situacions de risc durant la gimnàstica prenatal

El requisit principal que ha de tenir en compte qualsevol dona embarassada abans de realitzar un exercici físic és que ha de comptar amb l’aprovació de l’especialista que realitza el seguiment del seu embaràs. Ell serà qui millor conegui si existeixen, o no, contraindicacions que poden suposar algun risc per a la mare o per al bebè.

En general, la gimnàstica prenatal és desaconsellable per a gestants que pateixen algun tipus de malaltia cardíaca o pulmonar, per les quals sofreixen d’hipertensió així com per aquelles que durant l’embaràs presenten complicacions com el símptoma de la placenta prèvia, infeccions agudes, hemorràgies o trencament precoç de membranes.

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions