Salta el menú de navegació i ves al contingut

EROSKI CONSUMER, el diari del consumidor

Cercador

logotip de fundació

Canals d’EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Bebè > Nens > 2-4 anys

Aquest text ha estat traduït per un sistema de traducció automàtica. Més informació, aquí.

Sis consells per aconseguir que els nens mengin fruita

Els pares poden inculcar en els nens la ingesta de fruites, un component fonamental per a la seva dieta

Img frutas ninos listp Imatge: Bruce Tuten

Sovint, els nens es resisteixen a menjar fruites i verdures. Aquesta actitud constitueix un problema, ja que aporten vitamines i altres nutrients importants per a la seva salut i creixement, alguns dels quals no estan presents en altres aliments. En aquest article, recopilem diverses formes de motivar-los perquè mengin fruita, com oferir diferents presentacions i combinacions, evitar insistir massa i, en el cas dels majors, donar exemple.

Img frutas ninos
Imatge: Bruce Tuten

Les fruites són fonamentals en la dieta dels nens, igual que per als adults, per múltiples motius: proporcionen alguns nutrients gairebé exclusius -com la vitamina C, solament present en fruites i verdures-, són font de fibra i antioxidants, gairebé no contenen grassa i ajuden a mantenir una correcta hidratació (totes tenen un alt contingut d’aigua) i a eliminar l’excés de líquids i toxines, donat el seu caràcter diurético.

El problema és que no sempre resulta senzill que els més petits acceptin les fruites incloses en el seu menú. Els nens tendeixen a mostrar-se poc inclinats a provar menjars nous, sobretot quan els gustos són alguna cosa forts, o àcids, com ocorre amb algunes fruites, i també quan la textura és fibrosa o cal realitzar alguna tasca addicional abans de portar-les-hi a la boca (pelar, llevar llavors, etc.). Per això, sempre venen bé alguns consells per animar als nens a menjar fruites (i no desesperar en l’intent).

  1. Predicar amb l’exemple. Això és bàsic: els nens imiten i volen semblar-se als majors. En una casa on la fruita no forma part de la dieta dels adults, és molt difícil incloure-la en la dels petits. A més, si mengen fruita, els majors faran bé no solament als nens, sinó també a si mateixos. S’ha de procurar, d’altra banda, que les fruites estiguin visibles en el paisatge quotidià, la qual cosa es pot aconseguir amb la presència d’una font amb una bona varietat en la taula del menjador o en la cuina.

  2. Entrar pels ulls. El que més els agrada als nens és jugar i, sovint, viuen el moment del menjar com una interrupció del seu entreteniment, que preferirien evitar. Per això, una de les alternatives és aconseguir que el menjar també tingui el seu toc de diversió. Una de les maneres d’aconseguir-ho és a través dels corts de les peces de fruita i les possibles combinacions. És molt més atractiu per al nen, i acreixerà les seves ganes de menjar, rebre una font multicolor, amb trossos de maduixa, poma, taronja, préssec i kiwi tallats en grandàries i formes similars, que una sola fruita sencera. Una altra alternativa és presentar els trossos de fruita en un escuradents de fusta, a manera de broqueta.

  3. Combinar les fruites amb altres productes. Aquest consell s’assembla a l’anterior, però en aquest cas, no solament es presenta la fruita d’una manera original, sinó que es barreja amb altres productes per obtenir resultats nous. Un bon recurs és incloure trossos de fruita en llet o iogurt natural, fins i tot, les empreses de productes làctics comercialitzen des de fa temps aquest tipus de combinacions. La poma i alguns formatges, com el brie, donen també molt bons resultats. Es poden combinar tostas amb fines rodanxes de plàtan. L’únic límit ho marquen la imaginació i el paladar.

  4. Fer sucs. Els sucs són una altra manera de consumir fruita. No s’aprofiten totes les seves propietats nutritives, ja que moltes d’elles es perden, sobretot la fibra i també les vitamines, si es deixa passar massa temps des que s’esprem fins que es beu. De totes maneres, els beneficis són variats: d’una banda, la possibilitat de barrejar sucs de diferents fruites i provar els resultats més rics (això pot suposar la porta d’accés a un tipus de fruita que, en ser la peça sencera, el nen es nega a provar) i, per un altre, els sucs sadollen la set en èpoques caloroses, com a alternativa als refrescs.

  5. Promoure la participació dels nens. Aquesta col·laboració pot aconseguir-se en la preparació dels aliments. Mentre la persona major cuina, el petit pot pelar les fruites, organitzar la seva presentació o realitzar alguna altra tasca que no impliqui riscos. Aquest contacte i la seva proximitat amb la fruita ajudarà al fet que augmentin els seus desitjos de provar-la. També es pot incloure al nen en la presa de decisions amb preguntes com: “Què mengem avui, plàtan o mandarina?”. Això no solament ajuda al fet que se senti més implicat amb la fruita, i com a conseqüència més propens a menjar-la, sinó que a més permet conèixer millor els seus gustos i preferències.

  6. No obligar ni insistir massa. Si menjar fruita es converteix en una exigència, o oferir-la suposa un moment de tensió i discussions, és probable que el nen acabi per associar la fruita amb situacions negatives, la qual cosa causarà un comportament contrari al desitjat. Si el petit es nega després d’algunes propostes, el més convenient és deixar-li. Però si l’adult menja més tard la fruita que el nen ha rebutjat i manifesta l’agradable que és el seu sabor i el molt que l’ha gaudit, el petit augmentarà la seva curiositat i els seus desitjos d’imitar i de complaure a qui li cuida. Si no en aquest moment, potser la següent vegada sí vulgui menjar-la.

Etiquetes:

 nens fruta-ca sucs

RSS. Sigue informado

Et pot interessar:

Infografies | Fotografies | Investigacions